2019.08.24
Augusztus 12-től újra repülhetnek Hollandia Boeing AH-64D Apache harci helikopterei. A forgószárnyasok június óta voltak felszállási tilalom alatt, a faroktorolapátok problémája miatt. A hollandok megoldása az volt a problémára, hogy az összes helikoptert a földre parancsolták és az összesen kicserélték a farokrotorlapátokat. Ha már úgy is a földön voltak az Apacsok, akkor a főrotort is egy alapos ellenőrzésnek vetették alá, ám ott mindent rendben találtak. Az első AH-64D augusztus 12-én hajtotta végre repülését. A farokrotorlapátokat a hollandok a gyártó bevonásával vizsgálják.
Portugália augusztus 22-én írta alá 5 darab Embraer KC-390 teherszállító és légi utántöltő repülőgép beszerzéséről szóló szerződését a gyártóval. A szerződés értéke több mint 827 millió euró, ebben az összegben a logisztikai támogatás mellett egy szimulátor is megtalálható. A megrendelt KC-390-ek leszállítása 2023 februárjától veszi kezdetét és 2027 februárjáig tart majd.
Az izraeli védelmi minisztérium az Elitan Systems Iron Fist Light Decoupled (IFLD) aktív páncélzatát választotta ki az Eitan új 8x8 kerékképletű gyalogsági harcjármű és a D-9 buldózerek számára. Az optikai érzékelőket és radarokat is használó rendszer 360 fokos védelmet biztosít az ezzel ellátott járművek számára. Az Iron Fist Light Decoupled nyílt terepen és városi területeken egyaránt nagy megbízhatósággal használható. Ezt a rendszert a kompakt mérete és az alacsony súlya teszi a kisebb és könnyebb harci járművekhez egyszerűbben adaptálhatóbbá a több társával szemben.
Indiában a magas költségek vethetnek véget a SEPECAT Jaguar vadászbombázók új hajtóművekkel történő ellátásának. Az eredeti Rolls Royce Adour 811-ek helyett a jóval korszerűbb Honeywell F-125IN került be a fedélzetei rendszereket is érintő alapos korszerűsítési csomag részeként az idősödő vadászbombázókba. Bár a korszerűsítés némi késést azért összeszedett, de összességében eddig jól haladt. Az Indiai Légierő jelenleg hat Jaguar századdal büszkélkedhet, amelyek közül az egyik nem teljes gépállományú század. A hírek szerint a Honeywell erőforrások ára annyira megnöveli két Jaguar új hajtóművekkel történő ellátásának költségét, hogy ezért az árét már egy jóval korszerűbb és hosszabb élettartamú, több feladat ellátására is alkalmas Dassault Rafale is megvásárolható lenne.
És hamarosan érkeznek is Dassault Rafale vadászbombázók az országba, bár ezek még nem a Jaguar-ok pótlására lettek megrendelve. Ugyanis szeptember 20-án adja át a gyártó az első Rafale vadászbombázót India részére. Franciaországtól 2016 szeptemberében rendelt meg Új-Delhi 36 darab gépet, ezek közül az első július 17-én hajtotta végre első repülését. A francia típus elsőként a pakisztáni határtól 220 kilométerre lévő Ambala bázison fog települni. Itt állítólag az infrastruktúra már készen áll a gépek kiszolgálására. A légierő második Rafale századát a nyugat-bengáliai Hasimara bázisára fogják telepíteni. Meg nem erősített hírek szerint a közeljövőben további megrendelést is bezsebelhet a Dassault Aviation Indiából, mivel akár további 200 gépet is megrendelhetnek az egyre fogyatkozó gépállománnyal rendelkező Indiai Légierő és Haditengerészet részére. A flotta repülőerői számára 57 darab Rafale, míg a légierőnek további 144-154 példány kerülhet beszerzésre.
Persze azért még Indiában még nem törtek pálcát a SEPECAT Jaguar vadászbombázók felett, amit mi sem bizonyít jobban, mint az, hogy a korszerűsítési program egyéb részei tovább folytatódnak. A fegyverzet korszerűsítésével kapcsolatban az MBDA ASRAAM rövid hatótávolságú légiharc-rakéták integrációja folyamatban van. A HAL szakemberei egyszerre két gépet tesznek alkalmassá a légi tesztek lefolytatására. Ezen két példánnyal még az év vége előtt el fognak készülni. Az ASRAAM szép jövő előtt állhat az országban, hiszen a tervekben szerepel a Tejas, a Szuhoj Szu-30MKI, valamint a Hawk Mk.132 fegyveres bevetésekre képessé tett verziójának, a Hawk-India, vagy Hawk-i ellátása is ezzel a rakétafegyverrel. Ennél az utóbbi típusnál a földi célok elleni fegyverzet esetében a MBDA Brimstone irányított rakéta került megemlítésre.
Kínában roppant szorgalmasan terveznek és építenek hadihajókat. Most éppen a Type 075-ös kerül terítékre. Ez a hajóosztály a nyugati hadiflották esetében is igen sok országnál meglévő partraszállást támogató helikopterhordozó feladatkört ellátni képes egységeket jelenti. A kínai Type 075-ök méreteik megfelelnek a legnagyobb ilyen hajókénak, hiszen vízkiszorításuk 40000 tonna lesz, teljes repülőfedélzetük 250 méter hosszú, szélessége pedig 30 méter. A 30 darab helikopter szállítására képes hajók rendelkezni fognak elárasztható dokkfedélzettel és két légpárnás partraszállító járművel is. Összesen hat Type 075-ös megépítéséről szólt eddigi a kínai haditengerészet terve. Ezekből három hajó már az építés különféle stádiumában található meg napjainkban.
Március 29. és július 15. után augusztus 21-én is érkezetek Lockheed Martin F-35A Lightning II-es vadászbombázók Dél-Koreába. Akárcsak az első két esetben, most is két gép került az ázsiai országba, így a Szöul által birtokolt gépmennyiség már elérte a hat darabot. Ez év novemberében és decemberében további öt példány leszállítása szerepel a jelenlegi állás szerint 2021-ig tartó ütemtervben, ahol összesen 40 darab F-35A-ra van megrendelés Dél-Korea részéről.
Az Egyesült Államok Külügyminisztériuma jóváhagyta a 66 darab Lockheed Martin F-16C/D Block 70 vadászrepülőgép értékesítését Tajvanra. A becsült költség 8 milliárd dollár. A gépekhez 75 darab General Electric F110-es hajtómű, valamint ugyanennyi Northrop Grumman APG-83 AESA antennával ellátott rádiólokátor kerül eladásra. Fedélzeti rendszereik között megtalálható lesz az APX-126 barát-ellenség azonosító berendezés, az ALE-50 vontatott csali, az AN/ALQ-211A(V)4 beépített elektronikai zavarórendszer, JHMCS II-es sisakkijelző is.
Tajvanon bemutatták a CM-32-es Cloud Leopard II-es lövészpáncélos két újabb prototípusát. Az egyik a deszanterében egy 81 milliméteres félautomata aknavetővel volt felszerelve. Innen a szétcsúsztatható tetőpáncélzat kinyílása után hajható végre tűzfeladat. Az aknavető a kor követelményeinek megfelelően automatikus tűzvezetéssel rendelkezik. A jármű önvédelmére egy távirányítású fegyverállvány szolgál 7,62 milliméteres géppuskával ellátva. A másik CM-32-es Cloud Leopard II-es nagyobb mérvű beavatkozáson esett át. Ezt a kettős lengőkaros felfüggesztés helyett hidropneumatikus felfüggesztéssel látták el. Ez a nagyobb rugózási komfort elérése mellett lehetővé teszi a magasság +/- 80 milliméteres változtatását is.
Japán költségvetésében 2020-tól lesz elkülönített összeg a következő hazai fejlesztésű harci repülőgép részére. Tokió az F-2-ek pótlására szánná új harci gépét, melyre az eddigi információk szerint 14 milliárd dollárt fognak biztosítani az évek során. Az új típus a 2030-as évek közepétől állhat majd hadrendbe. Fegyverzetében nagy hatótávolságú csapásmérő robotrepülőgépek és hajók elleni rakéták is meg fognak jelenni. Várhatólag a fedélzeti rendszerei közül több is az USA-ban gyártott harci gépekben használatos lesz, így próbálván meg minél alacsonyabban tartani a fejlesztési költségeket. Itt elsősorban az F-35-ös jöhet számításba.
Kolumbiában úgy tűnik változás állt be a légierő számára ideális repülőgéptípussal szembeni elképzelésben. Eddig ugyanis az IAI Kfir C10/C12 pótlására a légierő vezetése az Airbus Eurofighter Typhoon, a Lockheed Martin F-16V Block 70 és a SAAB JAS39 Gripen NG gépet tudta volna elképzelni. Most arról szólnak a bennfentesektől származó hírek, hogy az új irányelv alapján már csak két hajtóművel ellátott típusok kerülhetnek szóba, mint jövőbeli váltótípusok. Ennek köszönhetően a Eurofighter Typhoon mellett a Boeing F/A-18E/F Super Hornet-je is felbukkant, mint egy további jelölt. Jelenleg az izraeli eredetű típus nem mutat valami jó hadrafoghatósági arányt, ugyanis a 19 együléses és 3 kétüléses példánynak mindössze 58,9%-al képes a repülésre. Több példány is különféle időszakos átvizsgáláson van, vagy arra vár, ezért nem szállhat fel. Egyes források arról is tudósítanak, hogy az utóbbi időben jelentősen megemelkedett a Kfir vadászbombázók üzemeltetési költsége, miközben a légierő költségvetése egyre csak kisebb lesz.
Brazíliában augusztus 16-án hajtotta végre első repülését a korszerűsítésen elsőként átesett Embraer E-99M radargép. A 6703-as oldalszámú példány után a 6702-es fog következni, ezen már el is kezdődtek a munkálatok. Az első E-99-es 2002 júliusában áll hadrendbe a dél-amerikai országban, igaz akkor még R-99A jelzéssel. Ezt 2008 októberében változtatták meg E-99-re. Az öt gépből álló flotta számára a PS-890 Erieye rádiólokátor helyett az Erieye-ER kerül beszerelésre, amit a Saab a Global Eye programja számára fejlesztettek ki. Így az eddigi légi és tengerfelszíni detektálási képesség kiegészült a szárazföldivel is. Megnövekedett az érzékelési távolság is, így a géptől 723 kilométeres távolságon belül szinte minden felderíthetővé vált. Az E-99M felszereltségének egyéb változásai között szerepel egy új kommunikációs csomag (Rohde&Schwarz digitális rádiók), egy új Thales TSC 2030-as barát/ellenség azonosító (IFF) és egy önvédelmi rendszer beépítése is, ami az izraeli Elbit-től származik. A továbbfejlesztett rendszerek minél jobb kiszolgálására az eddigi 3 kezelői hely helyett öt került kialakításra a belső térben, mindegyik egy 19,5 hüvelykes és két 10,4 hüvelykes monitorral ellátva. Brazília ötödik E-99-es radargépén 2022-re hajtják majd végre a modernizálást.
NETARZENÁL GALÉRIA
McDonnell Douglas RF-4C Phantom II
General Dynamics F-16A Fighting Falcon