2021. júl 15.

Nem tud repülni több tucat amerikai F-35-ös

írta: Netarzenál
Nem tud repülni több tucat amerikai F-35-ös

Július elejére már több tucatnyi amerikai Lockheed Martin F-35 Lightning II-es vadászbombázó rostokolt a földön. Az ok az, hogy nincs bennük gázturbina, így repülésre képtelenek.

Az USAF ez év májusában vette át 283. F-35A gépét. Július 8-án ebből a mennyiségből 41 példány állt a földön hajtóművekre várva.  A hajtóművek problémája nem csak légierő gépeit érinti, egy-egy tengerészgyalogos, illetve haditengerészeti F-35B és F-35C sincs repülésre képes állapotban, de a külföldi partnerországok gépei közül is érintett három ebben az esetben. A hajtóművek idő előtti elhasználódása nem új keletű probléma, már 2020 elejétől a számítottnál előbb kell őket kiszerelni a repülőgépekből a nem várt elhasználódás okán, és a be-illetve a kiszerelés is több időt emészt fel. A probléma forrása turbinalapátok kalcium-magnézium-alumínium-szilikát bevonata, mely képes a túlmelegedésre, majd ennek következtében a repedésre.

Lockheed Martin F-35 Lightning II-es vadászbombázó Pratt&Whitney F135-ös gázturbinája (Wikipedia)

Tovább tetézte a bajt, hogy a ventilátorlapátok cserét követő visszaérkezési időpontja is távolabb van a valóságban, mint arra számítottak. Ezt a munkát egyébként a Tinker légibázison létesített központi javítóműhelyben végzik az F135-ök esetében. Itt a javítási kapacitást kisebbre méretezték, mint a jelenlegi helyzetben igényelt évi 60 darab hajtómű. Az itt dolgozók mindent megtettek a jelenlegi helyzet kialakulását meggátolandó, azonban a bevezetett több műszakos munkavégzés sem volt képes lépést tartani a gázturbinák darabszámával. A Pratt&Whitney természetesen dolgozott a probléma megoldásán. A tavalyi év végétől bevezetették az áttervezett turbinalapátot.

Az F-135-el párhuzamosan fejlesztett, de 80%-os állapotnál elkaszált General Electric/Rolls-Royce F136 (Wikipedia)

Amennyiben a tervezett gyártói módosítások nem hoznak rövid időn belül pozitív eredményt, úgy az USAF 2022-re oda juthat, hogy az F-35A gépeinek 5-6%-a nem fog tudni repülni a hajtóművek hiánya miatt. Persze ez a mostani helyzethez képest jelentős előrelépés lenne, hiszen most a meglévő F-35-ök 14,5%-a nem képes felszállni. 2019-ben már cikkezett arról a világsajtó, hogy egy F135-ös gázturbina cseréje akár 3 napot is igénybe vehet. Ez jelentősen megdrágíthatja az amúgy sem olcsó típus hadrendben tartását. Például a francia Rafale vadászbombázóban egy hajtómű teljes cseréje hét szerelőt igényel, akik mindössze három óra alatt végeznek eme feladattal.

 

 

Szólj hozzá

Lockheed Martin F-35 Lightning II Pratt&Whitney F135