2016. júl 02.

2016.07.02

írta: Netarzenál
2016.07.02

Szerbiába két új Mil Mi-17V-5 helikopter érkezett meg Oroszországból egy Antonov An-124-es fedélzetén június 26-án. A 890. repülőszázad kötelékébe került két gép darabára 12,65 millió dollár, de költségvetési megszorítások miatt csak egy SLG-300 300 kilogrammos terhelhetőségű csörlő, egy FPP-7M fényszóró, és egy 12 hordágyas egészségügyi készlet került beszerzésre mindkét helikopter számára. A helikopterek mellett a gyártó vállalta a légi és a földi személyzet képzését is. Már négy pilóta és két fedélzeti technikus szerezte meg a nappali és az éjszaki repüléshez szükséges jogosítást, míg a földi személyzet közül heten mélyülhettek el a fedélzeti elektronika és az egyéb rendszerek rejtelmeiben. Szerbia 2020-ig 12 Mil Mi-17-est szeretne hadrendbe állítani, a jelenleg is használt két Mi-8T 2018-ban, míg az egy Mi-17-es 2019-ben kerül kivonásra.

32 BAE Systems Hägglunds BvS10 lánctalpas páncélozott szállítójárművet vásárol meg Ausztria. A nyílt tenderen kiválasztott járműveket a következő évtől kezdik majd átadni Bécs számára és ez a folyamat 2019-ig fog tartani. A BvS10–ből és elődjéből a BV206-ból 40 ország számára már több mint 10000 darabot adtak el.

Németország három Airbus Military A400M Atlas teherszállító repülőgépéből kettő már felszállási tilalom alatt van, a hajtóművek fordulatszám-csökkentőiben fellépett túlzott kopás miatt. Mint az a múlt hónap óta köztudott, az 11000 lóerős Europrop International TP400-D6-ős hajtóművekhez a General Electric tulajdonában lévő, olasz Avio Aero által gyártott fordulatszám-csökkentőkben található fogaskerekek anyagszerkezete hagyott kívánni valót maga után. Az A400M hajtóműveinek légcsavarjai a törzs egyik, illetve másik oldalán ellentétes irányba forognak és a most fellépett anyagminőségi probléma csak az egyik oldalra szerelt reduktorokat érinti. Az 54+01-es és 54+02-es lajstromú példányok 2014 és 2015 decemberében kerültek a Luftwaffe állományába, EuroProp International TP400-D6-os hajtóműveik 365, illetve 189 órát üzemeltek. A problémát a nemrégiben bevezetett 20 óránként esedékes átvizsgálás során állapították meg.

A gyártó elmondása szerint a gyártási hibás fordulatszám-csökkentőket térítésmentesen lecserélik a probléma megoldásáig - ez akár több hónapig is eltarthat -, valamint ez nem jelenti azt, hogy repülési tilalom alá vonnák a típus eddig átadott összes példányát. Az Airbus vezetője, Tom Enders elismerte, alábecsülték a hajtóműveknél tapasztalt probléma mértékét, ami valójában nagyon is komoly. A hiba már a fejlesztés legelején szinte kódolva volt, hiszen egy ezen a téren teljesen tapasztalatlan beszállítót találtak meg a projekt vezetői. Ez a nem túl szerencsés döntés erre az évre hozta meg egyáltalán nem várt gyümölcsét, ami abban lesz leginkább kézzelfogható, hogy a 2018-as, de talán a 2019-es évig is jelentős csúszást fog szenvedni a megrendelt példányok átadása, valamint a már meglévők rendelkezésre állása sem lesz az elvárt szinten, mint az a német példán látható.

Litvánia számára Németország leszállította az első két PZH 2000-es 155 milliméteres önjáró tarackot. A balti állam korunk egyik legkorszerűbb tüzérségi eszközéből 21 darabot vásárol meg 64,2 millió dollár értékben a 2015 szeptemberében aláírt szerződés értelmében. Ezekből 16 darab kerül majd egy tüzéralakulat állományába, három alkatrészforrásként fog szolgálni, egy a kiképzést fogja segíteni, míg egy a vezetők oktatását fogja segíteni. Az utolsó PZH 2000-es 155 milliméteres önjáró tarackok 2019-ig kerülnek leszállításra.

Görögországban június 23-án szolgálatba állt az utolsó két Type 214HN-es osztályú tengeralattjáró is. A HS MATROZOS (S-122) és a HS KATSONIS (S-123) hadrendbe lépésével talán véget ér a majd 15 éves tengeralattjáró kálvária, ami során volt technikai jellegű probléma, hajógyári tulajdonosváltás, korrupciós vádak, és vélelmezett fizetési elmaradás is.

Oroszországban elkezdődött a TV7-117V hajtóművek sorozatgyártása. A Mil Mi-38-as szállítóhelikopter számára kifejlesztett erőforrás a Ukrajnában gyártott TV3-117VM erőforrás  kiváltásra szolgál. A Klimov tervezőiroda által tervezett TV7-117V gázturbinából 50 darabot fognak elkészíteni három éven belül, míg az ezekkel felszerelt forgószárnyasokból három darabra rendelkezik megrendeléssel a gyártó, valamint további ötre is opciót jelentett be Moszkva.

Júniusban egy lövészeten már próbára tették a BUK-M3-as légvédelmi rendszer új rakétáját. A ballisztikus rakétát imitáló célpontra egy rakéta került indításra, ami a rossz időjárási körülmények közepette is eltalálta azt. Az új fejlesztésű rakéta könnyebb, pontosabb, de nagyobb hatótávolságú, pedig geometriai méretei jelenősen kisebbek, mint az elődöké, ezért immáron hat darab lesz elhelyezhető egy szállító-indító járművön. A jelentősen továbbfejlesztett képességű Buk-M3 már 70 kilométeres távolságig képes célpontok megsemmisítésére, a hírek szerint 0,9999 találati aránnyal.

Féltucatnyi szállítógép beszerzését szeretné véghezvinni a török légierő. Az ajánlatokat már várják a gyártóktól, az eddig nyilvánosságra került adatokból annyit már lehet tudni, hogy a C295-ös szállítógéphez hasonló képességekkel kell rendelkeznie.

A június végén átadott újabb két géppel együtt, már hat darabra növekedett az Algéria számára átadott Mil Mi-28NE harci helikopterek száma. Az észak-afrikai ország 42 példányt rendelt a forgószárnyasokból.

Katar a Pakisztánban gyártott Super Mushshak alapfokú kiképzőgépeket vásárol. A Saab MPI-17 továbbfejlesztésével létrejött gépet a Pakistan Aeronautical Complex készíti. Az eddigi hírek szerint Katar 10 példányt szerez be a típusból.

Június 25-én végrehajtotta első repülését a törzse alá függesztve egy BrahMos-A légi indítású csapásmérő robotrepülőgéppel egy indiai Szuhoj Szu-30 MKI (NATO-kód: Flanker-H) vadászbombázó. Az első indításra még ebben az évben szeretnének sort keríteni, de addig még számos repülési és leválasztási, eltávolodási kísérletre lesz szükség a 2,5 tonnás tömegű BrahMos-A-val. A Szuhoj-ról történő leoldás után a hajtómű beindításáig nagyjából 100-150 métert fog megtenni a csapásmérő robotrepülőgép szabadesésben, így biztosítható majd a biztonságos magassági elkülönítésük. Ez miatt a minimális indítási magasság 500 méter körül fog alakulni. Majd felemelkedik 14000 méteres magasságba, hogy a maximális 290 kilométeres hatótávolság biztosítva legyen. A tesztekhez eddig két Szu-30MKI került módosításra, azonban amint a tesztek sikerrel zárultak az első lépésben 40 további példányt tesznek alkalmassá a fegyver alkalmazására.

Dél-Koreában a hadsereg által megrendelt 600 darab gyalogsági harcjárműből az elsőket még az év vége előtt át fogja adni a gyártó. Ennek a mennyiségnek nagyobb részét a 20 tonnás 8x8-as kerékképletű K808 teszi majd ki, amely kétfős legénysége mellett tíz lövész szállítására képes. Fegyverzetét egy 30 milliméteres gépágyú és egy 7,62 milliméteres géppuska alkotja. A K808 közúti sebessége elérheti a 110 kilométer per órát, míg vízben 10 kilométeres óránkénti sebesség elérésére képes. „Kistestvére” a 16 tonnás 6x6-os kerékképletű K806, elsősorban felderítésre szolgál. Szintén kétfős legénység mellett tízfőnyi lövész szállítására képes. Fegyverzetét egy 40 milliméteres automata gránátvető és egy 7,62 milliméteres géppuska alkotja. Mindkettőt a Hyundai Rotem fejlesztette ki 2012-től kezdődően, a dél-koreai hadsereg igényeinek megfelelően. A megrendelés elnyerésért a Doosan által kifejlesztett 18 tonnás, 8x8-as kerékképletű Black Fox-ot kellett legyőzni, amelyik a K21-es gyalogsági harcjármű 40 milliméteres gépágyúval ellátott tornyával lett felszerelve, legénysége 3 fő és 9 lövész szállítására képes.

A Washington által szabott magas ár – darabonként 80 millió dollár - miatt Vietnam máshonnan szándékozik tengeri járőrgépeket vásárolni. A típus marad ugyan az, mivel a P-3C Orion-ok a közeli Japánból kerülnének beszerzésre. A hazai fejlesztésű P-1-es típus hadrendbe állásával a feleslegessé váló Kawasaki Heavy Industries által gyártott példányok lelhetnek új gazdára Ázsiában. A P-3-as üzemeltetésében is számítana Hanoi a japánok segítségére.

Már 12 tonnát meghaladó külső terhet is felemeltek az amerikai tengerészgyalogság számára kifejlesztett Sikorsky CH-53K King Stallion helikopterrel. Ez igen fontos súly, mivel elvárás a típussal szemben, hogy ezt 200 kilométeres távolságra legyen képes elszállítani 33 fokos külső hőmérséklet mellett, 1000 méteres repülési magasságban.

30 kilowattos lézer segítségével szeretné hatásosabbá tenni az AN/TWQ-1 Avenger kis hatótávolságú csapatlégvédelmi rendszerét az amerikai tengerészgyalogság. A lézerfegyver a nagyobb méretű UAV-k, rakéták és tüzérségi lövedékek megsemmisítésére lesz képes. A már elindított fejlesztés várhatólag 2022 körül fog eredményt hozni.

Három éven át fogja a brazil légierő festését és felségjelét viselni egy Boeing 767-300ER repülőgép. A 254 személy, vagy 43,8 tonna rakomány szállítására képes, szürkére festett gép az USA béli Colt Transport-tól kerül bérlésre, 19,7 millió dollár ellenében. A szerződés időtartama igény szerint meghosszabbítható és magába foglalja a karbantartási szolgáltatásokat is.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Alenia Aermacchi T-346A Master.

Lockheed Martin F-35A Lightning II.

CASA C295M.

Bell OH-58D Kiowa.

MiG-23UB.

McDonnell Douglas F/A-18C Hornet.

Kawasaki C-1.

Dassault Mirage 2000N.

Saab JAS-39C Gripen.

Kamov Ka-25PL.

Lockheed P-3C Orion.

Dassault Mirage F1CE.

McDonnell Douglas F-15C Eagle.

Eurocopter EC-665 Tiger UHT.

Mitsubishi F-2A.

Lockheed Martin C-130J Hercules C.5.

EHI EH-101 Merlin HC.3.

AIDC AT-3.

Bell-Boeing CV-22B Osprey.

Berijev Be-12PL.

Airbus A400M Atlas.

Szólj hozzá