2021. júl 05.

Törökország hazai rakétaindítót szerel hazai építésű hadihajójára

írta: Netarzenál
Törökország hazai rakétaindítót szerel hazai építésű hadihajójára

Minderre természetesen az amerikai embargó miatt került sor. A külföldről érkező haditechnika elmaradása úgy tűnik, nem fogja térdre kényszeríteni Ankarát.

Egyre több hír érkezik az országból abban a tekintetben, hogy a helyi védelmi iparra támaszkodva fejlesztésekkel fogják kiváltani a nyugatról immáron elérhetetlenné vált termékeket. A legújabb hír szerint az ISZTAMBUL-osztályú (TF-100 projekt) fregattok fedélzetére szánt univerzális Mk 41-es függőleges indítókonténerek helyett alkotnak majd meg egy függőleges indítórendszert. A leendő MDAS, amely a Milli Dikey Atis Sistemi (Nemzeti Függőleges Indító Rendszer) rövidítése, a rakétafejlesztéseiről jól ismert Roketsan produktuma lesz.

Természetesen az MDAS hasonló lesz, mint az Mk 41, de lesz azonban néhány szerkezeti különbség. Ilyen például a magassága, ami az MDAS esetében 8 méter lesz, így ebben a tekintetben 30 centivel nagyobb lesz, mint az Mk 41. A Roketsan természetesen még az elsőnek építeni kezdett fregatt, az ISZTAMBUL tengeri próbajáratainak elkezdése előtt szeretné az MDAS fejlesztését befejezni. Persze a külföldről származó fegyverek el nem érhetősége miatt az MDAS elsősorban a hazai ipar által előállított rakéták és robotrepülőgépek indítására fog szolgálni.

Az ISZTAMBUL (F-515) fregatt számítógépes grafikája (navalnews.com)

A helyi tervezésű és építésű ISZTAMBUL (F-515) gerincfektetésére 2017. január 20-án, vízre tételére 2021. január 23-án került sor. Ankara terveiben négy ilyen hajó beszerzése szerepel. A többi fregatt az IZMÍR (F-516), az ICEL (F-517) és az IZMIT (F-518) nevet fogja viselni. Ez a hajóosztály az ADA típusú korvettek megnövelt méretekkel rendelkező variánsa. Fő feladatuk a légi és felszíni célok elleni harc lesz. A fregattok hossza 113,2 méter, szélessége 14,4 méter, a vízkiszorítása pedig 3000 tonna lesz. Az egyetlen gázturbinából és két dízelmotorból álló CODAG meghajtórendszer 29 csomóra gyorsíthatja a fregattot. A maximális hatótávolság megközelítőleg 6600 tengeri mérföld 14 csomós sebességgel. Egy fregatton 125 főből álló legénység lesz. A hajó autonómiája legfeljebb 15 nap lesz. A tatrészen kialakított hangár S-70B Seahawk helikopter elhelyezését teszi lehetővé.

Az ISZTAMBUL-osztályú fregattok fegyverzetét egy 76 milliméteres Oto Melara Super Rapid hajóágyú, két Aselsan STOP távirányítású fegyverállványra szerelt 25 milliméteres gépágyú, valamint a tizenhat univerzális Mk 41-es függőleges indítórendszerben elhelyezett ESSM légvédelmi rakéták, illetve Harpoon, vagy Atmaca hajó elleni robotrepülőgépek alkották volna a Washingtonnal való összekülönbözés előtt. Tengeralattjárók ellen a három 324 milliméteres csővel rendelkező Mk32-es torpedóvetők két példánya áll rendelkezésre. Az Atmaca, mivel helyi gyártmány, továbbra is helyet kap majd az összesen 64 rakétát, vagy robotrepülőgépet magába foglaló MDAS-ban. De a légvédelemre immáron a nagy hatótávolságú Siper, vagy Hisar-U légvédelmi rakéták fognak szolgálni, míg a szárazföldi célok ellen a Gezgin csapásmérő robotrepülőgépek kerülhetnek majd az MDAS indítóiba.

Szólj hozzá

TF-100 Törökország ISZTAMBUL-osztály MDAS Milli Dikey Atis Sistemi ISZTAMBUL (F-515) IZMÍR (F-516) ICEL (F-517) IZMIT (F-518)