2013.08.07
Lengyelországban átadásra került az első modernizált MiG-29 Fulcrum vadászgép. A 32 darab hadrendben tartott MiG-29-es körül 13 együléses és 3 kétüléses UB-t modernizálnak 2014-ig 44, 5 millió dollár értékben. A munkálatokat a Bydgoszczban lévő WZL 2 (Wojskowe Zaklady Lotnicze) javítóbázison végzik el az orosz RSzK MiG segítségével, ahol a gépek időszakos javításait, ellenőrzéseit is végrehajtják. A modernizálás során beépítik a Honeywell GPS/INS navigációs rendszert, Rockwell Collins RT-8200 Talon Have Quick UHF/VHF beszédtitkosítási funkcióval rendelkező rádiókat, (ezek képesek a beszéd mellett az adatátviteli rendszer információ csomagjainak továbbítására is) de ettől függetlenül beépítik a Link 16-os adatátviteli rendszert is. Nagyobb kapacitású központi számítógépet, módosított besugárzásjelzőt is kapnak a Fulcrum-ok. A pilótafülkébe pedig egy többfunkciós színes kijelző kerül a régi Ekrán helyére.
Ezen nem csak a fedélzeti radar információi jeleníthetők meg, hanem a digitális térkép, vagy éppen a vészhelyzeti eljárások ellenőrző listája. Módosításra kerül a HUD is, ennek képét már egy digitális videokamera rögzíti. Ezeket a korszerű berendezéseket a MIL 1553B digitális adatbusz köti össze. A szélvédő elé szerelt KOLS berendezés hatótávolságát a kétszeresére sikerült növelni, de a fedélzeti rádiólokátor is átalakításra került, így már megbízhatóbb és nagyobb teljesítményűvé vált az N019EA is. A Németországtól megvásárolt 29-ekhez hasonlóan a szárnyak alatti belső felfüggesztőket alkalmassá teszik a póttartályok hordozására, bár ezt az átalakítást csak 11 gépen kell végezni, mivel azok nem a német légierőtől kerültek megvásárlásra.
A MiG-ek üzemidejét is meghosszabbítják, így élettartamuk eléri a 4000 órát és a 40 évet. Kivonásukra ennek köszönhetően 2028-ban 2030-ban kerülhet sor. Jelenleg már nyolc pilóta és ötvenhét műszaki kapta meg az átképzést a modernizált típusra, amiből augusztus végén egy újabb kerül átadásra. Ezek mind együléses változatok lesznek, hiszen az első UB csak a következő év januárjában fogja végrehajtani első felszállását és az év közepén kerül majd átadásra.
Végrehajtotta földi gurulópróbáit a Törökország számára gyártott első Airbus Military A400M teherszállító. A gyártótsorról harmadiknak lekerülő, MSN9-es jelzést viselő sorozatgyártású példányon első alkalommal július 29-én került beindításra mind a négy Europrop International TP400-D6 turbólégcsavaros hajtómű.
Teljesítette a típus 500. függőleges leszállását az F-35B Lightning II. A BF-1 jelzésű gép ezt augusztus 3-án tett meg, de nem árt megemlíteni, hogy az első függőleges leszállásra az F-35B történetében 2010 márciusában került sor. 2011 után a következő héttől újra a USS WASP (LHD 1) fedélzetén lesznek megtalálható eme változat BF-01 és BF-05 jelzésű példányai, hiszen a hajófedélzeti tesztek második szakasza veszi majd kezdetét. Akkor a két F-35B volt a partraszállást támogató helikopterhordozó fedélzetén, amin először próbálták ki a Thermion nevet viselő fedélzeti burkolatot.
Ez jól viselte a gépek hajtóművei által okozott hőhatást. Ebből jutott neki bőven, hiszen a két gép összesítve több mint 28 óra repülési időt gyűjtött össze és 72 rövid felszállást, valamint 72 függőleges leszállást hajtott végre. Ezek során gond nélkül hajtottak végre fel- és leszállásokat a WASP fedélzetén 10 és 30 csomós szembeszélben, valamint 15 fokos oldalszélben is. A hajtóműből és az emelő légcsavarból kiáramló égéstermék és levegő a vártnál kevesebb gondot okozott, a gép körüli veszélyes zóna leszálláskor nem sokkal nagyobb, mint a Harrier esetében.
A csökkentett költségvetés ellenére újabb fejlesztéseken gondolkodnak az amerikai haditengerészet vezetésében. Persze az is lehet, hogy ezeket éppen az elvonások hozták előtérbe. Ugyanis a hadihajók üzemanyag-felhasználásának mértéket tervezik csökkenteni a hibrid meghajtás elterjesztésével. Az első ilyen rendszerrel szolgálatba állított egység a USS MAKIN ISLAND (LHD 8) partraszállást támogató helikopterhordozó lett. A WASP-osztály egységeitől leginkább meghajtásában különböző MAKIN ISLAND mozgatásáról két LM-2500 gázturbina, valamint hat 5300 lóerős dízelgenerátor gondoskodik, de a hajócsavarok forgatását villanymotorok végzik.
Ezzel a megoldással egy nap alatt a MAKIN ISLAND 56000 liter üzemanyagot fogyaszt, szemben testvérhajói 132-1510000 literjével. A némileg módosított nagyobb hangárfedélzettel, kibővített repülőgép üzemanyag-tároló kapacitással rendelkező USS AMERICA (LHA 6) partraszállást támogató hordozó és testvérhajója a USS TRIPOLI (LHA 7) szintén ilyen meghajtással rendelkezik. Ugyanez a meghajtási mód bukkant fel a Flight III-as ARLEIGH BURKE rombolók esetében is.
Ezen hajóosztály régebbi egységeinél is szeretnék bevezetni ezt a kedvező tapasztalatokat eredményező rendszert, éppen ezért elsőnek, egy az élettartamának felénél karbantartáson áteső romboló egyik hajócsavarját hajtanák meg a hibrid rendszer segítségével. Annyi eltérés lenne, hogy csak 12 csomós sebességig használnák a villanymotorokat, ezen felül már a gázturbinák segítségével mozgatnák a rombolókat. A hajótestek új fejlesztésű festékréteget is kapnának, ezzel kevesebb energia felhasználásával tudnának haladni, további üzemanyagot takarítva meg. Egy újabb megoldás lehet az üzemanyag hatékonyságra, az időjárási viszonyokat figyelembe vevő útvonaltervező szoftver bevezetése is, ezzel a lehető legkisebb fogyasztást eredményező útvonalat tehetne megtervezni.
NETARZENÁL GALÉRIA
Lockheed Martin F-16E Fighting Falcon.