2013. feb 06.

2013.02.06

írta: Netarzenál
2013.02.06

Nagyjából 157 millió dollár plusz kiadással járt Nagy-Britannia számára az, hogy 18 hónapig az F-35B változat helyett az F-35C variánst kívánta beszerezni, majd visszatért eredeti elképzeléséhez. 2010 szeptemberében úgy vélték, hogy a rövid távol fel- és leszálló B változat helyett a katapultos indítással és fékezőkábeles landolással üzemeltethető C variáns rendszeresítésével és a hordozók közös brit-francia üzemeltetésével jelentősen csökkenthetik a kiadásiakat.

Január 31-én a brazil haditengerészet átvette a második UH-15 (EC725 Super Cougar) helikopterét. Az első ilyen típusú gépüket 2011. április 18-án vették át. Az elkövetkező években a Super Cougar helikopternek egy harciasabb változata is szolgálatba áll majd a dél-amerikai országban. Az UH-15A jelzésű változat egy AN/APS-143 (V) radarral lesz ellátva és fegyverzetében a hajók elleni Exocet, Block 2 Mod 2-es változat lesz megtalálható.

Ausztrália, Szaúd-Arábia, Nagy-Britannia után negyedikként az Egyesült Arab Emírségek is megkapta első A330-as MRTT szállító/tanker gépét. A megrendelt további két példány átadására még ebben az évben sort fog keríteni a gyártó.

Első négy testvérhajójánál várhatólag nagyobb sebesség elérésére lesz képes az ötödiknek megépülő LCS egység a USS MILWAUKEE (LCS 5). Ezt egy új fejlesztésű vízsugárhajtóművek köszönheti, amit a Haditengerészeti Kutatások Irodája (Office of Naval Research) irányításával fejlesztettek ki és az első darabokat már a múlt hónapban leszállították a MILWAUKEE építési helyére, a Marinette Marine Wisconsin-i hajógyárába. A megnövelt átáramló vízmennyiség az Axial-Flow Waterjet Mk-1-nél már több mint percenkénti 1,892 millió liter és ezekből négy szolgál majd egy LCS mozgatására. A haditengerészet reményei szerint ezekkel a hajók bőven 40 csomó (74 km/h) feletti végsebesség elérésére lesznek képesek.

Meg kell jegyezni, hogy ezt a vízsugárhajtóművet egy másik, 2007-ben elindított, ám időközben már törölt projekthez fejlesztették ki, azonban annak megszűntével az elért eredményeket nem hagyták veszendőbe menni. További előnye az Axial-Flow Waterjet Mk-1-nek, hogy elődjeinél kisebb a mérete és tartósabb is lesz, mivel az alkatrészek élettartamát jelentősen csökkentő kavitáció is kisebb mértékű. A MILEWAUKEE tengeri próbajáratai várhatólag 24 hónapon belül befejeződnek és elválik, az új vízsugárhajtómű teljesítette-e az elvárásokat.

Tavaly októberben a négy Aérospatiale SA 342M afganisztáni távoztával idén február 3-án tovább csökkent a francia erőket Afganisztánban támogató forgószárnyas erők mérete. Ekkor ugyanis a 2009 júniusa óta az országban tartózkodó gall EC665 Tiger harci helikopterek közül az utolsó kettő is hazafelé vette az irányt egy Antonov An-124-es gyomrában. A francia harci helikopterek a majd négyévnyi jelenlétük alatt 4215 órát töltöttek a levegőben, 2600 bevetést teljesítettek nappal és éjszaka. Tűztámogatási feladataik során több mint 19000 darab 30 mm-es gépágyúlőszert lőttek ki és 420 68 mm-es nem irányított rakétát indítottak el. Franciaország immáron csak Caracal és Cougar típusokkal van jelent az országban, már ami a forgószárnyas technikát illeti.

A február 6 és 13 között megrendezésre kerülő Aero-India 2013 kiállításon és vásáron tervezi bemutatni a tengeri járőrfeladatokra átalakított Hermes 900-as pilóta nélküli gépét az Elbit Systems. A 350 kg-os hasznos terhelhetőségű típus inverz szintetikus apertúrájú radarral, elektooptikai eszközökkel, adatátviteli és műholdas kommunikációs rendszerekkel felszerelve képes a tengerfelszínek felügyelet alatt tartására nagy távolságokban is. A földi irányító központból egyidejűleg két géppel lehetséges a kapcsolattartás.

India várhatólag ez év végéig további négy Kamov Ka-28 tengeralattjáró-elhárító és öt Ka-31 légtérellenőrző feladatra alkalmas helikopterrel fogja megerősíteni 16 Ka-28-as és 9 Ka-31-es haditengerészeti helikopteres erejét. További orosz gyártmányú haditengerészeti helikopterek beszerzése is várható, ha úgy döntenek, hogy a TALWAR-osztály még szolgálatba nem állt egységeire is ezeket rendszeresítik.

Elkészült a Boeing az első holland AH-64D Apache harci helikopter korszerűsítési munkálataival. A Block II-es szintre korszerűsített gép jellemzőit most kiértékelik, így kiderül, hogy az új Lockheed Martin Arrowhead célzótoronnyal és Elbit Systems IHADSS sisakkijelzővel ellátott Apacs mennyire felel meg a hollandok elvárásainak. Ez év közepén a második holland AH-64-es is a Boeing keze közé fog kerülni és 2014 végéig mind a nyolc, az USA-ban lévő és a személyzetek képzésére használt forgószárnyast modernizálni fogják. A többi gép 2016-ig fogja elérni a Block-II-es szintet.  A helikopterek a későbbiekben fogják megkapni a közelmúltban kiválasztásra került Rockwell Collins AN/ARC-220 HF rádió adó-vevőiket is. A távolabbi jövőben várható a precíziós irányításúvá tett 70 mm-es rakéták megjelenése is az ország Apache helikopterein.

NETARZENÁL GALÉRIA

Izraeli páncélosok.

Dassault Mirage IIIRS.

Brit Lynx Mk.9A-k Afganisztánban: 1., 2., 3.

Osztrák Pilatus PC-7.

Tüzes Hornet.

MiG-29NUB.

Szólj hozzá

900 Hermes F-35B EC665 Tiger Kamov A330 MRTT UH-15 MILWAUKEE Axial-Flow Waterjet Mk-1 Ka-28 Ka-31