2019. júl 13.

2019.07.13

írta: Netarzenál
2019.07.13

Szlovákia hamarosan aláírja MiG-29-es vadászgépeinek üzemképességét biztosító szerződését Oroszországgal. A helyi hírügynökségek szerint a szlovák kormány évente 30 millió eurót fizet 12 darab MiG-29-es karbantartásáért (10 „AS” változat és kettő kétüléses UBS változat). A jelenlegi szerződés a következő év őszén jár le. Ezt 100 millió dollár értékben hosszabbítanák meg. Így a Fulcrum-ok már kibírnák a Lockheed Martin F-16V-k 2022-2023-as megérkezéséig.

Németország az iszlám lázadók elleni küzdelemben teszteli egyik Airbus A400M Atlas tanker/szállító repülőgépét. Az LTG 62-es (Lufttransportgeschwaders) szállítórepülő-ezred egyik gépe ugyanis Jordániába települt át. A nem csak az Al-Asrak légbázisról felszálló gépek légi üzemanyag-utántöltését eddig egy német A310 MRTT-el végezték. A művelet kezdete óta az A310 több mint 5500 német és szövetséges repülőgépet töltött fel üzemanyaggal. Ezt a feladatot az elkövetkező hetekben az A400M fogja ellátni 40 tonnányi átadásra váró üzemanyaggal a fedélzetén, és egy-egy hajlékony tömlős konténerrel a félszárnyai alatt. Ezekkel lehetőség van 1 óra alatt 10 repülőgép számára üzemanyag átadására. A németek eddig az Atlas többfunkciós képességét a mindennapokban a szállításon felül még a betegszállítás feladatkörben használták ki, de most éles bevetésen a légi utántöltés is bekerülhet ebbe a csoportba. A hírek szerint a Wunstorfban állomásozó LTG 62-es szállítórepülő-ezred jelenleg 30 darab A400M-el rendelkezik és ezek közül 10 lesz képes tankerfeladatok ellátására is. Az első ilyen feladatkörben is használható A400M a 46. legyártott példány volt, ezt éppenséggel pont a német légierőnek adták át 2017-ben. 2018 márciusában még csak 15 Atlas viselt német felségjelet, de ezek közül mindössze 3 volt bevethető állapotban, a jelenleg hadrafoghatóságukról nincs információ, bár az minden bizonnyal magasabb.

Várhatólag ebben a hónapban, a július 19-én kezdődő Royal International Air Tattoo (RIAT) lesz a színhelye annak a hivatalos bejelentések, mely szerint Svédország is rész fog venni az angolok által elkezdett FCAS/Tempest vadászbombázó fejlesztésében. A Holland és Olasz csatlakozást követően így a BAE Systems, a Rolls-Royce, az MBDA és a Leonardo gyártási-fejlesztési kapacitása kiegészülhet még a SAAB-al is.

Nagy-Britanniában eldöntötték, hogy legalább hat hónappal, vagyis 2020 júniusáig kiterjesztik a részvételt Maliban és a szomszédos Burkina Fasoban, illetve Nigerben végrehajtott iszlamista lázadók elleni, franciák vezetett hadműveletben. 2018 júliusa óta támogatja a francia erőket a RAF három Chinook HC.5 nehéz szállító helikoptere és 100 főnyi brit katonája. Ezek a  francia Gazelle, az NH90, a Puma és a Caracal helikopterek mellett tevékenykednek és nagyon jól jön a többinél nagyobb teheremelő és szállító képességük. Csak az első két hónapban a Royal Air Force Chinook helikopterei több mint 40 tonna árut és közel 700 embert szállítottak.

Közös harckocsi korszerűsítést szeretne tető alá hozni az Európai Védelmi Ügynökség. Ciprus, Görögország, Spanyolország és Románia lett megkérdezve arról, hogy szeretnének-e részt venni ebben a programban. A 2020-ban elinduló tervezet célja az említett államok Leopard 2-es harckocsijainak modernizációja, egységesen a Leopard A7-es szintre. A munkálatok a Leopard 2E, Leopard 2HEL és a Leopard 2A5 verziók mellett érintenék a műszaki és a hídvető változatokat is, így több mint 200 darab páncélos lenne bevonva a programban, amennyiben a megkeresettek rábólintanak az ajánlatra. A Leopárdokat érintő munkálatok oroszlánrészét a Krauss-Maffei Wegmann és a Rheinmetall végezné el, az első modernizált harckocsik átadása 2022-ben kezdődhetne el.

Már folynak a francia CHARLES DE GAULLE repülőgép-hordozó pótlására megépítendő egység tervezésének előkészületei. Mivel ennek a fedélzetére a még szintén tervezés alatt álló NGF vadászbombázókat is szeretnék telepíteni ezért ennek méretei és tömege alapvetően befolyásolja majd a hordozó méreteit. Jelenleg úgy néz ki, hogy az NGF egy 30 tonna tömegű gép lesz, szemben a 24 tonnás Dassault Rafale-al. Éppen ezért a CHARLES DE GAULLE 42500 tonnás vízkiszorítása sem lesz tartható, nagyobb hajó szükségeltetik. Így a 2030-as évtized második felében szolgálatba álló új repülőgép-hordozó vízkiszorítása várhatólag 70000 tonna lesz.

Franciaország 2019. július 2-án megkapta a második Airbus A330 MRTT Phénix tanker/szállító repülőgépét. Az akár 40 beteg szállítására is képes Airbus A330 MRTT Phénix gépekből az első kettő darab 2019. október végére lesz hadrafogható. Párizs 2025 helyett már 2023-ra szeretné megkapni mind a 15 darab Phénix tanker/szállító repülőgépét a gyártótól.

Július 8-án az üzbég kormány tájékoztatta Moszkvát azon szándékáról, hogy megvásárolná a Szuhoj Szu-30SzM harci repülőgépeket. Jelenleg még nem tudni mennyi gépet vásárolnának és azt sem, hogy milyen fegyverzettel. Annyi látszik biztosnak, hogy a beszerzés orosz hitelből valósulna meg.

Hét kuvaiti pilóta már sikeresen elvégezte az Eurofighter Typhoon típusátképzést. Ennek helyszíne az olaszországi Galatina volt.

A pakisztáni haditengerészet megkapta második RAS (RAS = Rheinland Air Service) 72 Sea Eagle tengeri járőr repülőgépét. Pakisztán haditengerészete 2015-ben szerződést írt alá a németországi RAS-el, hogy két, a Pakisztáni Haditengerészet tulajdonában lévő ATR-72 repülőgépet tengeri járőr repülőgépé alakítson át. Az első repülőgépen még 2016-ban elkezdték az átépítést és ezt 2018 júniusában adták át és ez a RAS 72 Sea Eagle tengeri járőr repülőgép decemberben lépett szolgálatba. Az átalakított gépek fedélzetére ESA radarok, elektooptikai rendszerek, ledobható szonárbóják, műholdas kommunikációs rendszer, na és persze a tengeralattjárók elleni hadviseléshez szükséges egyéb rendszerek kerültek beszerelésre.

Pakisztánban továbbra is van jövője a kínai/pakisztáni JF-17 Thunder vadászbombázóknak. A Block 2-es széria megrendelt 50 gépének építésével ebben az évben végezni fognak, de már napvilágra kerültek a jövőre szóló tervek. Sokáig úgy tűnt, beválik a tervezők elképzelése és sok már típushoz hasonlóan a JF-17-nél sincs szükség kétüléses oktató változatra, azonban az eltelt idő ezt megcáfolta. Ennek bizonyítékaként Pakisztán 26 darab kétüléses változatot fog beszerezni. A még korszerűbb Block 3-as JF-17-es fedélzeti rendszereinek és fegyverzetének összetétele még nem dőlt el, de az első példány kínai alkatrészekből történő összeszerelése állítólag már folyamatban van és még akár az év vége előtt végrehajthatja majd első repülését. 

Indiában már folyik a SEPECAT Jaguar vadászbombázók légi célok elleni fegyverzetének korszerűsítése. Önvédelemre az MBDA ASRAAM lett kiválasztva, mellyel a hordozási próbák már zajlanak. Az első tesztindítások várhatólag az év vége előtt végrehajtásra fognak kerülni. Az integrációt a HAL végzi, a jövőben tervezik az ASRAAM alkalmazhatóságának megvalósítását Szuhoj Szu-30MKI és HAL Tejas vadászbombázókon is.

USA-ban jóváhagyásra került 108 darab M1A2T Abrams harckocsi (ez tulajdonképpen az M1A2C), 14 M88A2 Hercules műszaki harckocsi és még számos fegyverzet eladása Tajvan számára. Ami még említésre érdemes a 2,223 milliárd dolláros beszerzésből az a 250 darab FIM-92F Stinger kézi légvédelmi rakéta, amiknek beszerzése szintén jóváhagyásra került a szigetország számára.

Július 4-én végrehajtotta első repülését a Kanadának legyártott első Airbus Defense & Space C295 repülőgép. Ottawa 2016 decemberében 16 példányt rendelt meg a versenyben részt vevő Leonardo C-27J és az Embraer KC-390 helyett, ezeket a gépeket kutató-mentő feladatokra fogják használni. A spanyolországi Sevillában végrehajtott fel-és leszállás között 1 óra és 27 percnyi eseménymentes repülés telt el. Helyi típusjelzésük CC-295-ös lesz a szárnyvégfülekkel, Elta ELM-2022A több üzemmódú radarral és L3 Wescam Canada által gyártott stabilizált MX-15 kamerarendszerrel ellátott gépeknek. A kanadai gépszemélyzetek képzése még ez év nyarán elkezdődik, az első CC-295-ös átadása év vége előtt megtörténik.

Elérték az 1 millió repült órát az amerikai tengerészgyalogság Sikorsky CH-53E Super Stallion szállítóhelikopterei. Bár jelenleg 142 példány van hadrendben, ezen változat meglévő példányai hosszú időn keresztül 90%-os hadrafoghatóságot produkáltak, ennek is köszönhetően jött össze az 1981-es hadrendbe állítástól számítva az igen tekintélyes repült óraszám. És ez még növekedni fog a jövőben, hiszen már folyik az élettartam-hosszabbítással egybekötött korszerűsítés, jelenleg már 25 forgószárnyas esett át ezeken a munkálatokon. Így ez az alváltozat 2032-ig biztosan repülni fog, persze ehhez kellett az utód a CH-53K King Stallion elhúzódó fejlesztése is, aminek végét most a 2024-re várt hadrendbe állítás fogja lezárni.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Dassault Mirage IIIE

McDonnell Douglas F-4D Phantom II

Panavia Tornado ECR

Airbus A400M

Saab Sk35C Draken

Szuhoj Szu-25UB Frogfoot

General Dynamics F-111E Aardvark

Dassault Rafale C

Boeing KC-767A

MiG-29A Fulcrum

General Dynamics F-16D Fighting Falcon

Airbus A330 MRTT Voyager KC.3

JF-17 Thunder

Jakovlev Jak-130

Saab AJS37 Viggen

McDonnell Douglas KC-10A Extender

Dassault Mirage 2000D

Szólj hozzá

MiG-29 A400M Atlas Sikorsky CHARLES DE GAULLE JF-17 Thunder Tejas ASRAAM C295 Szuhoj Leonardo HAL MBDA Dassault Airbus Rafale Eurofighter Typhoon Szu-30SzM C-27J Embraer KC-390 FCAS Tempest Chinook HC.5 Leopard A7 Leopard 2E Leopard 2HEL Leopard 2A5 A330 MRTT Phénix RAS 72 Sea Eagle ATR-72 SEPECAT Jaguar M1A2T Abrams Airbus Defense & Space CC-295 CH-53E Super Stallion