2019. jún 22.

2019.06.22

írta: Netarzenál
2019.06.22

Rendhagyó módon az erről a hétről szóló hírösszefoglalót egy szerkesztői bejegyzéssel fogjuk kezdeni. Ennek az az oka, hogy számos levél érkezett az elmúlt időben a szerkesztőség email címére (netarzenal@gmail.com) azzal kapcsolatosan, hogy a Netarzenál Facebook oldala eltűnt. Igen a megfigyelés helyes eltűnt. Ezt a Facebook az alapelveivel nem összeegyeztethető tevékenység (!) miatt szüntette meg, lelkük rajta. Nem, nem lesz új fiók készítve a blognak, ugyanis a Netarzenál blog alapelveivel nem összeegyeztethető az a viselkedés, amit a Facebook mutatott. Azonban hetente továbbra is lesznek haditechnikával foglalkozó hírek a blogon. Akik elolvassák és érdekesnek, jónak tartják az itt megjelenteket, azok viszont megosztással továbbíthatják az oldal elérhetőségeit ismerőseiknek, barátaiknak bármilyen formában. Ezt a tevékenységet és a leveleket is köszöni a Netarzenál. És most jöjjenek a hírek:

A Cseh Köztársaság hadserege több mint 30 darab T-72M4CZ harckocsiját kívánja korszerűsíteni 2023-ig. A Prága által biztosított 40 millió dolláros költségkeretet a tűzvezető és irányító rendszerekre fogják elkölteni. A T-72M4CZ harckocsi estében megtartották a T-72M1 125 milliméteres 2A46M harckocsi lövegét, de ezt kiegészítették a TURMS-T tűzvezető rendszerrel, valamint a 2 kilométeres távolságban még 540 milliméternyi hengerelt homogén páncélt átütni képes EPpSV-97 űrméret alatti szárnystabilizált nyíllövedékkel. A T-72M4CZ védelmét Dyna-72 reaktív páncélzat és Obra lézeres besugárzásjelző növeli, mozgékonyságát 1000 lóerős CV12-1000 dízelmotor biztosítja.

Tűzoltással bővült a C-27J Spartan teherszállító repülőgépek által ellátható feladatok sora a Leonardo jóvoltából. A gép teherterébe a hátsó rámpán keresztül helyezhető be a Simplex Aerospace által gyártott tűzoltó rendszer, a FAS (Fire Attack System). A telepítést pár fő képes elvégezni 60-90 perc alatt, ami után a gépen lehetőség lesz a fő tartályban maximum 10600 liter vizet, illetve a kisegítő 568 literes tartályba habanyagot szállítani és kijuttatni a lángok felett. A FAS nagy előnye, hogy jelentősebb módosítás nélkül alkalmazható lesz a már legyártott C-27J repülőgépeken. A minél hatékonyabb tűzoltás végett most nyártól már igénybe vehető a Leonardo és az európai SCODEV konzorciummal együttműködésben kifejlesztett megoldása is, ami lehetővé teszi, hogy leszállás nélkül tavak, tengerek, folyók felett maximum 30 méteres magasságban repülve történjen meg a víztartály feltöltése. A töltés ideje 60-90 másodperc, míg az ürítése 7 másodperc alatt végezhető el. A mai napig a C-27J 85 példányát már 14 ország (Olaszország, Görögország, Bulgária, Litvánia, Románia, Szlovákia, Egyesült Államok, Mexikó, Ausztrália, Peru, Kenya, Marokkó, Csád és Zambia) rendelte meg, ezek közül több esetében is jó esély mutatkozhat a FAS légi tűzoltó rendszer beszerzésére.

Egy új, az eddigieknél nagyobb teljesítményű Stirling motor próbáit kezdte meg a SAAB Kockums. A Stirling motoroknál egy rész dízel, vagy bármilyen más olajhoz négy rész folyékony oxigént adagolnak, amiket tartályokban tárolnak. A keletkező kipufogógázt lehűtik 25 fokosra, így az buborékképződés nélkül kiengedhető a tengervízbe. A svéd tengeralattjárókon 1988-ban jelent meg az első Stirling motor, az azóta megszerzett tapasztalatokat rendre felhasználja a SAAB Kockums ezen erőforrások továbbfejlesztése során. Ez a levegőtől független meghajtó egység a tavaly októberében tengeri próbajáratait elkezdő első A19-es GOTLAND-osztályba tartozó tengeralattjáróba szánt 75kW-os teljesítményű erőforrás befoglaló méretével megegyező méretű, de már 150kW-os teljesítményű.

Továbbra is Svédországban és a tengeralattjáróknál maradva meg említeni, hogy június 19-én újra vízre kerül az 1997-ben szolgálatba állított HSwMS UPPLAND tengeralattjáró. Ennek köszönhetően fedélzetén az élettartamának felénél esedékes korszerűsítés után már megjelentek a következő hajóosztály, az A26-os rendszereinek egy része. Itt az egyik legfontosabb fejlesztést a SAAB Kockums Stirling Mk3-as meghajtórendszer beépítése jelentette a tengeralattjáróba. Ez a folyékony oxigént és dízelolajt használó erőforrás elődjeihez képest nagyobb hatásfokkal üzemel, valamint a korszerű elektronikai ellenőrző és vezérlőrendszerek is megjelentek rajta. A tengeralattjáró korszerűsítésének egyik ugyanilyen fontos tényezője volt a hűtési kapacitás növelése. Ez csak úgy volt megvalósítható, hogy a tengeralattjárót a torony mögött nagyjából 4 méterre kettévágták és betoldottak a törzsébe egy nagyjából 2 méteres darabot, ami a hűtőrendszereket foglalja magába. A 25 fős legénység elhelyezési körletében is alapos felújítások folytak, de az érzékelők és a harcvezető rendszer is teljesen megújult, valamint a periszkóp is lecserélésre került egy optronikus árbócra. Ugyanilyen korszerűsítésen esett át majd egy évvel ezelőtt a GOTLAND nevű testvérhajó is.

A már legyártott Eurofighter Typhoon vadászbombázók jövőjét biztosítandó kezdenek tanulmányozásba a német, angol, spanyol és olasz felhasználók által megszavazott 53,7 millió eurós összegből a Eurofighter Jagdflugzeug GmbH-nál, az EUROJET Turbo GmbH-nál és a NETMA-nál. A típus 2040 utáni alkalmazhatóságának eléréséhez egyaránt szükséges mind a repülőgép, mind az EJ200-as sugárhajtómű továbbfejlesztési lehetőségének kutatása. A gépre 19 hónapnyi, míg az gázturbinára 9 hónapos időintervallum került megállapításra, amely alatt kidolgozzák a továbbfejlesztés lehetőségeit. Az EJ200 esetében a tolóerő növekedése mellett ugyanilyen fontos az élettartam és a túlélőképesség növelése, de a könnyebb üzemeltethetőségről sem feledkeznek meg.  Míg a Eurofighter Typhoon esetében a korszerűsített pilótafülke mellett a légi, földi és vízi egységekkel történő együttműködés nagy teljesítményű taktikai adatcsatornákon keresztüli lehetőségének tágítása a cél. Továbbá növelni szeretnék az önvédelmi rendszerek nyújtotta biztonságot is és az alkalmazható fegyverek skáláját. A  Eurofighter Typhoon-ból eddig 558 darab került átadásra, a megrendeltek összesített darabszáma 623 darab. Az üzembentartók már túllépték az 530000 repült órát.

Megkapta első két MiG-35-ös vadászbombázóját az orosz légierő. Moszkva számára ebben az évben további 4 példányt ad majd még át a gyártó. Ezeket a gépeket a légierő tesztelésre tervezi felhasználni. A Védelmi Minisztériummal még az év vége előtt várható a tárgyalások befejezése egy nagyobb rendelési mennyiség véglegesítésével.

Hiába volt 2018 februárjában tűzeset a fedélzetén Vlagyivosztok kikötőjében, ez év vége előtt fog újra szolgálatba állni Oroszország első modernizáláson átesett UDALOJ-osztályú rombolója, a SAPOSNYIKOV MARSAL (543). A hajót 1983-ban kezdték el építeni Kalinyingrádban, 1986-ban állították hadrendbe a csendes-óceáni flottánál. 2010-ben jelentős szerepet játszott a szomáliai kalózok által elrabolt MOSZKOVSZKIJ UNYIVERSZITYET tartályhajó legénységének kiszabadításában. A rombolót a korszerűsítés során ellátják 2 darab 16 cellás 3S-14-1155 univerzális függőleges indítómodullal. Ezeket a hajóorrban a második AK-100 hajólöveg helyére építik be. Ezekből a 3M-54 Kalibr (NATO nevén SS-N-27 Sizzler) csapásmérő robotrepülőgépek indíthatók vízi, vagy a 3M-14 esetében szárazföldi célpontok ellen akár 2500 kilométeres távolságból is. De ugyanide elhelyezhetők a 91R1/RT2 tengeralattjárók elleni irányított rakéták is. A hajóhíd két oldalán alul elhelyezett URK-5 Rastrub-B (SS-N-14 Silex) tengeralattjárók elleni irányított rakéták indítói is leszerelésre kerültek a korszerűsítés során. Helyüket a 260 kilométeres hatótávolságú K-35U (NATO nevén SS-N-25 Switchblade) hajók elleni csapásmérő robotrepülőgépek foglalják el. Ez év elején arról érkeztek hírek, hogy 2022-ig az Északi-és a Csendes-óceáni Flotta 5 UDALOJ-osztályú rombolóját fogják hasonlómódon átfegyverezni, a szükséges elektronikai korszerűsítés mellett. A rombolók ezeken felül további 30 évnyi szolgálati időt kapnak majd, így kihúzhatják a még tervezés alatt lévő következő rombolóosztály megjelenéséig.

Eddig már 25 darab Szuhoj Szu-25SzM3-as csatarepülőgéppel rendelkezik az orosz légierő. A gép képességeivel elégedettek, így az összes hadrendben tartandó régebbi példányt erre a változatra tervezik korszerűsíteni. Eme alváltozat orrában a SOLT-25 elektrooptikai rendszer van elhelyezve, ami infravörös és nappali tv kamerát is tartalmaz a lézeres távolságmérő/célmegjelölő mellett, 16x-os zoom lehetőségével. A pilótafülkébe beszerelésre került nagylátószögű HUD mellett alkalmazzák a pontosabb helymegállapítást lehetővé tevő a PPA-S/V-06 GPS/Glonass műholdas navigációs rendszert is. A földi csapatok támogatásának javítására beszerelésre került a KSS-25-ös adatátviteli rendszer és a fegyverek között megjelent a KAB-500Sz műholdas vezérlésű bomba is. A Szu-25SzM3-as a Szamarában működő Ekra által kifejlesztett L-370-3 S-K25 Vityebszk 25 önvédelmi rendszerrel van ellátva a szárnyak alatti legkülső felfüggesztési pontjain, ahol eredetileg az R-60-as önvédelemre szolgáló légiharc-rakéták voltak elhelyezve. Ez ultraibolya érzékelőket is tartalmaz, így képes a közeledő rakéták észlelésére és az ellenintézkedés megkezdésére. Továbbá a gépet érő rádióhullámok elhelyezkedése alapján képes a sugárforrás helyének meghatározására és a radarok megsemmisítésére képes H-58-as rakéták számára céladatok kidolgozására is. A Szuhoj Szu-25SzM3 csatarepülőgépekből a kubinkai 121-es repülőgép-javító üzem évente legalább 4 elkészítésére képes.

Pakisztánban jelenleg 98 darab PAC JF-17 Thunder vadászbombázó van szolgálatban. A MiG-29 RD-33-as hajtómű továbbfejlesztésével, a JF-17-ben használt RD-93-al jók a tapasztalatok a felhasználók szintjéről. Várhatólag még az idén végrehajtja majd az első repülését az első Block III-as gép is. Az itt megjelenő berendezések a későbbiek során beszerelhetők lesznek a régebbi Block II-ekbe is. Érdekes módon a pakisztáni légierő vezetése jelenleg még nem szánta el magát, hogy az összes JF-17-ét képessé tegye légi üzemanyag felvételre.

Ebben hónapban úgy néz ki nem fog szolgálatba lépni a második KALVARI-osztályú tengeralattjáró a KHANDERI (S51). A lemerülve 1775 tonnás vízkiszorítású, 12000 km-es hatótávolsággal, 350 méteres merülési mélységgel rendelkező, 67,5 méter hosszú, 12,3 méteres törzsátmérővel rendelkező KALVARI-osztály 37 kilométer per órás maximális sebességre képes, fegyverzetét a francia gyártmányú, 50-70 kilométeres hatótávolságú SM39 Exocet tengeralattjáróról indított hajó elleni rakéták is erősítik, a Varunastra torpedók és aknák mellett. A tengeralattjáró belső terében 360 darab akkumulátortelep van elhelyezve, ezek mindegyike 750 kilogramm súlyú. A francia SCORPENE-osztály tervei alapján Indiában a mumbai Mazagon Hajógyárban épülő 6 darabból álló hajóosztályt alkotó tengeralattjárók öt éves késében vannak az eredetileg tervezetthez képest. A KHANDERI esetében a tengeri próbák során 36 hibát sikerült felderíteni, ezek kijavítása akár több hónappal is elodázhatja a szolgálatba állítás időpontját. Az egyik nyilvánosságra került hiba roppant bosszantó, hiszen túl magas a hajtóművek és a hajócsavar által keltett zaj, ami egy tengeralattjárónál megengedhetetlen. A többi 35 hiba sem lehet egyszerű, ugyanis ezekből 29-nek a sikeres megszüntetését csak teljesen nyugodt tengeren lehet majd tesztelni.

Akár jelentős továbbfejlesztésen is áteshetett a kínai J-31/FC-31-es lopakodó vadászbombázó az 53. Nemzetközi Párizsi Légiszalonon látott makett alapján. Ennek ugyanis máshogy nézett ki a pilótafülke mögötti törzsrésze és a hajtóművek burkolata. Mindkét esetben a törzs felső része az, ami érintett a változtatásokban, amelyek azt sejtetik, hogy egyrészt több üzemanyag helyezhető el benne, illetve erősebb hajtóművek is beszerelésre kerülhettek. A változtatások további előnye lehet a csökkent légellenállás.

A Lockheed Martin leszállította az 500. ETOS célzórendszert az F-35 Lightning II-es vadászbombázók számára. Ezt is akárcsak ez eddig átadott bármelyiket, a szerződésben előírt időn belül adták át.

Már 2017 óta dolgozik a következő generációs légiharc-rakétáján a Lockheed Martin. A héten néhány új információ jelent meg a fegyverről. Ezek szerint az AIM-260 JATM (Joint Air Tactical Missile) típusjelzésű rakétával a repülési teszteket 2021-ben fogják elkezdeni. A 2022-től szolgálatba álló AIM-260 JATM elsőként az F-22A Raptor és az F/A-18E/F Super Hornet fegyverzetében fog megjelenni, az F-35 Ligthning II-ek csak ezek után fogják tudni alkalmazni. Az amerikai haderőben viszonylag gyorsan megtörténik majd az AIM-120 AMRAAM-ok leváltása, hiszen a légierő az utolsó ilyen rakétáit a 2026-os költségvetési évben tervezi megvásárolni. Az AIM-260 JATM-et jó eséllyel a kínai PL-15-ös rakéta ellenpárjának szánják. A PL-15-ös nagyjából 4 méter hosszú, hatótávolsága elérheti a 150 kilométert, irányítása aktív radaros önirányítás. Makettjei (?) már megfigyelhetők voltak J-20-as és J-10C kínai repülőgépeken is.

Újabb rekordot állított fel Bob, vagyis a Japánbeli Misawa bázison repülő 90-0808-as gyártási számú F-16C Block 50A vadászbombázó. A 29 éves gép lett kijelölve arra a feladatra, hogy típustársait megelőzve a lehető legtöbb repült időt szedje össze, így segítve az F-16-ok üzemeltetését, messze túl az eredetileg tervezett repült órán. Nos, Bob jól teljesített, ugyanis június 10-én elérte a 10000. repült óráját.

Kolumbia légierejének figyelmébe ajánlotta a Kfir legújabb változatát az Israel Aerospace Industries. 1989-tól 1990-ig Kolumbia 12 Kfir C2-t állított hadrendbe plusz egy Kfir TC-2 oktató változatot. 2008-ban Kolumbia további 24 használt Kfir-t vásárolt Izraelből, frissítve azokat a C10 / C12-es szintre, 150 millió dollárért. A Kfir NG változatban a repülőgépet a General Electric legerősebb GE F414-es hajtóművével látnák el, az ELM-2052 AESA radar, a Link-16 adatkapcsolati rendszer és a továbbfejlesztett elektronika mellett. A Kfir NG további jellemzője a törzs hátsó részének módosítása, amely lehetővé teszi több üzemanyag elhelyezését.

Az Embraer és az ELTA Systems, az Israel Aerospace Industries (IAI) leányvállalata, stratégiai együttműködési megállapodást írt alá a P600 AEW (Airborne Early Warning) új generációs légtérfelderítő repülőgép fejlesztésére az 53. Nemzetközi Párizsi Légiszalonon. Az Embraer üzleti célokra fejlesztett 12 személyes Prateor 600-as típusán alapuló radargépet az izraeliek látnák el a szükséges rádiólokátorral. A Praetor 600-as 20,74 méter hosszú, 6,41 méter magasságú és 21,50 méter szárnyfesztávolságú repülőgép, amit két Honeywell HTF7500E gázturbinás sugárhajtómű mozgat, amelyek mindegyike 3414 kilogrammos tolóerőt generál. Ezáltal lehetővé válik a 880 kilométer per órás legnagyobb és a 840 kilométer per órás utazósebesség és a 13716 méteres repülési magasság elérése, 7440 kilométeres hatótávolság mellett. A nagyjából 21 millió dollárért értékesített Praetor 600 átalakított változata a törzs tetején az ELTA EL/M-2096 rádiólokátort hordozná. Ez már eleve rendelkezne saját-idegen felismerő rendszerrel és a nagyobb érzékenység érdekében az antenna építésénél gallium-nitridet használnának. Természetese a P600 AEW rendelkezne műholdas kommunikációs rendszerrel is és a géptörzsben három kezelői munkahelyet alakítanának ki.

Jelenleg nem egyértelmű mi lesz Argentínában az IA-58-as Pucara repülőgépek sorsa. A légierő úgy tervezte, hogy ez év szeptemberében kivonják a még meglévő példányokat, most azonban arról érkeztek hírek, hogy folytatják az új hajtóművel való ellátásáról szóló programot. Ez már egyszer félbeszakadt, így az IA-58H-n a Pratt&Whitney PT-6A-62 hajtóművekkel végzett tesztek nem fejeződhettek be. Most viszont újra elkezdődtek a próbák az új erőforrással és ezek várhatólag júliusban fognak véget érni.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Saab JAS39C Gripen

Eurofighter C-16 Typhoon

Dassault Mirage F1CT

Sikorsky CH-53G

Aero L-39ZO Albatros

General Dynamics F-16D Fighting Falcon

Mil Mi-6A

Lockheed F-104G Starfighter

AgustaWestland Merlin HC.3

Lockheed C-5M Super Galaxy

Airbus A400M

Lockheed Martin F-35A Lightning II

Panavia Tornado IDS

Boeing CV-22B Osprey

Saab AJS37 Viggen

Alenia Aermacchi T-346A Master

Aero L-159A ALCA

Lockheed C-130H Hercules

Dassault Rafale C

McDonnell Douglas F-4E AUP Phantom II

Mil Mi-24V Hind E

McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle

Dassault Mirage 2000D

McDonnell Douglas KDC-10-30CF

Airbus A310MRTT

Grumman E-2C Hawkeye

Saab Sk35C Draken

Fairchild A-10C Thunderbolt II

PZL-Swidnik W3 Sokol

Dassault Mirage 5F

Kawasaki T-4

Szólj hozzá