2012. sze 04.

2012.09.04

írta: Netarzenál
2012.09.04

Tajvan a következő évtől kezdődően 2025-ig tervezi hat aknamentesítő hajó megépítését. A projektre 1,2 milliárd dollár szánnak és felettébb komolyan veszik a haditengerészet ezen képességének növelését, mivel attól tartanak, hogy egy esetleges kínai invázió alkalmával Peking jelentős számú akna alkalmazásával nehezítené meg a hajózást a partraszálló erők számára nem fontos útvonalakon. A múlt hónap elején két amerikai eredetű OSPREY-osztályú aknamentesítő hajó került átadásra Tajvan számára.

Brazíliában jól haladnak a 2008-ban 150 millió dollárért megrendelt 12 Mi-35M Hind E, helyi jelöléssel AH-2 Sabre harci helikopter átvételével. Augusztus 29-én újabb három forgószárnyas került átadásra, így már 9 géppel rendelkezik a Porto Velho bázison állomásozó egység. A szerződésben 2012 vége lett megjelölve, mint az utolsó Hind átadásának időpontja, ez valószínűleg tartható lesz.

Egyiptomból és Németországból is egyaránt cáfolták azokat az Izraelben megjelent híreket, miszerint Berlin nem járul hozzá két Type 209-es tengeralattjáró eladásához a több mint 2000 km hosszú tengerparttal rendelkező észak-afrikai ország számára.  A felszín alatti egységek megvásárlásáról szóló szerződés aláírását pénteken jelentették be Egyiptomban, mire vasárnap Izraelben a Yedioth Ahronot napilap arról cikkezett, hogy a német-izraeli viszony fenntartása végett a németek mégsem fognak eladni tengeralattjárókat Kairó számára. Egyiptomban még aznap cáfolták az lapban megjelenteket, azonban az ügy végére a pontot a német kormány szóvivője tette nyilatkozatával, amikor bejelentette, hogy valóban eladásra kerülnek a tengeralattjárók. Egyiptom jelenleg négy kissé koros és korszerűsített szovjet eredetű ROMEO-osztályú egységgel rendelkezik. A tengeralattjárók új radart és szonárt kaptak, valamint képessé váltak a Harpoon csapásmérő robotrepülőgépek indítására is.

Mindezek ellenére a tengeralattjárók öregnek, bizonyos szempontból korszerűtlennek bizonyulnak és már 2004 decemberében tárgyalásokat kezdtek az egyiptomiak a német haditengerészettől kivonásra kerülő Type 206-osok megvásárlása ügyében. Ez azonban a kezdeti lépések megtételénél nem jutott tovább és 2009-ben már arról lehetett hallani, hogy 636-os KILO-k kerülnek beszerzésre Oroszországtól. Ez a beszerzés sem valósult meg, állítólag finanszírozási problémák miatt. Az, hogy az öt változatban épített 209-es osztályú tengeralattjárókból (209/1100, 209/1200, 209/1300, 209/1400 és 209/1500) melyik változat kerül legyártásra a Howaldtswerke-Deutsche Werft hajógyárában Egyiptom számára még nem tudni, egyiptomi forrásokban csak, mint a legkorszerűbbeket említik meg. Az egyiptomi flotta jelenleg felszíni egységek beszerzésén is gondolkodik, ez idő szerint az Egyesült Államokban, Hollandiában és Törökországban néznek szét a szakértőik, megvásárlásra alkalmas egységek után kutatva.

Lengyelországban a PZL-Swidnik és az AgustaWestland közösen hoz létre egy pilótával és pilóta nélkül is alkalmazható többcélú helikoptert az SW-4-es könnyűhelikopter bázisán. A Solo nevű változat első repülésére pár hónapon belül sort fognak keríteni, míg az első pilóta nélküli repülést a következő évre, 2013-ra tervezik. A gép a rugalmasan alakítható felszereltségének köszönhetően alkalmas lesz számos katonai és polgári feladat ellátására is, így a tengerei és szárazföldi felderítésre, határellenőrzésre, természeti károk felmérésére, szállítófeladatok ellátására és elektronikai hírszerzésre is.

Brazíliában várhatólag 2025-ben fog szolgálatba állni, háromévnyi próbát követően az első hazai építésű nukleáris meghajtású tengeralattjáró. A tervekben öt egység megépítése szerepel, egyenként 565 millió dolláros költséggel.

POHANG-osztályú korvetteket kínált eladásra Kolumbia számára a Koreai Köztársaság. A dél-koreai CSONAN korvett 2010. márciusi elsüllyesztése után nagyobb körben is ismerté vált hajóosztály, mint az utóbb kiderült, nem mindenben felel meg az elvárásoknak. 1984 és 1993 között 24 hajó épült meg a Hanjin Heavy Industries hajógyárában, ezekből 10 egységet 2008-ban már felajánlottak megvételre Brazília számára. Az 1200 tonnás hajók 88,3 méter hosszúak és 10 méter szélesek, merülésük 2,9 méter.  Személyzetük 95 fő, legnagyobb sebességük 32 csomó (59 km/h), meghajtásukról egy General Electric LM-2500-ös gázturbina és két 6260 lőerős MTU 12V 956 TB 82 dízelmotor gondoskodik. Fegyverzetüket egy OTO Melara 76 mm-es ágyú, két Breda 40 mm-es ikergépágyú, négy Harpoon, vagy két Exocet, valamint két, hármas torpedóvető alkotja Mk-46-os torpedókkal. A dél-koreai haditengerészetnél jelenleg 21 POHANG-osztályó korvett van szolgálatban.

Szeptember végén megérkezik újabb két modernizáláson átesett új-zélandi tengeri járőrgép is hazájába. Az első korszerűsített Lockheed Martin P-3K2 Orion még 2011 májusában került átadásra, modernizálását az L-3 Communications Integrated Systems 2005 szeptemberében kezdte el. A 2008 végén történő átadást azonban elektronikai és szerkezeti problémák egyaránt hátráltatták.  Egy 2010-es döntés értelmében a típus a C-130H-val együtt 2025-ig marad majd szolgálatban, ezután egy azonos képességgel bíró, ám pilóta és személyzet nélküli gép váltaná le.

Késlelteti az AIM-120C-7-es AMRAAM légiharc-rakéták leszállítását a Raytheon, a Finn Légierő számára. Az ok, a rakétamotorok hideg körülmények közötti megbízhatatlansága. Finnország 2008-ban 300 darab C-7-es verzióra jelentette be vásárlási szándékát 435 millió dollár értékben. A finnek egyelőre kivárnak, hiszen a raktárakban jónéhány régebbi verziójú AMRAAM pihen, ám az év elejétől kezdődő szállítás további halasztását kicsit furcsának találják.

NETARZENÁL GALÉRIA

Grúz ZCRS-122-es rakéta sorozatvető: 1., 2.

Szólj hozzá

209 Orion Solo Type Mi-35M Hind AH-2 Sabre ROMEO-osztály SW-4 POHANG-osztály P-3K2 AIM-120C-7 AMRAAM