2013. máj 21.

2013.05.21

írta: Netarzenál
2013.05.21

Donald Tusk lengyel és Petr Nečas cseh miniszterelnök találkozója után jelentették be, hogy az Aero Vodochody L-159 ALCA sugárhajtású kiképző és könnyű harci gépre igen átfogó ajánlattal állt elő a Cseh Köztársaság Varsó számára. A 72 cseh rendelésre épített L-159-ből eddig két példány zuhant le, az egyik még 2003-ban a másik tavaly novemberben.

Dél-Koreában az év elejei elnökválasztás győztese, Park Geun-hye úgy döntött, hogy 18 hónapra felfüggeszti az Indonéziával közösen tervezett KFX/IFX programot. Mint az ismeretes, az 5 milliárd dolláros fejlesztési költségek jelentős részét a dél-koreai kormány és a helyi Korea Aerospace Industries (KAI) repülőgépgyár állja. Jakartában már jelezték, továbbra is elkötelezettek a kooperációra egy új vadászbombázó létrehozása céljából. Továbbá azt is megerősítették, hogy még mindig vállalják a kiadásokat érintő 20 %-os részesedést is. Azonban azt sem felejtették el közölni, hogy ők nem tervezik hónapokra jegelni a projektet.  Érthető az indonéz álláspont, hiszen az eddig elköltött pénz nagyobb hányadát éppen Jakarta folyósította, ezenfelül több tudóst is Dél-Koreába küldtek dolgozni a KFX/IFX programon. Most éppen azon vannak, hogy tárgyalásos úton próbálják meg jobb belátásra bírni a dél-koreai vezetést, amely így rövid idő belül újra elindítaná a fejlesztési munkálatokat.

A tegnapi bejegyzésben került megemlítésre, hogy Franciaország kevesebb FREMM fregattra tart igényt, mint azt eddig tervezték. Giuseppe Di Giorgi admirális, aki január óta az Olasz Haditengerészet parancsnoka, a napokban szintén arról nyilatkozott, hogy a FREMM hajóosztály tagjainak nem sok esélye lehet a jövőben az olasz haditengerészetnél.  Az elkövetkező évtizedben ugyanis 30 hajót fognak kivonni az olaszok és ezek pótlására csak a FREMM-eknél olcsóbb egység jöhet szóba nem egy esetben. Ebből kifolyólag a 10 megrendelt FREMM-ből csak hat egységre tartanak igényt. De mit is hozhat a jövő?

Az elképzelés szerint egy 12 egységből álló, 3500 és 4000 tonna közötti vízkiszorítású, 125 méter hosszú és 15 méter széles hajóosztály lenne az ideális, mely a harci feladatok mellett, jelentős szabad felhasználású belső térrel is rendelkezne, így olyan válságövezetekben, ahol nem kell a fegyveres beavatkozásra számítani, mint úszó kórház is használható lenne. A 90 főnyi legénység mellett ilyenkor 230 személy elhelyezésére nyílna mód. Természetesen a csökkentett radarkeresztmetszetű felépítmény oldalán található két nagyméretű nyíláson keresztül igény szerinti harci rendszerek is a fedélzetre telepíthetők lennének, ezzel a megoldással a hajó feladatköre igény szerint könnyedén változtatható lenne.

A tágas beltér lehetővé tenné a későbbiekben további fegyverrendszerek beépítését is, mivel a hajókon csak egy 127 mm-es (az orrnál) és egy 76 mm-es löveget (a tathoz közel) terveznek elhelyezni. A hajók kombinált gázturbinás-dízelmotoros meghajtással rendelkeznének és képesek lennének a 35 csomós sebesség elérésére is, a hangár két NH90 vagy egy AW101 helikopter tárolására biztosítana lehetőséget. Továbbá a hajó fedélzeti rendszerei lehetővé tennék 6000 fő ivóvízzel és villamos energiával történő ellátását is, így a katasztrófahelyzetben a móló mellé kikötve segíthetne a bajbajutottakon. A minél olcsóbb megoldás miatt ezen hajók a FREMM hajóosztály módosításával is létrehozhatók, így áruk egyharmaddal csökkenni fog.

Mivel Törökországban még mindig nem sikerült kiválasztani a beszerezni kívánt nagy hatótávolságú légvédelmi rendszert, ezért Oroszországból egy meglepő ajánlattal álltak elő. Ugyanis az oroszok készek, egy az Sz-300-ason alapuló légvédelmi rendszer közös fejlesztésébe is belemenni. A közös orosz-török légvédelmi rendszer exportjára és esetleg gyártására más országok számára is látnak lehetőséget az oroszok.

Tovább fog erősödni Nigéria és Pakisztán között a kétoldalú védelmi kapcsolat. Eddig Pakisztánban több nigériai pilótát és földi személyzetet képeztek ki a kínai gyártmányú F-7-re, de az afrikai ország C-130-as pilótái közül is nem egy Pakisztánban kapta meg a kiképzését. A jövőben több pakisztáni technikus is az országba fog érkezni ezen repülőgéptípusok karbantartását, üzemeltetését segítendő. Sőt, a jövőben a Nigériai Légierő Akadémiájára pakisztáni oktatók is érkezni fognak, a képzés színvonalát emelendő. Nigériába 12 F-7NI vadászgép és három FT-7NI oktató változat érkezett Kínából, 2009-től kezdődően. Egy F-7NI lezuhant 2012 májusában, míg egy másik 2011-ben került veszteséglistára.

Nagy-Britannia 15 millió euró értékben szerez be AGM-114 Hellfire irányított rakétákat a WAH-64 Apache harci helikopterei számára az Egyesült Államokból. A Lockheed Martin által gyártott fegyverből a kiképzés során használtak fel pár darabot, de az igazán jelentős mennyiséget Afganisztán és Líbia területén indították a brit harci helikopterek az elmúlt években.

F-35B első függőleges felszállása, és egy kis repülés a VAQ-132 század EA-18G Growler gépével.

NETARZENÁL GALÉRIA

M1 Abrams.

Tupoljev Tu-22M3.

Görög Délibábok.

Bőröndök.

Iráni Tigris.

Brazil Aerospatiale SA-365K Panther.

Szólj hozzá

Apache NH90 AW101 Aero Vodochody Hellfire L-159 ALCA AGM-114 KFX/IFX FREMM Sz-300 F-7NI FT-7NI WAH-64