2021. jún 30.

Rádióelektronikai zavarórendszerrel repült az Osprey

írta: Netarzenál
Rádióelektronikai zavarórendszerrel repült az Osprey

Az amerikai tengerészgyalogság egyik MV-22B Osprey billenőrotoros repülőgépe június 15-én repül először a legújabb AN/ALQ-231 Intrepid Tiger II(V)4 rádióelektronikai zavarórendszerrel.

Az Intrepid Tiger II már jó egy évtizedes múltra tekinthet vissza. Alapvetően az Intrepid Tiger II feladata az IED-k robbantáshoz használt frekvenciák és az ellenséges erők által használt rádióadások zavarása volt. Bár az Intrepid Tiger II képességeiben nem versenyezhetett a direkt az elektronikai zavarása kifejlesztett EA-6B Prowler és EA-18G Growler gépek rendszereivel, azonban azoknál jóval olcsóbb lett és az alacsonyabb intenzitású konfliktusokban sikerrel volt alkalmazható a földi csapatok védelmében. És hogy mennyivel olcsóbb? A kifejlesztése pár 10 millió dollárba került és a konténerek darabára 600000 dollár körül alakult a V1 változat esetében.

AN/ALQ-231 Intrepid Tiger II(V)1 rádióelektronikai zavarórendszer konténere egy AV-8B Harrier II-es bal szárnya alatti 2. felfüggesztési ponton (Autobala.com)

Az idő előre haladtával azonban az Intrepid Tiger II továbbfejlesztéseken és képességnövelésen esett át. Míg az AN/ALQ-231(V)1-et az AV-8B, F/A-18C/D és a KC-130J típusú repülőgépek hordozták külsőleg, egy 140 kilogrammos konténerben elhelyezve, addig a 130 kilós V3-at már csak a Bell UH-1Y Venom helikopterek oldalán lehetett megfigyelni. A továbbfejlesztések során az Intrepid Tiger II a zavaráson túl képessé vált a kódolatlan kommunikációs csatornák lehallgatására, valamint az adó helyének meghatározására is. Természetesen kiterjesztésre került a kezdeti frekvencia tartomány is a jobb használhatóság végett.

A Bell UH-1Y Venom helikopterek által alkalmazott AN/ALQ-231(V)3-as (armadainternational.com)

Az AN/ALQ-231 Intrepid Tiger II(V)4 rádióelektronikai zavarórendszer esetében viszont szakítottak a konténerben történő elhelyezéssel és így az MV-22B esetében a belső térben nyert elhelyezést a rendszer. Vezérlésére mindössze egy laptop szolgála, ahogy ez megvalósult már a V3-as esetében is. A belső elhelyezés nem jelent visszalépést, hiszen a távlati célok között az szerepel, hogy a már eddig is többcélú KC-130J repülőgépekbe építve használhassák. Így a KC-130J esetében a légi üzemanyag átadáson és a fegyverek bevetésen felül rádióelektronikai zavarógépként is alkalmazható lenne egy bevetés során. A fegyverzet számára így egy felfüggesztési pont szabadulhatna fel. Természetesen az MV-22B esetében a földi csapatok védelme mellett az önvédelmi képesség is jelentősen megnövekedhetne az AN/ALQ-231 Intrepid Tiger II(V)4 rádióelektronikai zavarórendszer használatával.

Szólj hozzá

MV-22B Osprey AN/ALQ-231 Intrepid Tiger II(V)4