Újabb probléma merült fel az egykori SAO PAULO repülőgép-hordozó lebontásával kapcsolatban
A brazíliai szolgálatot is maga mögött tudó francia építésű hordozót a török Sök Denizcilik és a Ticaret Limited hajógyárak vásárolták meg lebontásra.
A hosszú és kanyargós aukciós folyamat után a lebontás mégsem folyhat, hiszen a hajó szétszedése nem csekély környezeti és egészségügyi kockázatokat jelent. Törökországból civil szervezetek szólították fel a brazil és a francia hatóságokat, hogy biztosítsák az egykori SAO PAULO (A12) biztonságos és ökológiailag megfelelő újrahasznosítását, egy az EU által jóváhagyott, a hajóbontással foglalkozó vállalatok listáján szereplő egyik cégnél.
Tekintettel a nagy mennyiségű azbesztre és más veszélyes anyagokra, amelyek a hajó szerkezetében megtalálhatók a helyi civil társadalmi csoportok, politikusok, műszaki szakértők és szakszervezeti szervezők határozottan ellenzik a hajó Törökországba érkezését. Jogos aggályokat vetettek fel az azbeszt és egyéb veszélyes hulladékok kezelésének átláthatóságának hiányával kapcsolatban. Továbbá azt is nehezményezik, hogy a hordozó megvásárlására felajánlott ár pénzügyi szempontból nem életképes, ha a hajó újrafeldolgozása és ártalmatlanítása során mindent figyelembe vesznek. Szintén várják a független értékelést arról, hogy a veszélyes hulladékok elszállításának és ártalmatlanításának tervei megfelelnek-e a környezetbarát gazdálkodás követelményeinek, és biztosítja-e, hogy a munkavállalókat és a helyi közösségeket ne tegyék ki semmilyen kockázatnak.
A SAO PAULO (A12) a tengeren hajózva (Wikipedia)
Tekintettel a hadihajó anyagainak nagyon veszélyes jellegére, az ezen anyagok kezelési terveinek átláthatóaknak kell lenniük. A francia építésű egység évtizedekig (1963-2000), mint FOCH járta a tengereket, de Dél-Amerikában a 2000-től kezdődő és 2017 februárjáig tartó igen rövid szolgálati időt követően kivonása mellett döntöttek, mivel kiderült, az elvárt képességek eléréséhez túl sokat kellene költeni az idős hajóra. Ez idő alatt sem volt valami acélos a teljesítménye, sokat volt kikötőben meghibásodás miatt a 32000 tonnás vízkiszorítású, 256 méter hosszú egység. Brazil szolgálatban mindössze 206 napot töltött nyílt vízen, 85034 kilométert hajózva és 566 repülőgép indítását elvégezve.
A kivonással a történet még nem ért véget (Wikipedia)
A CLEMENCEAU-osztály második egységeként megépült, mindössze 12 millió dollárért megvásárolt hordozót 2015 júniusa és 2019 között tervezték alávetni egy alapos korszerűsítésnek és átépítésnek. Ezek során a cső és vezetékrendszerét teljesen lecserélték volna, javították volna a legénység elhelyezési körülményeit, korszerűsödött volna a meghajtó és energiatermelő rendszere. Továbbá két katapultja segítségével akár 20,5 tonnás repülőgépek indítására is alkalmassá vált volna, de a két liftje is 20 tonna feletti teherbírásúra kerül volna átalakításra. Korszerűsíteni tervezték továbbá a teljes elektronikai rendszerét, az optikai leszállító rendszerét, a légkondicionáló és szennyvíztisztító rendszerét is. Ezen módosításoknak köszönhetően 2039-ig maradhatott volna szolgálatban.
Brazíliában a haditengerészet 2025-re tervezte beszerezni 24 új merevszárnyú harci repülőgépét. A lebontásra szánt hajótestet 1,2 millió dollárért szerették volna értékesíteni. A francia kormány az eladáskor kikötötte, hogy a hajót az Európai Unió egyik hajógyárában bontsák majd szét, mivel a hordozó szerkezetében mintegy 900 tonna azbeszt és nehézfém található meg. Párizs így szerette volna elkerülni annak a megismétlődését, ami Brazília korábbi repülőgép-hordozójával megtörtént. A MINAS GERAIS nevű (korábban HMS VENGEANCE COLOSSUS-osztály) egységet Indában bontották le, nem éppen szakszerű és környezetkímélő körülmények között.