2019. aug 03.

2019.08.03

írta: Netarzenál
2019.08.03

Nem zárható ki, hogy pár éven belül újabb nyugati gyártmányú repülőeszköz fogja viselni az ukrán légierő felségjelzését. Ugyanis Brazíliában az ukrán légierő parancsnoka repülés közben is kipróbálhatta az Embraer A-29 Super Tucano felfegyverezhető kiképzőgépét. A típus minél jobb megismerése mellett az esetleges beszerzés lehetőségeit is megvitatták a felek. Ukrajna jelenlegi helyzete kedvezhet az akár precíziós fegyverzettel végrehajtott harci feladatok mellett felderítésre, megfigyelésre és hírszerzésre is alkalmas A-29 Super Tucano beszerzésének. A gyártó részéről a kelet-európai régióban történő megjelenés elősegíthetné az cseh Aero Vodochody L-39-es volt, vagy jelenlegi alkalmazóinak elcsábítását a világ számos táján már igen sok megrendelést hozó Super Tucano irányába.

Németországban további NHIndustries NH90-es helikopterek beszerzése valósulhat meg. Ugyanis parlamenti jóváhagyásra került előterjesztésre a Westland Sea Lynx Mk.88A helikopterek utódjaként újabb NH90-ek rendszeresítése a Német Haditengerészet kötelékében. A 2014-ben feltárt repedések miatt a 22 darab német Sea Lynx jó ideig repülési tilalom alatt állt, majd az átvizsgálás során kiderült, csak 15 forgószárnyas volt érintett a problémában. Ez az eset is rávilágított arra, hogy a több évtizedes múlttal rendelkező típus - melynek elsődleges feladat a tengeralattjáró-vadászat - lassan megérik a cserére. Jelenleg még nem tudni mennyi felszíni és felszín alatti hadviselésre felszerelt NH90NFH fog hadrendbe állni, a Westland Sea King Mk.41-es pótlásaként rendszeresítendő 18 darab, elsősorban tengeri kutató-mentő és szállító feladatkörre alkalmas Sea Lion változat mellett. Ezek a 2025-től átadásra kerülő helikopterek felszereltsége nagyrészt megegyezik majd a franciák Caiman változatával.

Az orosz védelmi minisztérium kijelentette, hogy szándékában áll az összes ideiglenesen kivont Kamov Ka-29-es helikoptert nagyjavítás és korszerűsítés után újra szolgálatba állítani. Az 1984-től 1991-ig több mint félszáz példányban gyártott típus fő feladata a szovjet tengerészgyalogság légi szállítása és tűztámogatása volt. Az erős fegyverzettel - Sz-80-as nem irányított, 9M120 Ataka irányított rakétákkal és akár 500 kilogrammos bombákkal is - ellátható gépeket az IVAN ROGOV-osztályú deszanthajókról tervezték bevetni. A 11,5 tonnás felszálló tömegű gépeket az újbóli szolgálatba állítást követően az összes orosz flottaparancsnokság eszközei között fel lehetne fedezni, így a Csendes-óceáni, az Északi-tengeri, a Balti-tengeri és a Fekete-tengeri Flotta is rendelkezne egy-egy századnyival belőlük.

A Szovjetunó bukásával a Ka-29-ek is lassan tartós tárolásba kerültek. Első hírek újbóli szolgálatba állításukról a MISTRAL-osztályú partraszállást támogató helikopterhordozók Moszkva általi megvásárlásának körvonalazódása idején bukkantak fel. A hajók Egyiptomba, az első 16 darab Ka-29M pedig 2016 és 2017 között a Csendes-óceáni Flottához került. Itt a 16 fő felfegyverzett katona szállítására képes gépeket leginkább partmenti bázisokról repülték, de néha megfordultak fregattok és járőrhajókon is. Felettébb hasznosnak bizonyultak a tengeri határok védelmében, a kalózkodás-és a terrorizmus elleni küzdelemben egyaránt. A helikopter megmutatta, hogy érdemes szállítási feladatokat is rábízni, ugyanis két tonnát beltérben, vagy négy tonnát külső függesztményként szállíthat. Továbbá egészségügyi feladatokra is alkalmazható, amelyekben akár tíz sebesült szállítása is lehetséges, közülük négy akár fekve, hordágyon is elhelyezhető.

Izmir kikötőjébe négy Boeing CH-47F Chinook helikopter érkezett meg ezen a héten. A gépek az utolsó darabjai a törökök 11 példányos megrendelésnek. A tandemrotorosokat még 2009-ben rendelte meg Ankara 14 darabos mennyiségben 1,2 milliárd dollárért, bár a 2008-as tárgyalásokon még 10 darabról volt szól 500 millió dollárért. Azonban ezt a mennyiséget 2011-ben lecsökkentették 6 darabra, mert csak 400 millió dollár állt rendelkezésre a beszerzésre. Végül sikerült annyi pénzt összeszedni, hogy a darabszám felemelkedjen 11-re. Ezekből hat kerül a szárazföldi erőkhöz, másik négy a különleges erőket fogja támogatni, míg a fennmaradó egy Chinook helikopter a Védelmi Minisztériumhoz került, ahol VIP szállításokat fog végezni.

Ezen a héten az első hivatalos információk is napvilágot láttak Marokkó Boeing AH-64E Apache harci helikopterek érintő beszerzését illetőleg. A harci helikopterekkel jelenleg nem rendelkező észak-afrikai állam 24 példány megvásárlási szándékával fordult Washingtonhoz, 1,5 milliárd dollár ellenében. Nem hivatalos források szerint a szerződés aláírására leghamarabb októberben, vagy novemberben lehet majd sort keríteni.

Indiában a Hindustan Aeronautics Ltd (HAL) bejelentette, decembertől sorozatgyártásra kész a saját fejlesztésű és gyártású HTT-40 turbópropelleres kiképzőgépük. Az ország védelmi minisztériuma már elkötelezte magát 70 darab HTT-40-es repülőgép vásárlására. A típussal folytatott tesztek várhatólag decemberben fognak befejeződni. A gyártó szeretné ezt a mennyiséget további 36 darabbal megnövelni, mivel a svájci Pilatus PC-7 Mk II-es turbópropelleres kiképzőgépek beszerzése félbeszakadt. Az ok korrupció, aminek mértéke több mint egymillió svájci frank. Éppenséggel a svájci gépekből további 36 példányra tartana igényt a légierő, ezt a mennyiséget a HAL is bezsebelhetné a helyzet jó kihasználásával. Véleményük szerint a szerződés aláírásától számított egy éven belül képesek lennének az első HTT-40-ek átadására, amelyek darabára alacsonyabb lenne a további legyártandó példányoknak köszönhetően. Mindazonáltal a légierő nem osztja a gyártó optimizmusát, ők arra számítanak, hogy esetleges megrendelés esetén az első HTT-40-et talán 2022-ben vehetik át.

India a héten nagyobb mennyiségű légiharc-rakéta beszerzéséről kötött szerződéseket. A rövid hatótávolságú R-73-ból 300 darabot vásároltak 215 millió dollár ellenében Oroszországtól. Az infravörös önirányítású rakéta súlya 105 kilogramm, hossza 2,93 méter, átmérője 165 milliméter, és 7,4 kilogrammos harci résszel rendelkezik. Szintén szerződés született a látóhatáron túlról alkalmazható R-27 esetében is. Itt eddig nem került említésre darabszám, csak az összeg ismert, ami 218 millió dollár.  Állítólag folynak még tárgyalások 400 darab R-77-es aktív radarvezérlésű rakéta indiai beszerzéséről is. Orosz részről egy 1000 darabos indiai rakétabeszerzésről szóltak a hírek, ez gyaníthatóan több rakétafegyvert foglal magába, többek között az R-27-et, az R-73-at és az R-77-et is.

Július 27-én egy Antonov An-124 teherszállító repülőgép segítségével megérkezett a Hindon légibázisra az Egyesült Államok Phoenix-Mesa Gateway repülőtérről, az első négy Boeing AH-64E (I) Apache Guardian harci helikopter az indiai légierő számára. Pár hónappal ezelőtt még úgy szólt a terv, hogy az szállítást az USAF C-17 Globemaster III szállító repülőgépei fogják végrehajtani, de időközben ez az elképzelés módosult. A második négy AH-64E várhatóan augusztus első napjaiban fog megérkezni Indiába. Ez a nyolc gép szeptemberben már a pakisztáni határhoz közeli Pathankot légibázison lesz megtalálható, ahol a 125. helikopter század - melynek neve „Gladiators” - lesz az első, amelyik átfegyverzésre fog kerülni. Ez az alegység korábban a Mil Mi-35 Hind harci helikoptert repülte és az új típussal szeptembertől lesz hadrafogható.

Legújabb hírek szerint az amerikai légierő C-17 Globemaster III szállító repülőgépei már a Pathankot légibázison foglak landolni és kirakodni a négy újabb AH-64E-vel. Gladiátorok két további AH-64E-t is fognak majd kapni 2020-ban, így teljessé válik majd a tíz darabos gépállományuk. Szintén ez az év lesz az, amikor a többi helikopter is megérkezik majd Indiába. A légierő második Apache századát az indiai-kínai határ közelében lévő Jorhat légibázisra fogják telepíteni, szintén 10 forgószárnyassal. Ezen a támaszponton jelenleg az An-32 szállítógépeket és a Mi-17 helikoptereket repülik. A 22 megrendelt AH-64E-ből a fennmaradó két példány hadműveleti tartalékot fog képezni. További AH-64E-k megjelenésére is lehet számítani Indiában, ugyanis a hadsereg is rendelt már belőlük hat darabot és tervek vannak további 30 másik beszerzésére is. Ezekkel három századot állítanának fel, mindegyiket egy-egy gépesített magasabbegység parancsnoksága alá rendelve.

Diplomáciai források szerint előrehaladott tárgyalások folynak Thaiföld és India között az orosz-indiai fejlesztésű BrahMos robotrepülőgépek megrendelése ügyében. Az egyeztetések tavaly decemberben gyorsultak fel, amikor is a thaiföldi királyi haditengerészet vezetője, Ruddit admirális látogatást tett Indiában. A szerződéssel véglegesített megállapodás időpontját nem idénre, hanem jövőre várják. Thaiföldön kívül számos délkelet-ázsiai ország, (Malajzia, Szingapúr és Indonézia) szintén jelezte érdeklődését a BrahMos megvásárlása iránt, de jelenleg a thaiföldi tárgyalások tartanak előrébb.

Már Jordániában van típusátképzésen az a fülöp-szigeteki földi-és légi személyzet akik az AH-1F Cobra harci helikoptert fogják üzemeltetni és repülni. Tavaly szeptemberben jelentette be Jordánia, hogy két Bell AH-1F Cobra harci helikoptert fog átadni a következő évben a Fülöp-szigetek részére. A forgószárnyasok átadása mellett az közel-keleti állam vállalta a földi-és légi személyzet kiképzését is.

A japán kormány mintegy 20 pilóta nélküli helikoptert szándékozik beszerezni tengeri önvédelmi erőinek (JMSDF) részére, jelezték a helyi médiában, meg nem nevezett tisztviselőkre hivatkozva. A hírek szerint a robothelikopterek elsődleges feladata a tengerfelszín ellenőrzése lenne, de képesnek kell lenniük egy újabb nukleáris baleset helyszínére repülve a károk felmérését segítendő repülések végrehajtására is. A gépeket a HYUGA és az IZUMO-osztályú egységekről is szeretnék alkalmazni, így jó ha hajófedélzeti üzemre már kész gépet tudnak találni. Márpedig tudhatnak, hiszen a Bell polgári célra gyártott 407-es modelljének pilótanélküli változata, a Northrop Grumman által kifejlesztett MQ-8C Fire Scout éppenséggel bír ilyen képességekkel. Az amerikaiak 2018-ban már utaltak rá, hogy az MQ-8C Fire Scout első külföldi megrendelője Japán lehet. A beszerzésre kerülő típus kiválasztása 2022-ben fog megtörténni, beszerzésük 2023-ben kezdődhet meg.

Kawasaki P-1 tengeri járőrgépek 4 példányát figyelték meg a Kanoja támaszponton. A hazai fejlesztésű típus eddig szolgálatba állított példányai ez előtt csak az Acugi támaszponton állomásoztak, a Haditengerészet 4. Ezredében tartozó 4. Légi Járőr Századnál. Az új gépek csapatpróbái 2013 óta folytak, hadrendbe állításukat 2015-ben kezdték el. Július végén viszont a Haditengerészet 1. Ezredének, 1. Légi Járőr Századának P-3C Orion tengeri járőrgépei mellett parkolt 4 darab P-1-es a Kanoja támaszponton. Jelenlegi információk szerint a típust a jövőben a Hacsinóhe és a Naha bázisokon is meg fog jelenni a 2. és az 5. ezrednél.

Japán szeretne nagyobb részt kihasítva közreműködni az Lockheed Martin F-35 Lightning II-es vadászbombázók előállításában. Ez ügyben már hivatalos kérelemmel is fordultak Washingtonhoz. Éppenséggel az Ankara akadályképző politikája miatt majdan megüresedő török ülést szeretnék átvenni Tokióban és így a típus gyártásában és továbbfejlesztésében tűzközelben lévő belső körben kerülve beleülni a jóba. Az F-35-ös irányába töretlen a bizalom, hiába került tengerfelszínnel történő ütközés által veszteséglistára egy példány még áprilisában. Nem régiben megszületett a döntés, a már meglévő példányokkal folytatják a repüléseket, bár ezeket napnyugta előtt egy ideig még befejezik a felkelő nap országában.

Újabb 260 darab AGM-88E AARGM fog elkészülni a nemrégiben megszületett szerződés értelmében. Ezeket a Northrop Grumman Innovation Systems Inc. leányvállalata az Alliant Techsystems Operations LLC fogja elkészíteni. Méghozzá az eddig is alkalmazott átépítéssel a már meglévő AGM-88B-k felhasználásával. 2022 márciusáig a 260 éles rakétán felül 3 darab hajtómű nélküli gyakorlópéldányt is elkészítenek 167,3 millió dollár ellenében.

Július 31-én hajtotta végre első repülést a Vermonti Légi Nemzeti Gárda (ANG) számára legyártott első Lockheed Martin F-35A Lightning II-es vadászbombázó. Az AF17-5265 / AF-207-es gyártási számú gép mellett még további 19-et fog megkapni ez az alakulat. Az F-16C/D Block 30-októl ez év április 6-án búcsút vevő 158. Ezred az első F-35A gépét szeptemberben kapja majd meg.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Bombardier Sentinel R.1

Kamov Ka-28PL Helix-A

Lockheed T-33A Shooting Star

Eurofighter Typhoon EF2000

McDonnell Douglas F-15C Eagle

Szuhoj Szu-25 Frogfoot

Canadair NF-5B-2000

Kawasaki T-4

NHIndustries NH90TTH

MiG-29K Fulcrum D

LTV Aerospace A-7D Corsair II

Dassault Mirage 2000C

General Dynamics F-16C Fighting Falcon

Embraer ERJ-145MP

Mil Mi-26T Halo

Airbus A400M Atlas

McDonnell Douglas F-4F Phantom II

Antonov An-26

Lockheed Martin F-22A Raptor

Dassault Rafale M

Boeing EA-18G Growler

Westland WG-13 Super Lynx Mk.88A

Tupoljev Tu-22M3 Backfire

Lockheed F-104S-ASA Starfighter

Szólj hozzá

Embraer Lockheed Martin A-29 Super Tucano NH90NFH Bell Boeing NHIndustries F-35A R-73 R-77 HAL Northrop Grumman Mil BrahMos Kamov CH-47F Chinook AH-64E Apache Lightning II Kawasaki AGM-88E AARGM AH-1F Cobra P-1 Westland Sea Lynx Mk.88A Ka-29M Hindustan Aeronautics Ltd HTT-40 R-27 Mi-35 Hind MQ-8C Fire Scout