2020. ápr 25.

2020.04.25

írta: Netarzenál
2020.04.25

Korszerűsített BRDM-2-es páncélozott felderítő járműveket kapott az ukrán hadsereg. A nyolc darab járművet helyben alakították át a kor igényeinek jobban megfelelőnek. Az így létrejött BRDM-2L1 páncélozott felderítő jármű megalkotása során figyelembe vették az ukrán hadsereg harci tapasztalatait. Ennek köszönhetően a BRDM-2L1 büszkélkedhet a legújabb navigációs és kommunikációs eszközökkel, egy hőkamerás rendszerrel, jobb ülésekkel és belső ergonómiával, valamint megerősített páncélzattal. A járműtest oldalsó páncélzatának futóművek közötti részéről eltűntek a mankókerekek, helyüket mindkét oldalon egy-egy, a deszanttérben vezető ajtó foglalta el.

A lengyel PCO SA és az izraeli RAFAEL Advanced Defense Systems együttműködési nyilatkozatot írt alá a TOPLITE elektrooptikai rendszerek Lengyelországban történő közös előállításáról. A TOPLITE szenzorgömbjében összesen hét berendezés foglal helyet. A TOPLITE jelentős múlttal rendelkező, érett, bevált technológia, amit több mint 20 országban használnak már. A két társaság nem ismeretlen egymás számára, hiszen 2007 óta együttműködnek az elektrooptikai rendszerek szállításában a lengyel Gluszec helikopterek számára. A mostani együttműködésnek a fő célja a lengyel Mi-24 helikopterek jövőbeli korszerűsítése lesz. Varsó a Mil Mi-24 Hind-okat mind a fegyverzet, mind a célfelderítő és a célzórendszerek szintjén korszerűsíteni tervezi.

Hollandia megrendelte a DE ZEVEN PROVINCIEN-osztályú fregattjainak hajóágyúit. A 127 milliméteres fegyvereket Leonardo készíti el. Típusjelzésük 127/64 LW-Vulcano, és ezekből mind a négy hajó egy-egy darabot fog megkapni 2026-ig bezárólag.

Az Orosz Védelmi Minisztérium azt tervezi, hogy korszerűsíti a Mil Mi-28N harci helikoptereket a Mi-28NM szintre. Az elsőnek átépített prototípus 2020 őszén hajthatja végre az első repülését. A gyártó által végzett tesztek csak ez után kezdődhetnének el a géppel. Az elképzelés szerint a korszerűsített harci helikopterek erőforrás, erőátviteli rendszer, rotorlapátok és a fegyverzet tekintetében is teljesen meg fognak egyezni az NM változatokkal. Azt azonban most még nem tudni, hogy a rotoragy fölé szerelt rádiólokátorral el lesznek-e látva.

Nagy dobást jelentő exportsiker előtt áll az oroszok új 8x8-as kerékképletű lövészpáncélosa, a Bumeráng. A Bumeráng a 2015-ös Győzelem Napi parádén gördült a nagy nyilvánosság elé. Az erős fegyverzetű (30 milliméteres 2A42 gépágyú, koaxiális 7,62 PKT/PKTM géppuska és négy 9M133 Kornet (NATO-kód: AT-14 Spriggan) irányított rakéta) Bumeráng K-17-es jelzésű gyalogsági harcjármű a BTR-80-ok utódja lesz, de az újabb BTR-82A típussal egy ideig még együtt fog szolgálatot teljesíteni. A K-16-os variáns fegyverzetét viszont csak egy 12,7 milliméteres nehéz géppuska alkotja és éppen ezért a páncélozott szállító harcjármű kategória tagja. Moszkva nagyjából 2000 darabot fog majd beszerezni a különféle Bumeráng változatokból az elkövetkező években. A Roszoboronexport elmondása szerint a jármű iránt már most nagy az érdeklődés. Afrika, a Közel-Kelet, valamint Délkelet-Ázsia számos állama, és a volt szovjet tagköztársaságok egy némelyike is a lehetséges vásárlók listáján található. Az oroszok nem kevesebb, mint 1 milliárd dolláros megrendelésben reménykednek világszerte.

Indiában a Nagpur városa közelében található üzemben április 20-án újraindult a termelés. A néhány hetes leállásra természetesen a koronavírus miatt volt szükség, de a Dassault Reliance Aerospace Limited (DRAL) francia leányvállalat ezen a héten már újra elkezdte a Rafale vadászbombázók, valamint a Falcon 2000-es üzleti repülőgépek alkatrészeinek előállítását.

Április közepén a China North Industries Group Corporation (NORINCO) elkezdte az első, pakisztáni megrendelésre legyártott VT4-es harckocsik átadását a megrendelőnek. A Pakisztáni Hadsereg 2019-ben választotta ki a VT4-et, melyből várhatólag 100 darab körüli mennyiséget fognak beszerezni, az ország nem kellően termelékeny harckocsi előállító kapacitásából kifolyólag. A helyi építésű Al Khalid II még fejlesztés alatt áll. Az Al-Khalid-II-es harckocsi alapjaként a kínai VT4-es, vagy más néven MBT-3000-es harckocsi szolgált, amit 2012 közepén mutattak be, mint külföldre is eladható terméket. Az MBT-3000-es a szintén exportra ajánlott MBT-2000-es, más néven VT1A továbbfejlesztése. Ez utóbbi egyébként a kínai hadseregben rendszeresített Type 98/99-es harckocsikon alapul. Az MBT-3000-es erősebb, vízhűtéses, turbófeltöltős, elektronikus vezérlésű, 1300 lóerős, Kínában gyártott motorral és páncélzattal, valamint új felfüggesztéssel és futóművel lett ellátva. Erőátviteli rendszerként a hidromechanikus C1000B került beépítésre. A teljesen digitális elektronikával ellátott MBT-3000-es műholdas navigációs rendszerrel, távirányítású géppuskával, a lövegirányzó és a parancsnok számára külön irányzórendszerrel lett ellátva, ami éjszakai viszonyok között is jobb célfelderítést tesz lehetővé.

Ez utóbbi által válik elérhetővé, hogy miközben az irányzó célba veszi az ellenséget és tüzel, addig a parancsnok már új célpontot keressen. A 49 tonnás MBT-2000-es képest némileg súlyosabb, immáron 51 tonnás MBT-3000-es legénysége 3 fő, 125 milliméteres lövegéhez természetesen töltőautomata csatlakozik. Teljesítmény-lóerő aránya 25 LE/t, hossza löveggel együtt 10,1 méter, szélessége köténnyel együtt 3,50 méter, magassága 2,40 méter. Legnagyobb közúti sebessége 67 kilométer per óra, hatótávolsága 500 kilométer, fegyverzetét egy 7,62 milliméteres koaxiális, valamint a már említett távirányítású 12,7 milliméteres géppuska egészít ki. Lőszerkészlete 38 darab, ebből 22 a 8 lövés/perces tűzgyorsaságot garantáló töltőautomatában kerül elhelyezésre. A páncélosokat előállító pakisztáni Heavy Industries Taxila (HIT) vezetése szerint képesek lennének évente akár 50 harckocsi legyártására is, azonban az elmúlt időszakban messze alacsonyabb volt a gyártási kapacitás. Ez a jövőben teljesen kihasználásra is kerülhet, hiszen az Al-Khalid-II-es harckocsiból a hírek szerint több száz darabot vásárolna Iszlámábád.

Körülbelül 15 hónappal az első repülése után (2018. szeptember 28-án), már meg is született az első megrendelés a Guizhou Aviation Industry Corp FTC-2000G szuperszonikus felfegyverezhető kiképző repülőgépre. A vásárló egy meg nem nevezett délkelet-ázsiai ország. A hírek szerint a 2020 januárjában aláírt szerződésben foglalt gépmennyiség első példányait 2021-ben adják át, míg az utolsót 2 évvel később. 4-5 darabos évi gyártási mennyiséget feltételezve 8-10 gépről szólhat a megrendelés. A társaság nem tárt fel további kulcsfontosságú részleteket az ügyletről, például a költségeket, vagy az eladásra került repülőgépek számát. Az FTC-2000G az FTC-2000 Mountain Eagle (JL-9 Shanying) továbbfejlesztett változata, többfunkciós képességekkel. A továbbfejlesztéseknek köszönhetően – félszárnyak alatt 3-3 és a törzs alatti 1 felfüggesztési pont, valamint az ezeken szállítható 3 tonnányi fegyverzet - az FTC-2000G nehezebb, lassabb és kisebb hatótávolságú, mint az FTC-2000-es. Spekulációk szerint a vásárló Kambodzsa lehet, mivel mindössze öt L-39 Albatros sugárhajtású kiképzőgéppel rendelkezik, amelyeket 1996-ban vásárolt a Cseh Köztársaságból. Tehát az FTC-2000G ideális átmenet lehet Kambodzsa számára a kiképző és a harci repülőgépek között.

Vízre került április 22-én Kína másodiknak megépült Type 075-ös (YUSHEN-osztályú) partraszállást támogató helikopterhordozója a sanghaji Hudong-Zhonghua hajógyárban. Ez mindössze egy nappal a Kínai Néphadsereg Haditengerészetének megalakulásának 71. évfordulója előtt történt. A frissen elkészült partraszállást támogató helikopterhordozó tolóhajók segítségével hagyta el az építésére szolgáló dokkot. Az első Type 075-öt 2019. szeptember 25-én bocsátották vízre. A kínai Type 075-ök méreteik megfelelnek a legnagyobb ilyen típusú hajókénak, hiszen vízkiszorításuk 40000 tonna lesz, teljes repülőfedélzetük 250 méter hosszú, szélessége pedig 30 méter. A 30 darab helikopter szállítására képes egységek rendelkezni fognak elárasztható dokkfedélzettel és két légpárnás partraszállító járművel is. Összesen hat Type 075-ös megépítéséről szólt eddig a kínai haditengerészet terve.

Lőkiképzés közben készült fotók kerültek fel a világhálóra a Tajvani Kínai Köztársaság Hadsereg által használt CM-32-es Cloud Leopard II, 8x8-as kerékképletű lövészpáncélos a gyalogsági harcjármű variánsáról. A gyalogsági harcjármű variánst a tornyával együtt a NCSIST (National Chung-Shan Institute of Science and Technology) alkotta meg. A toronyba a 30 milliméteres Mk44 Bushmaster II gépágyú mellé egy azzal párhuzamosított 7,62 milliméteres géppuska is beépítésre került. A gépágyúból pár éve rendelt meg Tajvan 285 darabot 112 millió dollárért. A szigetország 2019-es védelmi költségvetéséből látható volt, hogy 2020-ig 652 darab, különféle felszereltségű CM-32-es Cloud Leopard II-est szeretnének hadrendbe állítani, ebből 284 darab lesz a gyalogsági harcjármű változat. A típus sorozatgyártását 2019 januárjában kezdték meg.

A könnyű átszerelhetőségnek köszönhetően a 120 milliméteres aknavetőt hordozó, 105, vagy 120 milliméteres löveggel ellátott variánsok is igen könnyedén megvalósíthatók lesznek a 12,7 milliméteres nehézgéppuskával ellátott páncélozott szállító harcjármű bázisán, akárcsak az egészségügyi, vagy parancsnoki változatok. A 2018-as évben bemutatásra került a CM-32-es Cloud Leopard II-es 120 milliméteres aknavetőt hordozó variánsa is. A deszanttérbe beszerelt, 1000 kilogrammnál némileg könnyebb rendszeren egyaránt elhelyezhető 81, vagy 120 milliméteres aknavető. Innen a szétcsúsztatható tetőpáncélzat kinyílása után hajható végre tűzfeladat. Az aknavető a kor követelményeinek megfelelően automatikus tűzvezetéssel rendelkezik. A jármű önvédelmére egy távirányítású fegyverállvány szolgál 7,62 milliméteres géppuskával ellátva. Egy másik CM-32-es Cloud Leopard II-es nagyobb mérvű beavatkozáson esett át. Ezt a kettős lengőkaros felfüggesztés helyett hidropneumatikus felfüggesztéssel látták el. Ez a nagyobb rugózási komfort elérése mellett lehetővé teszi a magasság +/- 80 milliméteres változtatását is.

Ausztráliában április 15-én átadtak Chile számára két ADELAIDE-osztályú fregattot. Az ausztrál igények szerint módosított, OLIVER HAZARD PERRY-osztály tervei szerint megépített hajók közül négy az USA-ban, (ADELAIDE-FFG 01, CANBERRA-FFG 02, SYDNEY-FFG 03, DARWIN-FFG 04) a másik kettő (MELBOURNE-FFG 05, NEWCASTEL-FFG 06) Ausztráliában készült el. A fregattok 2000 elején egy nagyobb mérvű korszerűsítésen estek át. A 2010-es évek második felében a testvérhajók beszerzésének tervével több állam is kacérkodott, így hírbe hozták Brazíliát, Chilét, valamint Görögországot és Lengyelországot is.

Tavaly, vagyis 2019. október 26-án 27 éves szolgálata után, a sydneyi Garden Island kikötőjében tartott ünnepségen búcsúztatták el a MELBOURNE fregattot. Testvérhajója esetében erre az eseményre 2019 áprilisában került sor. A chilei a parlament elé 2019 novemberében került a haditengerészet részére a két használt ausztrált fregatt beszerzési tervének jóváhagyása. A 2020-as chilei költségvetési tervezetben már megtalálható volt egy 3,7 millió dolláros tétel, amely a hajók majdani személyzetének képzésének fedezetére is szolgált. Míg magát a megvásárlást a 2020-as évben tervezték tető alá hozni. A hajóknak a nemrégiben leszerelt, valaha a Holland Királyi Haditengerészet LATORRE-osztályú légvédelmi fregattjait (ALMIRANTE LATORRE-FFG 11, és CAPITAN PRAT-FFG 14) kell majd felváltaniuk, amelyeket az 1980-as években építettek és Chile 2004-ben vásárolta meg ezeket az egységeket.

A Lockheed Martin kevesebb F-35 Lightning II-es vadászbombázó legyártására lát esélyt a 2020-as évben, mint azt tervezték. Az ok, koronavírus járvány, ami a típus kiterjedt globális ellátási láncára kedvezőtlen hatást gyakorolt.  Ez egyaránt észlelhető mind a beszállítóknál, mind az összeszerelést végző üzemekben. A gyártó még nem tudja pontosan, hogy az átadott gépek darabszáma mennyivel fog csökkenni a várthoz képest. Ebben az évben 141 darab F-35-öt terveztek elkészíteni. Az első negyedév eredményei azt mutatják, hogy március 31-ig 22-őt adtak át, tavaly ez idő alatt 26 gép gördült le a gyártósorokról.

További érdekesség a típussal kapcsolatban, hogy az április 21-én bejelentett szerződés alapján úgy tűnik, alaposan megemelkedett a rövid távon fel-és függőlegesen leszálló F-35B-kben alkalmazott Pratt&Whitney F135-PW-600-as hajtóművek darabára. A bejelentés szerint a Pentagon 111,13 millió dollárt fog fizetni a négy sugárhajtómű esetében, vagyis mindegyik 27,78 millió dollárt kóstál. Figyelemre méltó, hogy a 2019. november 21-én - öt hónappal ezelőtt - a tíz F135-PW-600-ast tartalmazó szerződés értéke 240,9 millió dollár volt, vagyis mindegyik 24,1 millió dollárért került megvásárlásra. A 15% -os növekedés okára eddig még nem érkezett válasz sem a gyártóktól, sem a Pentagonból.

Az Amerikai Haditengerészet április 17-én átvette az utolsó Boeing F/A-18 Super Hornet Block II-es vadászbombázóját. Az együléses, E változatú repülőgépet az Oceana haditengerészeti támaszpontot szárazföldi otthonául tudó VFA-34-es repülőszázad fogja megkapni. A Block II-ek 2005 óta voltak gyártásban, ezekből ezen időszak alatt több mint 550 darab készült el. A jelentősen továbbfejlesztett Block III-as Super Hornet-ek közül az első kettő átadása júniusra várható. Ezeket az első időben tesztelésre fogják használni a Patuxent River-i és a China Lake-i támaszpontokon. A flotta 72 darab Block III-as Super Hornet repülőgépet fog beszerezni a 2019-es és 2021-es költségvetési év között.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Szuhoj Szu-22M3

Dassault Rafale B

General Dynamics F-16DM Fighting Falcon

Mil Mi-28UB Havoc

Boeing KC-135R Stratotanker

Mitsubishi F-2A

Sikorsky CH-53G

Sepecat Jaguar GR.3A

McDonnell Douglas F-4G Phantom II

Szuhoj Szu-34 Fullback

Lockheed P-3C Orion

Airbus A310MRTT

Boeing EA-18G Growler

Kawasaki T-4

LTV Aerospace A-7P Corsair II

Agusta-Westland EH-101 Merlin Mk.512

Boeing C-17A Globemaster III

Panavia Tornado IDS

Agusta-Bell AB-205A-1

MiG-29A Fulcrum

McDonnell Douglas F-15C Eagle

Westland Sea King HAR.3A

General Dynamics EF-111A Raven

PZL-Mielec TS-11 Iskra

Boeing P-8A Poseidon

Eurofighter EF-2000 Typhoon

Fairchild A-10A Thunderbolt II

NHIndustries NH90TTH

MiG-23MF

Agusta-Bell AB-206C-1 JetRanger

Saab J35Ö Mk.II Draken

AMX International AMX

Szólj hozzá

BRDM-2 Lockheed Martin fregatt Bumeráng OLIVER HAZARD PERRY-osztály Leonardo Mil F-35 Lightning II Type 075 NORINCO Rafale Cloud Leopard II Falcon 2000 CM-32 Mi-28NM ADELAIDE-osztály VT4 BRDM-2L1 PCO SA RAFAEL Advanced Defense Systems TOPLITE DE ZEVEN PROVINCIEN-osztály 127/64 LW-Vulcano Mi-28N Dassault Reliance Aerospace Limited DRAL China North Industries Group Corporation Al Khalid II Guizhou Aviation Industry Corp FTC-2000G YUSHEN-osztály MELBOURNE FFG 05 NEWCASTEL FFG 06 ALMIRANTE LATORRE FFG 11 CAPITAN PRAT FFG 14