2021. júl 15.

India egy újabb P-8I gépet kapott

írta: Netarzenál
India egy újabb P-8I gépet kapott

Július 13-án szállt le Indiában az ország haditengerészetének 10. Boeing P-8I Neptune tengeri járőrgépe.

A hazarepülés alatt ideiglenesen az amerikai N536DS lajstromjelet viselő IN329-es lajstromjelű példány 2021. július 8-án indult el hazafelé Boeing Fieldről. Az indiai Hansa légibázisra Honolulu, majd Guam érintésével megérkező gép már a második, ezt a típust repülő század állományába került, mely a 315-ös számot és a Tengeri Csődör nevet viseli. Lassan kezd valóra válni India 24 darab Boeing P-8I Neptune tengeri járőrgépekről szőtt álma. Még 2009 januárjában rendelték meg az első 8-at, ezeket 2016 júniusában további 4 követte. Helyi szinten 2019 decemberébe hagyták jóvá újabb 6 példány beszerzését.

Az első nyolc P-8I (Boeing)

Ez egy csökkentett mennyiség, hiszen 10 gépet vásároltak volna meg, de költségvetési okok miatt megkurtították ezt a darabszámot. Az újabb hat P-8-as beszerzési költsége 2,42 milliárd dollár körül fog alakulni. Ezeket 2021. április 30-án Washingtonban a Külügyminisztériumban is eladhatónak találta Új-Delhi részére. Az első nyolc repülőgépet (IN320-IN327) 2013 májusa és 2015 októbere között szállították le a 312. Albatrosz repülőszázadhoz, míg 2020 novemberétől érkeznek a további, a szerződésbe az aláírásakor még csak opcióként belefoglalt példányok. A 2013-ban történt hadrendbe állás óta az indiai P-8I-k több mint 30000 órát töltöttek a levegőben. Az indiai P-8I Neptune tengeri járőrgépek fegyverzetét Boeing AGM-84L Harpoon Block II hajók elleni robotrepülőgépek és Raytheon MK 54 könnyű torpedók alkotják.

A hazarepülés alatt ideiglenesen az amerikai N536DS lajstromjelet viselő IN329-es (Boeing)

Leginkább a Telephonics APS-143 OceanEye rádiólokátorban és a mágneses anomália detektorukban különböznek a többi megrendelő részére gyártott példányoktól. További eltérés, hogy a P-8I-k összetevőinek egy részét Indiában állítják elő. A gyártásban érdekelt helyi vállalatok közé tartozik a Hindustan Aeronautics Limited, a TATA Advanced Materials, a BDynamatic Technologies, a Bharat Electronics, az India Electronics Corporation, a Rossell Techsys, az Avantel, a Fokker Elmo Sasmos és a Kineco. A már 2009 óta élő megállapodás érelmében a Boeing az indiai megrendelések összegeinek 30%-át visszaforgatja Indiába. Továbbá a helyi képzést is megvalósították az INS Rajali támaszponton.

Szólj hozzá