2019. júl 20.

2019.07.20

írta: Netarzenál
2019.07.20

Sikerrel fejezte be a német haditengerészet próbáit az igényeik alapján fejlesztett NH90 Sea Lion helikopter. A flotta forgószárnyasa egyaránt helytállt a tengerei kutató-mentő, felderítő és a különleges erők tagjait és felszerelési eszközeik szállítási képességét igazoló teszteken. A német haditengerészet 18 darab NH90 Sea Lion helikoptert rendelt eddig. Az első gépet ez év vége előtt kapják majd meg.

Hollandia védelmi minisztere, Ank Bijleveld egy interjúban elmondta, szerepel a holland tervekben a már megrendelt Lockheed Martin F-35A Lightning II-es vadászbombázókra további rendelés feladása. Eddig 37 példány beszerzése volt eldöntött. Ezt a mennyiséget további nyolc, vagy kilenc darabbal egészítenék ki. A végleges darabszámban a változatást okozó tényező az, hogy hogyan alakul a dollár árfolyama.

Nagy-Britanniából érkező hírek alapján továbbra sem tekinthető még kiforrott gépnek az Airbus A400M Atlas. A RAF eddig 20 darabot vett át a beszerezni tervezett 22-ből. A 2,6 milliárd fontot felemésztő beszerzés eredménye eddig az, hogy több alkalommal is mindössze csak 2 Atlas volt kész a felszállásra, a többi kisebb-nagyobb hibák a földön maradt. A 2009 helyett hat éves késéssel hadrendbe állított A400M-en a legtöbb probléma továbbra is a hajtóművekkel van. A EuroProp International gyártmányainál az fordulatszámot csökkentő áttételek mellett gondok vannak hajtóművel, valamint a légcsavarokkal is, de a rezgés is túlzott mértékű még. A gyártó persze orvosolja a problémákat, méghozzá a kiadásokat nem emelő cserékkel, így a következő év közepére ezek meg fognak szűnni.

Egy újabb NH90-es helikopterrel lett gazdagabb a spanyol hadsereg. A típusból Spanyolország 22 darabot rendelt meg, ezekből 16-ot a hadsereg, míg 6 darabot a légierő számára szereznek be. A most átadott 12. példányt az év vége előtt még egy fogja majd követni.

A Francia Köztársaság elnökének jelenlétében a Naval Group vízre bocsátotta 2019. július 12-én a legújabb generációs nukleáris tengeralattjáróját Cherbourg-i hajógyárában. A SUFFREN (Q284) a BARRACUDA-osztály tagja, amelyek a RUBIS-osztály 1983 és 1988 között megépül négy tengeralattjárójának a pótlása lettek kifejlesztve. A BARRACUDA-osztály hat egységből fog állni, ezek megépítése 10,13 milliárd dollárt emészt fel. A felszínen 4700 tonnás, lemerülve 5300 tonnás vízkiszorítású BARRACUDA-k legnagyobb sebessége 25 csomó (46 kilométer per óra), merülési mélységük 350 méter, hosszuk 99 méter, törzsük átmérője 8,8 méter. A RUBIS-osztályú tengeralattjárókon 78 fős legénység található meg, a fejlettebb utódokon a nagyfokú automatizálásnak köszönhetően elegendő lesz 60 fő is.

A SUFFREN testvérhajói a DUGUAY-TROUIN, TOURVILLE, DE GRASS, RUBIS, és a CASABIANCA 2030-ig fognak elkészülni és 2060-ig szolgál majd a legutolsó példány. Fegyverzetüket F21-es nehézsúlyú torpedók, SM39 Exocet hajók elleni és MdCN típusú csapásmérő robotrepülőgépek fogják alkotni, nukleáris fegyvereket a jelenlegi elképzelés szerint nem fognak hordozni. Képesek lesznek viszont a harci búvárok tevékenységének az eddigieknél jobb támogatására. Készleteik 70 napos tengeren tartózkodást tesznek majd lehetővé, szemben a BUBIS-ok 45 napjával. A SUFFREN TechnicAtome - mint fővállalkozó - által készített atomreaktorának próbája az elkövetkező hetekben kezdetét veszi, a tengeri próbajáratok 2020 elején kezdődnek majd el és ezek után a tengeralattjáró várhatólag az év végén szolgálatba is áll.

Oroszországban a TASZSZ hírügynökség orosz védelmi és ipari forrásokra hivatkozva közölte, egy újfajta csatarepülőgép fejlesztését végzik az országban. A fejlesztés már folyik, a gép fegyverzetét egy 57 milliméteres gépágyú és néhány 30 milliméteres gránátvető fogja alkotni. A fegyverek elrendezése hasonló lesz, mint az amerikai AC-130-on, vagyis a repülési irányra merőlegesen kerülnek majd beszerelésre.  Hordozóplatformként az Antonov An-12 Cub-ot jelölték meg, ami felettébb furcsa. Mivel a típus gyártása az 1970-es években befejeződött, a még repülőképes orosz példányok öregek, és várhatóan a következő évtized elején nyugdíjba vonulnak. A pótlásukra tervezett Iljusin Il-276-es programja még csak a fejlesztés elején tart, ez a munka csak 2023-ra fejeződhet be. A gyártásban lévő és kellően modern Il-76MD-90A pedig túl nagy és nehéz az ilyen feladat ellátására. Az orosz légierő részéről nem nyilatkoztak a csatarepülőgép fejlesztése ügyében.

Július 14-én két újabb Lockheed Martin F-35I Adir vadászbombázó érkezett meg Izraelbe. A vasárnap délután a Nevatim bázison leszállt 925-ös és a 926-os számot viselő példányokkal együtt így már 16 darab 5. generációs gép található meg az országban. Az első F-35I Adir vadászbombázók még 2016 decemberében érkeztek meg Izraelbe, és 2019 végére már 20 F-35I gépen lesz látható az izraeli felségjelzés. Az 50 darab beszerezni kívánt F-35I 2024-ig került átadásra.

Dél-Koreába is érkezetek további Lockheed Martin F-35-ös vadászbombázók az elmúlt napokban. Július 15-én a harmadik és a negyedik példány landolt az ázsiai országban. Ez év végére összesen 10 F-35A vadászbombázó érkezik meg Dél-Koreába, míg a 40 darabos rendelési állomány 2021-re válik teljessé.

Kínában az eddigieknél jóval tartósabb rotorokat fognak majd készíteni helikoptereik számára, egy a közelmúltban megvalósult fejlesztésnek köszönhetően. Ez az áttörés három éves kutatást igényelt, és fontos stratégiai értéket képvisel a kínai helikopteripar számára, bár meg kell jegyezni, hogy a kutatásban jelentős orosz részvétel is volt. Az új technikának köszönhetően sikerült csökkenteni az alkatrészek kopását oly mértékben, hogy így megduplázódott azok élettartama. Az erőhatások által okozott repedések és majdani törések esélye is csökkent a sikeres fejlesztésnek köszönhetően, így a helikopterek számára az eddigieknél nagyobb erőhatást kibíró, vagy a szerkezeteket igencsak próbára tevő tengeri és a sivatagi körülmények között használt forgószárnyasok számára is tartósabb rotorok előállítása előtt nyitva áll az út. Megnövekedhet továbbá a felemelhető tömeg mértéke, vagy akár a forgószárnyasok által elérhető sebesség is.

Japánban a kivonásra nem kerülő F-15J/DJ vadászgépek korszerűsítési programja kezd lassan testet ölteni. A hét bejelentették, a gépek orr-részébe a Raytheon APG-82 AESA antennás fedélzeti rádiólokátor fog beszerelésre kerülni. Az első korszerűsített F-15J-t 2023 júliusáig szállítják majd le a japán légierő számára.

A talán 2050 után is szolgálatba maradó Boeing B-52 Stratofortress bombázógépek új rádiólokátort fognak kapni. A Raytheon által kifejlesztett berendezés az APG-79/APG-82 radarcsaládból fog származni, természetesen AESA antennával lesz ellátva. A megrendelésre pályázott a Northrop Grumman is az APG-83 SABR radarjával, az APQ-166-os pótlására. A B-52-ek új rádiólokátorának gyártása 2024-ben veszi majd kezdetét.

Brazíliában július 10-én már a 3. próbalövészetet hajtották végre a hazai fejlesztésű MANSUP (Míssil Antinavio Nacional de Superfície) hajók elleni rakétával. Az első két indítást még 2018 novemberében és 2019 márciusában hajtották végre. Ezek során is akárcsak most, az 5,6 méter hosszú fegyverben a 144 kilogrammos harci rész helyét egy telemetriai egység foglalta el. A legutóbbi indítást, akárcsak az ez év márciusit is a NITEROI-osztályú INDEPENDENCIA (F44) fregatt fedélzetéről hajtották végre, most célpontként a nemrégiben kivont TRIDENTE (R22) vontatóhajó szolgált. A tesztet a haditengerészet sikeresnek ítélte. Az első sorozatgyártott MANSUP példányok átadása 2020-ban várható.

Argentína tárgyalásokat folytat az Egyesült Államokkal Lockheed P-3C Orion tengeri járőrgépek megvásárlásáról. A típus iránt már 2016-ban is érdeklődött a dél-amerikai állam, azonban akkor szerződéskötésre nem került sor. Jelenleg Argentínában a haditengerészetnél négy darab P-3B Orion áll hadrendben, azonban ezek közül csak egy van repülőképes állapotban. A Washingtonnal folyó egyeztetésekben négy darab C változató P-3-as megvásárlása szerepel.

Szintén 2016-ban kezdték azokat a tárgyalások az argentinok, ahol Dél-Korea volt a másik fél. A KAI T-50-es sugárhajtású kiképző repülőgép felfegyverezhető FA-50 Fighting Eagle változatának beszerzéséről szintén nem sikerült megállapodni akkor. Most újra folynak az egyeztetések 12 gép megvásárlásának lehetőségéről.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Aérospatiale SA 341F Gazelle

General Dynamics F-16C Fighting Falcon

Airbus A400M Atlas

Lockheed C-5M Super Galaxy

Eurofighter Typhoon EF2000

Kaman SH-2G Super Seasprite

Saab AJS37 Viggen

North American F-100F Super Sabre

Panavia Tornado ECR

Grumman F-14A Tomcat

PZL-Swidnik Mi-2 Hoplite

Alenia/Aermacchi/Embraer AMX

NHI NH90NFH

Lockheed Martin F-35A Lightning II

Dassault Mirage 5BR

Boeing Vertol Chinook HC.5

Dassault Rafale M

North American Rockwell OV-10A Bronco

Breguet Br.1150 Atlantic

Sikorsky CH-53GA

Saab Sk35C Draken

Boeing E-7 Peace Eagle

Mil Mi-14PL

Douglas A-4N Skyhawk

Eurocopter EC665 Tiger HAD

Republic F-105G Thunderchief

IAI Kfir C10

McDonnell Douglas F-15C Eagle

MiG-29UB Fulcrum

McDonnell Douglas F/A-18C Hornet

Westland WG-13 Super Lynx Mk.88A

Szólj hozzá

Lockheed Martin A400M Atlas fregatt Boeing F-35A Lightning II T-50 Northrop Grumman Raytheon APG-83 SABR Airbus KAI P-3C Orion F21 FA-50 APG-82 Antonov An-12 BARRACUDA-osztály NH90 Sea Lion SUFFREN (Q284) RUBIS-osztály SM39 Exocet MdCN Cub F-15J B-52 Stratofortress APG-79 APQ-166 MANSUP Míssil Antinavio Nacional de Superfície NITEROI-osztály INDEPENDENCIA (F44) TRIDENTE Fighting Eagle