2018.10.20
Olaszországban a Eurofighter Typhoon repülőgépek október 10-én értek el az összesített 100000 repült órát. A közös angol, német, spanyol és olasz fejlesztésű vadászbombázó 14 éve szeli az itáliai félsziget feletti levegőt.
Németországban a haditengerészet hivatalosan is elkezdte keresni a Westland Sea Lynx Mk.88A tengerészeti helikopterek utódját. A 21 darab forgószárnyas közül az utolsó 2025-ben került majd kivonásra a hadrendből, így a kiválasztással még időben vannak. A Lockheed Martin és a német Rheinmetall már be is jelentkezett a tenderre, méghozzá a nemzetközi megrendeléseket már számos alkalommal elnyerő MH-60R Seahawk helikopterekkel. Nagy ellenfélként az európai NHIndustries által gyártott és a flottánál már kutató-mentő feladatkörben megrendelésre került NH90 Sea Lion tengeralattjárók és hajók elleni harcra felkészített változata jöhet szóba.
A Sea Lion a német haditengerészet részére készülő NH90 NFH (NATO Fregatt Helikopter) variáns neve, de a változtatások leginkább csak a kommunikációs és a navigációs rendszereket érintik. Az 1,4 milliárd eurós értékben beszerzésre kerülő 18 darab forgószárnyas 2019 és 2022 között érkezik majd a Nordholz haditengerészeti légibázisra. A gépek nem csak a Westland Mk.41 Sea King gépek utódjai lesznek, így a harci kutató-mentő feladatok mellett a szállítási, a különleges erőkkel közösen végrehajtott feladatokhoz szükségeseket és az egészségügyi kiürítési képességeket is biztosítania kell a gyártónak. A 18-24 darabos megrendelést elnyerő 2020-2021 körül számíthat a szerződés aláírására, míg a kiválasztott gépek közül az elsők 2023-ban lépnének szolgálatba és 2025-től már teljes körűen hadrafoghatónak kell lenniük.
Meglepő módon kerülhet veszélybe a Bundeswehr új gépkarabélyának kiválasztása. Németországban ugyan már bő egy éve eldöntött tény lett az 1996-ben szolgálatba állított G36-os gépkarabélyok lecserélése. Ugyanis a harcoló csapatok részéről több észrevétel is érkezett a fegyverek magas hőmérsékleti viszonyok közötti nem megfelelő pontosságáról. A G3-as utódjának szánt G36, melynek hibáinak felderítésére három évvel ezelőtt külsős szakemberek is segítségül hívtak, tehát a tervezettnél rövidebb ideig marad német szolgálatban. A gépkarabély 2020-tól kerülhetne majd lecserélésre a Bundeswehrnél, ugyanis az észrevételek valósnak bizonyultak. A kérdés már csak az, hogy mire? Németország legnagyobb kézi lőfegyver gyártója, a G36-ot is megalkotó Heckler & Koch szerint, az ideális választás a HK433-os gépkarabély család, mely szintén az ő termékük.
A 167000 lőfegyver (ugyanis ennyi G36 van a német haderő használatában) lecserélését célzó megrendelés elnyeréséért állítólag versenybe szállt a Sig Sauer és Rheinmetall (az utóbbi együttműködik az osztrák Steyr Mannlicher-el) is. A HK433-os gépkarabély család egyébként világ számos hadereje által elismert és igen nagyra tartott HK416-os továbbfejlesztésnek tekinthető, de számos megoldást a G36-tól vettek át, illetve van, amit a tapasztalatok alapján finomítottak is. A német hadsereg igényeit messze szem előtt tartó kialakítása mellett a HK433-as további előnye lehet, az igen széles skálán választható csőhossz, mely akár 280, 318, 368, 421, 480, és 503 milliméteres is lehet.
Mindez azonban nem hatotta meg a Német Védelmi Minisztérium Közbeszerzési Hivatalában (BAAINBw) azon személyeket, akik a beérkezett pályázatokat - melyek beküldőinek névsorát eddig nem hozták nyilvánosságra - tanulmányozták és összevetették. Véleményük szerint a pályázók által bemutatott lőfegyverek egyike sem felelt meg a hadsereg által elvárt kritériumoknak. Érdekes módon a gyártók csak az 5,56 milliméteres lőszert tüzelő fegyvereiket ajánlották, míg a hadsereg szeretne egy 7,62 milliméteres puskalőszerrel működő változatot is beszerezni. A gyártók számára még a következő év februárjáig van lehetőségük a német igényeket kielégítő lőfegyverek bemutatására. Amennyiben ekkor sem sikerül a kiválasztást megejteni, akkor egy új beszerzési eljárását kell elindítani.
Hollandiában nem tervezik tovább csökkenteni az ország páncélos erőit, sőt a megtartásukat és korszerűsítésüket támogatják. Éppen ezért a PzH2000NL önjáró tarackok és a CV9035NL gyalogsági harcjárművek 2039-ig fognak hadrendben maradni. A tarackok esetében az elektronikai korszerűsítés mellett módosítják a szellőzőrendszert, a töltőrendszert, megerősítik a páncélvédelmet és új éjjellátók is megvásárlásra fognak kerülni. A német segítséggel megvalósuló korszerűsítés 2020-tól veszi kezdetét és maximum 100 millió euróba fog kerülni. A 2009-től megkezdett és a 2012-ben befejezett szállításoknak köszönhetően 184 darabos mennyiségben szolgálatba állított BAE Systems CV9035NL gyalogsági harcjárművekből került kivonásra szám szerint 44 darab, már 2013-ban. A 35 milliméteres Bushmaster III-as gépágyúkkal felszerelt járművekre Észtország személyében találtak új tulajdonost. Az eladást megúszó páncélosok modernizálási programja 2022-ben kezdődik majd és egyaránt érinti a védelmet, a tűzerőt, a mozgékonyságot. A 2026-ban befejeződő és 1 milliárd eurót felemésztő munkálatokba szeretnének minél több helyi vállalatot bevonni.
Új gépágyú lőszert fejlesztett ki a Nammo az amerikai haditengerészettel együttműködve. A 30 milliméteres lövedék jelenti itt az igazi újdonságot, hiszen kialakításának köszönhetően a vízbe érkezve sem változik meg a haladási iránya és veszít lendületéből, mint ahogy ez a hagyományos lövedékeknél bekövetkezik. A Swimmer nevet viselő APFSDS-T MK 258 Mod 1-es jelzésű űrméret alatti nyíllövedék a szuperkavitáció elvét hasznosítja, így lehetővé téve a vízfelszín alatti célpontok eltalálását is. Alkalmazhatósága sokrétű lesz, hiszen aknák, torpedók, kisméretű felszín alatti járművek ellen egyaránt bevethető lesz majd hajók, kikötők és hidak védelmében.
Megérkezett Lettországba az utolsó darab Ausztriától megvásárolt M109A5Oe önjáró tarack is. Ausztria még 1995 elején kötött szerződést az Egyesült Államokkal az M109-es beszerzéséről. Az akkori 48,6 millió dolláros kiadást még tovább növelte a későbbi átalakítások költsége, aminek köszönhetően félautomata töltőrendszer, inerciális navigációs rendszer, Svájcból származó elektromos rendszerek és a fejlettebb M109A6 Paladin-ból származó egyéb összetevő került beépítésre a járművekbe. 2017 áprilisában született meg a két ország között a megállapodás a tüzérségi eszközök eladásáról, ami összesen 47 darabot érintett. Az első 39 példán már tavaly október elején megérkezett új tulajdonosához. Ezek hadrendbe állításával egy olyan eszközt kaptak a lettek, amelyik a tüzelőállás elfoglalásától számított 1 percen belül kész a tűzkiváltásra, majd az utolsó lövés leadása után fél perccel már el is hagyta a tüzelőállását.
Nagy volt a jövés-menés Nagy-Britannia QUEEN ELIZABETH (R 08) nevet viselő repülőgép-hordozóján az elmúlt héten. Az USA partjai közelébe hajókázó egység fedélzetére első alkalommal szállt le a tengerészgyalogság MV-22B Osprey billenőrotoros repülőgépe a VMM-264 Black Knights század színeiben. Egy nappal előbb, de szintén sikeresen landolt első alkalommal a Sikorsky MH-53E Sea Dragon nehézhelikopter, melynek elsődleges feladata az aknamentesítés. A 33 tonnás forgószárnyast a HM-15 Blackhawks század hajózói irányították. Ugyancsak 13-án ért fedélzetet az FB-04-es F-35B Lightning II-es rövid kifutásos leszállást alkalmazva, Peter 'Wizzer' Wilson, a BAE Systems tesztpilótájával a katapultülésben. Az első ilyen módon végzett landolást a valóságot messze megelőzően a szimulátorban már több mint 2000 alkalommal hajtották végre. A rövid kifutásos leszállás lehetőséget ad a nagyobb tömegű fegyverzettel, vagy el nem használt üzemanyaggal való visszatérésre is.
Veszélyt a repülőgép előrehaladása jelenti, hiszen a gépnek saját fékberendezésére támaszkodva kell ezen leszállási módszert választva megállni a fedélzet széle, vagy más repülőeszköz előtt. Jelen pillanatban csak a brit repülőgép-hordozókon települő F-35B-k esetében van szó arról, hogy a rövid kifutásos leszállási módot alkalmazzák, a hordozó fedélzetének méreteinek köszönhetően. Sőt a későbbiekben a Lightning II-ek gyakorlóváltozatú GBU-12 Paveway II irányított bombákkal is felszálltak és sikeresen le is dobták ezek a kijelölt célpontokra. Ezen repülések lebonyolítását nem befolyásolta jelentősen a típusra kiszabott repülési tilalom, hiszen az üzemanyagcsövek átvizsgálásával hamar végeztek, akárcsak a több F-35-ös esetében
Portugália öt Leonardo Helicopters AW119Kx könnyűhelikoptert szerez be. A 23 millió dolláros szerződésben további két forgószárnyas is szerepel opcióként. A Garmin G1000HTM pilótafülkével ellátott AW119Kx gépekkel elsősorban a pilótaképzést szeretnék korszerűbbé tenni. Erre szükség is lesz, hiszen a jelenleg ebben a feladatkörben (is) 1963 óta alkalmazott nyolc Aérospatiale SA316 Alouette III generációs lemaradásban van az AW101 és a Super Lynx Mk.95 típusokhoz képest. Az új helikopterek feladatai lesznek még az oktatáson felül a futár-és szállítórepülések végrehajtása, rövidtávú tengeri kutató-mentő, valamint tűzoltási feladtok ellátása. Az AW119Kx könnyűhelikopterek 2018 végétől 2020-ig kerülnek majd leszállításra.
Jelentős késésben van Dél-Afrikai Nemzeti Védelmi Erők részére készülő Patria AMV 8x8 lövészpáncélosok programja. A helyeik által Badger nevet kapó páncélosból az eredetileg tervezet 238 darab helyett 244-et állítanának szolgálatba a 2013-as terveknek megfelelően. Csakhogy a helyi fővállalkozó, a Denel szeszélyes pénzügyi helyzete jelentősen hozzájárult a programban tapasztalt késedelmekhez, a beszállító lánc is akadozik, valamint felmerültek technikai jellegű problémák is. Mindezek együttesen ezen év közepére már 32 hónapos csúszást eredményeztek. A szerződésben foglalt gyártási rész 70%-át igénylő technológia átadása a finnek részéről megtörtént, de a fent említetteknek köszönhetően eddig csak 15 páncéltest készült el, míg ezekhez mindösszesen 4 torony került legyártásra Dél-Afrikában. A helyi fejlesztésben megvalósuló 60 milliméteres aknavető hordozó, az Ingwe irányított páncéltörő rakétával felfegyverzett rakétás páncélvadász, valamint a műszaki-mentő változat a fejlesztés végső fázisában tartózkodnak.
India megrendelte Oroszországtól az Sz-400 Triumf (SA-21 Growler) légvédelmi komplexumokat. Az 5,6 milliárd dolláros beszerzés, ami öt ezred átfegyverzéséhez elegendő légvédelmi rendszert jelent, igen hamar elkezdődik, hiszen az elsők mindössze két éven belül átadásra fognak kerülni. Jelenleg még nem tudni az indiai Sz-400-ok milyen rakétákkal lesznek ellátva, megkapják, megkaphatják-e a legújabb 380-400 kilométeres hatótávolságúakat.
Kínai hivatalos médiában megjelent felvételek alapján pótpáncélzattal látták el a CAIC Z-10-es harci helikoptert. A képek alapján a plusz védelmet a tandem pilótafülkék két oldalán, valamint alján, illetve a hajtóművek környékén helyezték el. Mivel a Z-10 hajtóműveinek teljesítménye a helikopter tömegéhez képest nem tenné lehetővé jelentősebb védelmet biztosító fém, vagy kevlár páncélzat felszerelését, ezért többek szerint csak egy megoldás jöhet szóba. Ez pedig a grafénból készült páncélzat, ami mintegy 200-szor erősebb az acélnál. A grafén páncélzat Kínában történő előállításáról 2016-ban számoltak be kínai források. Jelenleg még nem tudni, hogy a filmen látott gépen kívül mennyi Z-10-es harci helikopter került ellátásra a pótpáncélzattal.
Befejezvén a gyári teszteket sorozatgyártásra késznek minősítették a Harbin Aircraft Industry Group Z-19E Black Whirlwind (Fekete Forgószél) harci helikopterét. A 4250 kilogrammos felszállótömegű, csőlégfarokrotoros szerkezet első repülését 2017 májusában hajtotta végre. A beépített tűzfegyvert nélkülöző Z-19E a hírek szerint eredetileg is exportra került kifejlesztésre. A májusban kezdődött próbák során meg nem megnevezett légi célok elleni rakétákkal, irányított és nem irányított rakétákkal folytattak le sikeres lövészeteket a Z-19E-ről.
Delfin Lorenzana, Fülöp-szigetek védelmi minisztere egy interjúban elmondta, a beérkezett ajánlatok közül a svéd Saab JAS39 Gripen-re vonatkozó volt az, amelyik elnyerte a döntéshozók tetszését. A 2005-ben kivonásra került Northrop F-5A/B vadászgépek késői utódjának kiválasztásában nagy szerepet játszott az, hogy az amerikaiak F-16-ra szóló ajánlatuk nagyobb összeget igényel, mint a svédeké és nem nyújt annyival többet, hogy megérné azt választani. Éppen ezért valószínűsíthető, hogy Manila a Gripen-ek megrendelését jelentheti majd be hivatalosan.
Megkezdték Atlas Cheetah típusátképzésüket a Draken International pilótái. Az amerikai székhelyű vállalat ezekből a Dél-Afrikában előállított gépekből ugyanis 12-t, kilenc együléses C és a három kétüléses D példányt vásárolt meg a 2017-es év végén. A repülőszemélyzetek valósághű kiképzésében nagy múlttal és igen tekintélyes gépállománnyal (Douglas A-4K Skyhawk és Aero Vodochody L-159E) rendelkező vállalkozás szintén a tavalyi évben állapodott meg Spanyolországgal 22 Dassault Mirage F1M vadászbombázó és kétüléses gyakorló F1B variáns megvásárlásáról. A gépek 2013-ban kerültek kivonásra, azóta az albacetei bázison voltak tárolva. Ugyancsak tavaly a szintén ezen a téren mozgó ATAC (Airborne Tactical Advantage Company) vásárolt meg 63 darab Dassault Mirage F1 vadászgépet Franciaországtól, amelyeket 2014-ben vonták ki az aktív szolgálatból.
NETARZENÁL GALÉRIA
McDonnell Douglas F/A-18A+ Hornet
McDonnell Douglas F-4E Phantom II
McDonnell Douglas AV-8B Harrier II
McDonnell Douglas TAV-8B Harrier II
Gulfstream Aerospace G-550-CAEW
McDonnell Douglas TA-4J Skyhawk
North American F-100D Super Sabre