2020. okt 10.

2020.10.10

írta: Netarzenál
2020.10.10

Ukrajnából vásárol gázturbinákat Törökország. Az Ivcsenko-Progressz tervezőiroda direkt csapásmérő robotrepülőgépek számára megalkotott Al-35-ös jelzésű erőforrását egy török fejlesztésű csapásmérő robotrepülőgép részére szerzik be. A Gezgin projekt célja egy olyan fegyver megalkotása, mely hadihajókról indítva képes nagy távolságba, akár 1000 kilométerre lévő célpontok eltalálására is. Egyes forrásokból származó információk alapján azt lehet sejteni, hogy az új robotrepülőgép hasonló kialakítással rendelkezik majd, mint az Egyesült Államokban gyártott Tomahawk, és moduláris felépítésű lesz.

Lengyelországban október 6-án jelentették be, felderítő konténereket vásárolnának a légierő részére. A beszerezni kívánt három darab konténer a felderítési adatokat szintetikus apertúrájú rádiólokátorral kell, hogy begyűjtse. A konténerek hordozására a légierő F-16C/D Block 52+ típusú repülőgépeit fogják használni. A konténerek mellé a szükséges földi eszközöket, valamint bevetéstervező programot is meg kívánnak vásárolni a lengyelek. A teljes beszerzés várhatóan a megállapodás dátumától számított 3 év és 8 hónap múltával zárul majd le. A lengyel F-16-ok eddig is rendelkeztek már bizonyos felderítési kapacitással, ugyanis 7 darab Goodrich DB-110 felderítő konténert már évek óta használnak, ám ezek csak optikai felderítésre képesek, igaz az akár igen nagy távolságból is képesek elvégezni. Hátrányuk a nem megfelelően tiszta időjárás, ez a szintetikus apertúrájú rádiólokátor alapú rendszerek esetében nem jelent korlátozó tényezőt. A lengyel beszerzés egyik esélyese az USAF által is már évek óta használt Northrop Grumman AN/ASQ-236 Dragon's Eye konténer lehet.

Bulgáriában két vállalat terméke jutott a szárazföldi erők számára 150 darab kerekes futóművel rendelkező lövészpáncélos beszerzésére indított tender második szakaszába. Ezen a francia Nexter VBCI mellett indult még a Rheinmetall/KMW a Boxer-el. A kiválasztásra kerülő páncélosoknak a szovjet eredetű BTR-60PB és BRDM-2-ek feladatait kell majd átvenniük. A továbbjutott General Dynamics European Land System (GDELS) Piranha V és a Patria AMVXP ezek után már a terepen nyújtott képességek értékelésében, illetve a gyártókkal folyatott részletes tárgyalások körében mérkőzik majd meg. De csak akkor, amennyiben ezekre sor került majd, hiszen a jelenleg még nem hivatalos információk szerint lehetséges a kiválasztás befejezése is. Szófia ugyanis 870 millió dollárt szánna a másfélszáz páncélos beszerzésére és a két gyártó ajánlata egyaránt messze több volt ennél. Amennyiben lehet hinni a híreknek, úgy a beszerzés büdzséjét nagyjából 300 millió dollárral kell majd megnövelnie a bolgár kormánynak. Érdemes azonban hangsúlyozni, hogy ezek most még sajtóhírek, és meg kell várni a Honvédelmi Minisztérium hivatalos tájékoztatását.

A továbbfejlesztett AMVXP maximális tömege 30 tonna is lehet és erősebb, immáron 600 lőerős motorjának és továbbfejlesztett erőátvitelének köszönhetően. Hossza 8,40 méter, szélessége 2,80 méter, magassága 2,50 méter. A finnek már most kijelentették, a majdani megrendelés esetén készen állnak a gyártási technológia átadására a helyi előállítás megszervezésével együtt. 2018 közepe óta Románia déli szomszédjánál, Bulgáriában próbál meg újabb megrendelőt találni a Piranha lövészpáncélos legújabb variánsára a General Dynamics European Land Systems. A 8x8-as kerékképletű Piranha V-ös gyalogsági harcjármű fegyverzetét az izraeli Elbit UT30 Mk.2-es távirányítású torony rejti. Ebben egy 30 milliméteres Orbital ATK Armament Systems MK44-es gépágyú mellett megtalálható egy párhuzamosított 7,62 milliméteres géppuska, valamint két irányított páncéltörő rakéta is.

Október 1-jén jelentették be, még a nyáron befejeződött az olasz szárazföldi erőnknél rendszeresített Krauss-Maffei Wegmann (KMW) Panzerhaubitze 2000, rövidítve PzH 2000-es önjáró tarackok korszerűsítése. A hazánk által is megrendelt tüzérségi eszközök olaszországi típusjelzése ezentúl PzH 2000M-re módosul. A fő változások a forró éghajlaton való alkalmazhatóságot tették lehetővé. Így például megnövelték a generátort kiszolgáló hűtőrendszer hűtési kapacitását. Róma 2002-ben rendelte meg a PzH 2000-ek 70 darabját az amerikai eredetű M109L-ek pótlására. A 2004–2008 között átadott tarackokból jelenleg 54-et tartanak hadrendben. Módosítások történtek a tűzoltó rendszerben is, de tarack és annak mechanikus rendszereinek legénység általi tisztítása és karbantartása is megvalósításra került harctéri körülmények között is egy, a jármű által hordozható készlet segítségével.

Németországban lefektették a 8. K130-as BRAUNSCHWEIG-osztályú korvett, a KARLSRUHE (F267) gerincét 2020. október 6-án a brémai Lürssen Werft GmbH & Co.-nál. Berlin a balti térségben kialakult helyzet miatt az addigi öt mellé újabb öt K130-as BRAUNSCHWEIG-osztályú korvett (KÖLN, EMDEN, KARLSRUHE, AUGSBURG, LÜBECK) megvásárlása mellett döntött még 2016 októberében. A Bundesmarine a számos technikai újítást felvonultató, a MEKO-A100 fregatt terveinek módosításával létrehozott 5 új hajójáért anno 1,2 milliárd eurót fizetett ki.  Eme összeg első részlete már a 2017-es védelmi költségvetésben megtalálható volt. A 2008 és 2013 között szolgálatba állt 1800 tonnás egységek (BRAUNSCHWEIG [F 260], MAGDEBURG [F 261], ERFURT [F 262], OLDENBURG [F 263], LUDWIGSHAFEN AM RHEIN [F 264]) mellé egy további érkezik majd meg 2022-ben, míg a másik négy 2025-ig áll majd hadrendbe.

Az újabb korvettek építését három cég végzi majd, így a 2 milliárd euró (2,4 milliárd dollár) értékű szerződésen a Lürssen Werft GmbH & Co. a ThyssenKrupp Marine Systems GmbH és a German Naval Yards Kiel GmbH osztozhat meg. Majd egy ével ezelőtt, 2019 novemberében kezdték építeni majdani, EMDEN nevet viselő korvettet, szintén a brémai Lürssen Werft GmbH & Co.-nál. Ez év szeptemberében a Saab megkapta német partnere, a Diehl Defence értesítését az RBS15 (Robotsystem 15) hajók ellenni robotrepülőgépek újabb példányainak a Német Haditengerészet részére történő szállításáról. A teljes megrendelés értéke hozzávetőlegesen 285 millió eurót tesz ki és az RBS15-ök leszállítását 2022 és 2026 között végzik. Ez a 85 darabos megrendelés a Saab és a Diehl Defense közötti keretmegállapodás része, amely lehetőséget ad további robotrepülőgépek megrendelésére is 2024 végéig. Az RBS15 Mk3 hajók elleni robotrepülőgépeket a K130-as BRAUNSCHWEIG-osztályú korvetteken alkalmazzák a német flottánál, már 2011 óta és ez a rendelés az újabb öt egység részére szól.

A kisméretű pilóta nélküli repülőgép-rendszerek (UAS), avagy drónok által okozott fenyegetés gyorsan növekszik. Hollandiában a légierő azt tervezi, hogy Colt C7 5,56 milliméteres gépkarabélyokat a Smart Shooter által fejlesztett SMASH tűzvezető rendszerrel ellátva fogja a létesítményeinek közelkörzetét biztosítani ezen fenyegetések ellen. Nemrégiben egy éleslövészet során első kézből tapasztalhatták meg a mesterséges intelligenciára épülő SMASH tűzvezető rendszer képességeit. Ez a tűzvezető rendszer a gépkarabélyra felszerelve a kiválasztott célra irányozva, majd a befogást elvégezve aktiválható nappali, vagy akár éjszakai fényviszonyok között is. A SMASH képfelismerő rendszere az elsütő billentyű meghúzását követően a gépkarabélyt csak akkor süti el, amikor a videóelemzés során megállapított mozgásparaméterek alapján a legnagyobb esély mutatkozik a találatra.  

A tűzvezető rendszer kis módosítással bármelyik lőfegyverre felszerelhető és a gyors reakciót követelő rövid távra leadandó lövések esetében (városi harc) kikapcsolható és hagyományos optikai irányzékként használható. A gyártó szerint a rendszere akár 200 méteres távolságban is pontos tűzkiváltásra képes. A legutóbbi teszt annyira sikeres volt, hogy a légierő a lehető leghamarabb megkezdi a beszerzési folyamatot, közölte a védelmi minisztérium. A fejlesztés során megalkották már a SMASH Hopper-t is, ami egy fegyverállvány, ami akár egy civil célokra készült pick-up tetejére is felszerelhető. A körülbelül 15 kilogramm tömegű SMASH Hopper moduláris és gyorsan telepíthető fegyverállvány több mint 300 méterről sikeresen küzdött le több alkalommal is mozgó földi és légi célt, akár kisméretű drónokat is.

A Pápán állomásozó NATO Nehéz Légiszállító Ezred 03-as oldalszámú Boeing C-17A Globemaster III-as teherszállító repülőgépe egy helikoptert szállított a Karib-tenger térségébe. A gép a Holland Királyi Haditengerészet egyik NHIndustries NH90NFH forgószárnyasa volt. Az N-110-es haditengerészeti NH90-et az Aruba közelében, 2020. július 19-én elveszett példány pótlására szállították a térségbe. Ez az esemény volt az első alkalom, hogy egy holland NH90-t szállított a Globemaster III típus.

Részletek láttak napvilágot a Belgium által nyáron értékesített Dassault-Breuget/Dornier Alpha Jet 1B sugárhajtású kiképzőgépekkel kapcsolatban. A gépeket és a hozzájuk való alkatrészeket négy részre bontva értékesítették. Az első két csomag hat-hat gépet és tizennégy hajtóművet, a harmadik tizenhárom gépet és harminc hatóművet, míg a negyedik csak alkatrészeket és kiszolgáló berendezéseket tartalmazott. Belgium 2018 októberétől várta a feleslegessé vált, de a Beauvechain légibázison megfelelően tárolt Dassault-Breuget/Dornier Alpha Jet 1B-k vásárlóját. A négy csomag iránt összesen kilenc érdeklődő volt, de ezek közül csak négy adott ajánlatott. Mindre a legjobbat a Top Aces kanadai magánvállalat adta, így összesen 9,7 millió euró (11,5 millió dollár) ellenében övéké lett az egykori belga kiképzőgép-flotta. A Top Aces flottájába már eddig is húsz, valaha a Luftwaffe kötelékében repült Alpha-Jet, valamint fél tucat ex-izraeli A-4N Skyhawk repülőgép volt megtalálható. A német-francia típusból Belgiumban az 1975 szeptemberében aláírt szerződés értelmében 33 darabot rendszeresítettek a Lockheed T-33-ok és a Fouga Magister-ek leváltására. Az utolsó 33. Alpha Jet-t 1980 júliusában szállították le.

Október 7-én leszállították Luxemburg számára a 197 millió euróért megrendelt Airbus A400M Atlas teherszállító repülőgépet. Ennek köszönhetően Luxemburg az A400M Atlas hetedik üzemeltetője lett. Ez a CT-01 lajstromjelű MSN104 repülőgépet, a hét belga Airbus A400M Atlas teherszállító repülőgéppel együtt egy közös belga – luxemburgi egység, a 15. Légiszálító Ezred, Melsbroek repülőtéren fogja üzemeltetni. Az első belga repülőgép, a CT-02-es MSN106 (az első repülés 2020. július 30.) ez év decemberében érkezik majd meg ide. A következő belga Atlas az MSN109, vagy a CT-03 hamarosan elkezdi majd a berepülési programot. Jelenleg még 3 belga repülőgép, az MSN114, az MSN116 és az MSN117 van a gyártósoron különféle állapotban.

Csak a következő év januárjának elején kerül átadásra Portugália első korszerűsített Super Lynx Mk.95A helikoptere. Az 1993 óta használt öt Super Lynx Mk.95 modernizációjáról még 2016. július 21-én írt alá egy 69 millió euró (akkor 76,45 millió dollár) értékű szerződést a Leonardo Helicopters-szel a Portugál Haditengerészet. A sárkányszerkezetet érintő nagyjavítás mellett a helikopterek új repülési műszerekkel, pilótafülkével, Rolls-Royce Gem 42-es gázturbinák helyett erősebb LHTEC CT800-4N hajtóművekkel és az eddigi hidraulikus helyett egy elektromos fedélzeti csörlővel is el lesznek látva a munkálatok végeztével. Portugália elsőként korszerűsített Super Lynx Mk.95A helikoptere 2020. február 14-én hajtotta végre első felszállását. A gép átadását ugyanezen év feléig tervezték végrehajtani. A koronavírus miatt ezt szeptember 30-ra módosították, majd a héten jelentették be a következő évre áttett dátumot. Továbbá azt is közölték, hogy a 2021-es évben, mint az őt forgószárnyas leszállításra fog kerülni.

Spanyolországban is elindult a légvédelem korszerűsítése. Itt már több mint öt éve lógott a levegőben az MBDA Mistral 3-as rakéták beszerzése. Ezt azonban eddig költségvetési okokra hivatkozva eddig elnapolták. Az első adagot most megrendelték, ami bizonyos kényszer is volt, hiszen a hadrendben álló Mistral 1-ek lassan elérik élettartamuk végét. A következő évben a mostaninál nagyobb mennyiségű Mistral 3-as megrendelése várható Spanyolországból.

Ezen a héten is érkezett hír a görög Dassault Rafale beszerzésről. Párizs ugyanis ez év végéig 12 darab Rafale-t fog megrendelni. Ez úgy kapcsolódik a görög vásárláshoz, hogy ez a mennyiség az Athén tulajdonába kerülő példányok pótlására fog szolgálni. Párizs jelenleg 102 darab Rafale felett rendelkezik. Várható még további 8 Rafale megrendelése is szintén a görögök részére, ezek új gyártásúak és a korszerűbb F3-R változatúak lesznek. Az összesen 18 darab francia vadászbombázó egy és két milliárd euró közötti kiadást fog jelenteni a görög államnak. Így a Rafale gyártósora 2024-ig biztosan üzemelni fog, így francia szolgálatban addigra 129 példánya lesz megtalálható, de abban az évben várható egy további 30-40 gépre szóló rendelés véglegesítése Párizsból.

Október 5-től első tengeri próbaútján van Franciaország 7. FREMM-osztályú (Frégate Européenne Multi-Mission) fregattja. Az első tengeri próba célja kettős, a meghajtó és navigációs rendszerek teljesítményének tesztelése, valamint a harci rendszer integrációjának ellenőrzése és tesztelése. Az ELZÁSZ nevet viselő hajó az első abból a kettőből (a másik fregatt neve LORRAINE), amik fő feladata a légvédelem lesz, ezért több helyen is FREMM DA-ként emlegetik ezeket a hajókat. Másodlagos képességgel is bírnak, hiszen a tengeralattjárók elleni fegyverzetük megmaradt. Fő fegyverzetük az Aster 15 és a 450 kilogrammos, 4,9 méter hosszú, 180 milliméteres átmérőjű, több mint 100 kilométeres hatótávolságú Aster 30 rakéták. Továbbfejlesztett és hatékonyabbá is vált többfeladatú Herakles radarjuk mellett eltérő a kommunikációs rendszerük is, valamint a SETIS harcvezetési rendszer kezelőpultjai is megtalálhatók a fedélzetükön. A 2019. április 18-án vízre bocsátott, D656 hadrendi jelzéssel rendelkező, 5900 tonna vízkiszorítású, 139 méter hosszú, 19,7 méter széles ELZÁSZ 2021 első felében kerül majd átadásra a francia flotta számára. Párizsban 2013-as évben vált véglegessé, hogy csak nyolc kerül megvásárlásra, a tervezett tizenkettő FREMM-fregattból a francia flotta számára. Ezek közül hat tengeralattjárók elleni, kettő pedig légvédelmi feladatokra lesz „szakosodva” és 2021-ben, valamint 2022-ben kerülnek átadásra. Ez a hajómennyiség még így csökkentve is a legambiciózusabb és legnagyobb európai flottafejlesztési programnak bizonyul.

Franciaországban ezen a héten a különleges erők számára is bejelentettek egy beszerzést. Az eddig megrendelteken felül ugyanis további 10 NHIndustries NH90-es helikoptert vásárolnak meg a hadsereg különleges erőit támogató helikopterflotta korszerűsítése címén. Ezeket a helikoptereket várhatólag 2026-ig adják majd át. A mai napig a Francia Haditengerészet 27 darab megrendelt NH90-ből 24-et szállítottak le, míg a Francia Hadsereg 45-öt vett már át a hadrendbe állítani tervezett 74-ből.

Oroszország október 6-án kedden (Putyin 68. születésnapján), sikeresen tesztelte a 3M22 Zircon hiperszonikus robotrepülőgépét. A Barents-tengeren végrehajtott próba során a GORSKOV ADMIRÁLIS fregatt mellső 3S14 típusjelzésű függőleges indítótubusából történt az indítás, mely első volt egy hadihajó fedélzetéről végzettek sorában és már az állami ellenőrző tesztek körébe tartozott. A Project 22350 fregattról útjára indított Zircon túllépte a Mach 8-as sebességet és négy és fél perc alatt elérte és el is találta a 450 kilométerre lévő célt. Orosz bejelentések szerint a 3M22 Zircon hiperszonikus robotrepülőgép telepítése a hadihajókon könnyedén megvalósítható lesz majd a hadrendbe állítás után, mivel indítására a már meglévő P-800 Onyx és Kalibr 3M54 (NATO nevén SS-N-27 Sizzler) robotrepülőgépek indító berendezései alkalmazhatók lesznek az új fegyverhez is. Várhatólag még ebben az évben sort kerítenek majd a 3M22 Zircon hiperszonikus robotrepülőgép első tengeralattjáróról történt indításra is.

Új szintre léphetnek az orosz helikopterek a pilóta nélküli járművekkel való együttműködés tekintetében. Ugyanis a Zaszlon kutatóközpont bemutatta a továbbfejlesztett B8V10-UV jelzésű rakétaindító blokkjait. Ezek a hagyományos szovjet/orosz 80 milliméteres csövekkel ellátott blokkok képesek lehetnek a jövőben kisméretű pilóta nélküli eszközök indítására is. A nem irányított rakéták helyett nem csak megfigyelésre képes járművek, hanem „öngyilkos módon” a célpontra rázuhanó eszközök is alkalmazható lesznek a 10 csövű K8V10-UV, vagy az K8V5-UV 5 csővel rendelkező, de egymás alá kapcsolható konténerekből, akár csövenként más-más eszközzel ellátva. Elsőként a Mil Mi-28NM harci helikopter fegyverzetében fognak megjelenni ezek a drónok, majd a jövőbeli orosz tervek szerint a Kamov Ka-52-es, illetve egynéhány Mil Mi-8-as alváltozat is képes lesz ezen eszközök használatára.

Oroszországban is napirenden van az UAV-k elleni légvédelem. Hogy mennyire azt az is bizonyítja, hogy egy időben folyik, egy más feladatok ellátására is képes 57 milliméteres gépágyú fejlesztése, de a jól ismert Pantsir légvédelmi rendszer SzM verziója már bemutatásra került. Ezt is úgy fejlesztették tovább, hogy a kisméretű pilóta nélküli repülőeszközök elleni harcban még jobban helyt tudjon állni. Ezt egészítheti majd ki a TOR rövid hatótávolságú légvédelmi rendszer új rakétája. A már fejlesztés alatt álló kisméretű és olcsó új rakéta is elsősorban az UAV-k elleni harcra lesz optimalizálva.

Műholdas fényképek látszanak alátámasztani azt a leginkább Örmény állítást, miszerint török Lockheed Martin F-16-os vadászbombázók voltak Azerbajdzsánban. A 2020. október 3-án a Ganja nemzetközi repülőtérről készült felvételeken két F-16-os volt látható az állóhelyen, egy CN-235-ös tehergép társaságában. A repülőtér Azerbajdzsán nyugati részén található, kevesebb, mint 80 kilométerre északra Hegyi-Karabahtól. Örmény állítás szerint a július 31-én kezdődött TurAz Qartali-2020 hadgyakorlat után maradt 3 török F-16-os Azerbajdzsánban az áttelepült 6-ból. Sőt, 2020. szeptember 29-én az örmény védelmi miniszter sajtótitkára azt állította, hogy az egyik ilyen F-16-os gép lőtte le az örmények egy bizonyos Szuhoj Szu-25 Frogfoot csatarepülőgépét. A török ​​és azerbajdzsán tisztviselők ezt akkor kategorikusan cáfolták, és azt mondták, hogy egyetlen török ​​F-16-os sem folytat harci műveleteket a régióban. Egy másik örmény állítás szerint a török F-16-okat a bevetéseik során szintén török E-7-es radargépek segítik.

Törökországban átadták a haditengerészet részére az első ATR72-600T tengeri járőr repülőgépet. Ankara a MELTEM III program keretében rendelt meg hat ilyen gépet, melyek alkalmassá váltak a tengeralattjárók elleni hadviselésre is. A szerződést 2012 júliusában írta alá a Török ​​Haditengerészet, az Alenia Aermacchi SpA és a Turkish Aerospace Industries (TAI).

Indiában fontolgatják az eddig megrendelt példányokon felül további Dassault Rafale beszerzési lehetőségét is. Az elképzelésekben két további repülőszázad átfegyverzésére elegendő gépmennyiség szerepel. A 2016-ban vásárolt 36 gép számára megteremtett feltételek éppen elegendőek lennének a további két század gépállományának, így jelentősen alacsonyabb költséggel járna ezek beszerzése. Ugyanakkor a légierő vezetése egyértelművé tette, hogy jelenleg a 83 darab HAL Tejas Mark 1A beszerzése is elsőrendű kérdés számukra.

Október 9-én sikeresen tesztelték Indiában a helyi fejlesztésű lokátor romboló rakétát. A Szuhoj Szu-30MKI vadászbombázóról indított Rudram-1, vagy más néven NGARM (New Generation Anti-Radiation Missile) eltalálta egy szigetre telepített rádiólokátort imitáló, célként szolgáló sugárforrást. A rakéta hossza megközelítőleg 5,5 méter, súlya 140 kilogramm. Meghajtásáról kétlépcsős szilárd hajtóanyagú rakétamotor gondoskodik, hatótávolsága 100-150 kilométer. Inerciális és műholdas helymeghatározó rendszerrel egyaránt rendelkezik a Rudram-1.

Japánban a légierő az Iruma légibázison átvette első Kawasaki Heavy Industries (KHI) RC-2 elektronikai hírszerző (ELINT) repülőgépét. A Kawasaki C-2 szállító repülőgép módosított változatának fejlesztési programja még 2015-ben indult el. Az első RC-2-t a második XC-2-es prototípus átalakításával hozták létre. Ez első repülését még XC-2-ként 2011 januárjában hajtotta végre, de immáron átépítve RC-2-ként a Gifu támaszpont betonjáról 2018-ban szállt fel. A törzsön, valamint a szárnyon egyaránt jellegzetes módosításokat viselő RC-2 különleges feladatú fedélzeti rendszereit a Toshiba vállalat készítette el. Az RC-2-ek az 51 éves átlagéletkorú, négy darabos mennyiségben szolgálatban álló, turbólégcsavaros NAMC YS-11EB elektronikai hírszerző repülőgépek utódai lesznek. Az ezeket a gépeket repülő század állomáshelye szintén Irumában van. Japánban tervezik a C-2-es teherszállító repülőgép rádióelektronikai zavarásra képes változatának kifejlesztését is.

Egyre több Lockheed Martin F-35A Lightning II-es repül Japánban a típus első otthonául szolgáló Misawa bázison. Jelenleg tizenhét F-35A állomásozik Misawában, és 2021 második negyedévében körülbelül húsz példány lesz már megtalálható ugyanitt. Mivel a 2021-es évben további 4 F-35A kerül majd megrendelésre Japán számára (ezek lesznek a 44–47. példányok), így időszerű lesz lassan kijelölni a következő légibázist, melyen megjelenik az új típus. Jelenleg még Komacum és Csitosze város közelében lévő támaszpontok között vacillálnak a döntéshozók. Napjainkban mindkét repülőtéren ugyanazokat a típusokat repülik, amik az F-15J/DJ és a T-4. Mindkét bázis esetében az amerikai vadászgépek kivonásra fognak kerülni, mivel ezek is azok közé tartoznak majd, amelyeket nem fognak korszerűsíteni.

Japán következő évre szóló katonai költségvetésében van egy 11,4 millió dolláros tétel, mely az új JNAAM (Joint New Air-to-Air Missile) közepes hatótávolságú légiharc-rakéta fejlesztésére van elkülönítve. Ezeket a fejlesztési munkálatokat az Egyesült Királysággal közösen végzik a japánok. A közös rakétafejlesztés 2014-ben kezdődött, miután Tokió és London két évvel korábban katonai együttműködési megállapodást kötött. 2018-ban a projekt belépett a prototípus kidolgozásának szakaszába, amelynek 2022-ben, vagy 2023 elején el kell majd készülnie. A prototípus-tesztek lehetővé teszik a rakéta teljesítményének felmérését és az időpontot is megjelölhetik a sorozatgyártás megkezdéséhez. A japán fél arra számít, hogy a fejlesztési program 2024 márciusában lezárulhat. Jó eséllyel a JNAAM közepes hatótávolságú légiharc-rakéta külső megjelenésében az európai MBDA Meteor rakétára fog hasonlítani, de elektronikai rendszerét a Mitsubishi Electric fejleszti. Itt szintén egy már létező technológia, az AAM-4B képezi az alapot, ennek növelt képességekkel rendelkező elektronikája kerül majd a rakétába. A sikeres fejlesztést követően a JNAAM közepes hatótávolságú légiharc-rakéta megjelenik majd a brit és a japán F-35-ök fegyverzetében is.

Október 1-től repülhetnek újra Japánban az F-2-es vadászbombázók japán médiaforrások szerint. Még szeptember 8-án fedezték fel egy rutin átvizsgálás során az egyik F-2B szárnyában azt a repedést, ami miatt az összes gépre felszállási tilalmat vezettek be. Miután az mindegyik F-2-t átvizsgálták feloldották a repülési tilalmat, így gyanítható, hogy csak egyedi esetről lehetett szó.

Várhatólag 2020 októberének végéig megkapja első Sikorsky CH-53K King Stallion helikopterét az Amerikai Tengerészgyalogság VMX-1 tesztszázada. A New River támaszponton települt egység számára nem ismeretlen a CH-53K, hiszen 2018. május 16-án vette át az első CH-35K-t, de azt a tesztrepülések során feltárt 126 hiányosság miatt vissza kellett adni a gyártónak. A tesztprogramban résztvevő négy példány rendelkezésre állási mutatója 69%-os volt akkor, ez elmarad az elvárt minimum 75%-tól. Gondok voltak még a számítógépeken futó szoftverekkel, de sokkal komolyabb probléma volt az, hogy a számítások szerint az erőátviteli rendszer sem tudta elérni az elvárt élettartamot. A 2019-es év végére sikeresen kiküszöbölték a Sikorsky CH-53K King Stallion nehézhelikopterek egyik problémáját. A gondot az okozta, hogy a forgószárnyas óriások három General Electric T-408-as (GE38-1B) gázturbinájába rendszeresen visszaáramlott az fúvócsövet elhagyó égéstermék. Ez nem csak csökkentette a hajtóművek teljesítményét, hanem veszélyessé is tette a repülést e gépekkel. A módosítás hatékonyságát több tesztrepülés során is alaposan ellenőrizték és ezek a megfelelő eredményt hozták. Gyártói vélemény szerint az akkori 126 hibából mára már 118-at megoldottak. Az Amerikai Tengerészgyalogság várhatólag 200 példányban fogja beszerezni az új nehézhelikoptert, bár az elhúzódó fejlesztés miatt alaposan megemelkedhet a darabáruk. Ez a mennyiség nyolc aktív, egy tartalékos és egy kiképzőegység felállítására lesz elegendő. A jelenlegi árkalkuláció szerint egy darab CH-53K 148 millió dollárba fog kerülni, míg ez az összeg 2017-ben „csak” 92 millió dollár volt.

Jóformán csak egy szoftverfrissítéssel sikerül az MQ-9 Reaper felfegyverzett pilóta nélküli repülőgépek fegyverzetének mennyiségét a duplájára növelni. Mindez jelenleg csak az AGM-114 Hellfire rakétákra igaz. Eddig a szárnyak alatti két-két felfüggesztési ponton csak egy-egy rakéta volt elhelyezhető, de a szükséges programok módosításával, na és dupla felfüggesztők segítségével egy Reaper már 8 rakétával is bevetésre indulhat a jövőben. Az első ilyen módosított MQ-9-el már folynak a repülési tesztek az Egyesült Államokban.

Peru egy újabb Boeing 737-es beszerzésével erősíti meg szállító kapacitását, az ez évben beszerzett Boeing-en felül. Azt a polgári repülésben használt 737-300-ast a floridai székhelyű Fort Lauderdale-ben székelő D&S Aviation-tól szerezték meg, 3,75 millió dollár ellenében. Az 1990-ben gyártott gép CFM International CFM56-3C1-es hajtóművekkel van ellátva, első tulajdonosa a United Airlines volt, míg legutóbb a Dream Wind Airlines ukrán légitársaság üzemeltette. Ez lett a perui légierő harmadik 737-ese, amely a már üzemben lévő 200-as és 500-as változatú gépekhez csatlakozott. A Limában található Callao légibázison állomásozó 841. Szállítórepülő Század számára eladásra felajánlott 737-eket október 21-ig várja légierő vezetése. Az eladók dolgát megkönnyítő nyilvános a beszerzésre fordítható pénzösszeg is, ami most 10,5 millió dollár.

Brazíliában hamarosan elkészülnek az első korszerűsített Embraer T-27 Tucano turbólégcsavaros kiképző repülőgéppel a helyi légierő részére. A jelenleg a festés stádiumában lévő, immáron T-27M jelzést viselő példány műszerezettsége a kor színvonalának megfelelő lett, de a minél hatékonyabb oktatás miatt néhány rendszer szimulációja is megvalósítható lesz a fedélzeten. Első lépésben két prototípus készül majd el, ezek közül az elsőt a következő év első felében adják át, míg a várt 42 példánnyal 2022 decemberéig fognak végezni.

Az Embraer és az ELTA Systems, az Israel Aerospace Industries (IAI) leányvállalata bemutatta a P600 AEW (Airborne Early Warning) új generációs légtérfelderítő repülőgépet. Ennek közös fejlesztéséről még az 53. Nemzetközi Párizsi Légiszalonon állapodtak meg a felek 2019-ben. Az Embraer üzleti célokra fejlesztett 12 személyes Praetor 600-as típusán alapuló radargépet az izraeliek látják el a szükséges rádiólokátorral. A Praetor 600-as 20,74 méter hosszú, 6,41 méter magasságú és 21,50 méter szárnyfesztávolságú repülőgép, amit két Honeywell HTF7500E gázturbinás sugárhajtómű mozgat, amelyek mindegyike 3414 kilogrammos tolóerőt generál. Ezáltal lehetővé válik a 880 kilométer per órás legnagyobb és a 840 kilométer per órás utazósebesség és a 13716 méteres repülési magasság elérése, 7440 kilométeres hatótávolság mellett. A levegőben tölthető idő hossza 7,5 óra, míg a 12000 méteres szolgálati magasságra fél óra alatt képes feljutni a Praetor 600-as. A nagyjából 21 millió dollárért értékesített Praetor 600 átalakított változata a törzs tetején az ELTA EL/M-2096 rádiólokátort hordozná. Ez már eleve rendelkezne saját-idegen felismerő rendszerrel és a nagyobb érzékenység érdekében az antenna építésénél gallium-nitridet használnának. Természetese a P600 AEW rendelkezne műholdas kommunikációs rendszerrel is és a géptörzsben három kezelői munkahelyet alakítanak ki.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Antonov An-26

Boeing Vertol CH-47D Chinook

British Aerospace Sea Harrier FA.2

Lockheed C-5M Super Galaxy

Dassault Rafale C

McDonnell Douglas F-4E Phantom II

MiG-29UB Fulcrum

General Dynamics F-16AM Fighting Falcon

Eurofighter Typhoon

McDonnell Douglas F-15DJ Eagle

Panavia Tornado IDS

Lockheed Martin F-35A Lightning II

Dassault/Dornier Alpha Jet 1B+

Douglas NRA-3B Skywarrior

Breguet Br.1150 Atlantic

Lockheed P-3C Orion

Saab AJS37 Viggen

McDonnell Douglas AH-64D Apache Longbow

Dassault Mirage 2000C

Rockwell B-1B Lancer

British Aerospace Hawk Mk.51

Boeing F/A-18F Super Hornet

Sepecat Jaguar GR.3A

Grumman E-2C Hawkeye

Folland Gnat T.1

Boeing E-8C Joint Stars

Eurocopter EC665 Tiger UHT

Lockheed L-1011-385-3 TriStar K.1

Szólj hozzá

Nexter NH90NFH Boeing korvett NHIndustries Krauss-Maffei Wegmann C-17A Globemaster III K130 BRAUNSCHWEIG-osztály Boxer Northrop Grumman VBCI BRDM-2 KMW Patria Airbus BTR-60PB AMVXP DB-110 Rheinmetall GDELS Piranha V General Dynamics European Land System Ivcsenko-Progressz Al-35 Gezgin AN/ASQ-236 Dragons Eye Goodrich F-16C/D Block 52+ Panzerhaubitze 2000 PzH 2000 PzH 2000M KARLSRUHE (F267) Smart Shooter SMASH Colt C7 Dassault-Breuget/Dornier Alpha Jet 1B CT-01 MSN104