2013.09.17
Várhatólag a következő év májusának közepére végzi el a CBU-105-ös intelligens résztöltetekkel ellátott kazettás bombák SEPECAT Jaguar vadászbombázókra történő integrálásának első szakaszát a Textron Defense Systems. Az amerikai cég a CBU-105-öst a vadászbombázó fedélzeti rendszereivel összekötő interfészt állít elő 9,1 millió dollárért. Indiában a hamarosan kivonásra kerülő MiG-27M vadászbombázók feladatát a hasonlóan koros, ám korszerűsítéssel továbbra is hadrendben tartható Jaguarok veszik át a Darin III-as programnak köszönhetően. Így a mélységi csapásmérésen felül a közeli légitámogatási képesség növelésére is súlyt helyeztek az ország légierejének vezetői. Erre a feladatra pont jól jön a CBU-105-ös, amik a szélkompenzációval rendelkező, a páncélozott járművek ellen hatásos BLU-108/B résztöltetekkel vannak felszerelve. A CBU-105 típusú kazettás bombát a Textron Systems cég fejlesztette ki a CBU-97 fürtös bomba egység (Senzor Fused Weapon – Érzékelővel Ellátott Fegyver) megalkotása során szerzett tapasztalatai alapján.
A CBU-105 az ellenség páncélozott technikai eszközeinek, valamint légvédelmi objektumainak megsemmisítésére szolgál. Egy 420 kg-os tömegű CBU-105 bombatest tíz darab BLU-108/B irányított résztöltetet foglal magába, minden résztöltet négy darab kisméretű páncéltörő töltetett vet ki magából a bombatesttől történő eltávolodás után. Ezek apró infravörös érzékelőkkel rendelkeznek és a töltetben lévő rakétahajtóművek a cél irányába kormányozzák a zuhanó tölteteket. A megfelelő magasságba érve felrobban a formázott harci rész. Ez képes a legtöbb harcjármű tetőpáncélzatának átütésére, és a bent tartózkodó személyzet, valamint berendezések harcképtelenné tételére. Ha az infravörös érzékelő nem talál célpontot, a résztöltet lezuhanva időzítője által robban fel, megsebezve az esetlegesen ott tartózkodó ellenséges katonákat.
Idén ősszel kezdődhetnek majd el a 17%-al megnövelt teljesítményű Rolls-Royce AE 1107C hajtóművekkel végzett próbák. Ezeket a V-22 Osprey billenőrotoros gépek erőforrásául szánja a gyártó a jövőben. A teljesítménynövelés leginkább a magas környezeti hőmérsékleten és/vagy nagy magasságban végrehajtott (6000-8000 méter) repülési feladatoknál jöhet majd jól a konvertiplánok számára. Ezt az erőt egyrészt a nagyobb betáplált üzemanyag-mennyiséggel érték el, de a jobb hatásfok érdekében módosították a turbinát, valamint a hajtómű vezérlőszoftverét is.
Ha a próbák sikerrel zárulnak a megnövelt teljesítményű hajtóművek 2014-től kerülhetnek bevezetésre a légierő és a tengerészgyalogság Osprey gépein Azonban a Rolls-Royce-nál nem pihennek, már dolgoznak a még erősebb, a jelenleginél 26%-al erősebb változaton is. Ez már közel 10000 lóerőt jelentene hajtóművenként, így lehetőség nyílna a fogyasztás csökkentésére és így a hatótávolság növelésére.
Talán még az idén végrehajthatja első felszállását a Cessna, a Bell Helicopter Textron és az AirLand Enterprises összefogásával létrehozott Scorpion sugárhajtású repülőgép. A kéthajtóműves, kifelé döntött dupla függőleges vezérsíkos, földi célpontok támadására alkalmas gép tervezését 2012 januárjában kezdték meg és leginkább az Embraer Super Tucano és Beechcraft AT-6 turbólégcsavaros repülőgépeknek kívántak ellenfelet állítani a Scorpion-nal, létrehozva a világ legolcsóbb harcászati repülőgépét. Éppen ezért a 14,4 méteres fesztávolságú egyenes szárnyak alatt három-három felfüggesztési pontot alakítottak ki a fegyverzet (pl. Hellfire rakéták) számára.
Az egy feltöltéssel öt órán át a levegőben tartózkodni képes Scorpion 1500 kg-nyi hírszerzésre, megfigyelésre és felderítésre alkalmas felszerelést is képes magával vinni a bevetésekre, a törzsben kialakított rekeszben, miközben egy repült órára eső költsége nem lesz több mint 3000 dollár, legalábbis a fejlesztők szerint. A Scorpion pilótafülkéjében jelenleg még csak egy katapultülés található meg, azonban kialakítása lehetővé teszi egy további elhelyezését is. Ezzel az átalakítással, valamint a két, 3600 kg-os tolóerejű hajtómű lecserélésével egyre, a gép akár a légierő TX tenderén is eséllyel indulhatna a következő generációs kiképzőgép címért. Jelenleg már végeztek a hajtóművek földi ellenőrzésével és az ezt követő földi gurulási próbákkal.
A hajtóművek, illetve az azokhoz szükséges alkatrészek hiánya miatt jelentősen visszaesett a portugál AgustaWestland AW101 Merlin helikopterek bevethetősége. A 2004 és 2008 között átadott 12 forgószárnyasból jelenleg öt képes ellátni a kutató-mentő feladatokat, pedig több is csak arra már, hogy beindítható Rolls-Royce Turbomeca RTM322-ek legyenek az tehertér feletti részben. A típust a Montijo-i bázison repülő 751. Repülőszázad feladatait még nem teszi lehetetlenné a géphiány, ugyanis a csökkentet költségvetésnek „hála” a repült idő is lefaragásra került, így évente már csak 1750 órát repülnek a századnál a 2250 helyett. Ha lehet hinni a híreknek, akkor további csökkentés már nem várható a következő évben sem a büdzsében, sem a repült idők tekintetében.
Múlt hét keddjétől már a 14 hónapos nagyjavításon tartózkodik a USS DWIGHT D. EISENHOVER (CVN 69) nukleáris meghajtású repülőgép-hordozó. Míg testvérhajója Norfolkban éppen csak hogy megkezdte megfiatalodását, addig az augusztus 29-én átadott USS THEODORE ROOSEVELT (CVN 71) fedélzetén 160 éjszakai és nappali landolás végrehajtásával egyre közelebb kerül az 1. Hordozófedélzeti repülőezred (1. CVW) ahhoz, hogy hamarosan harci őrjáratra indulhassanak a hordozóval. Az 1. Hordozófedélzeti repülőezredet jelenleg a VFA-11 (F/A-18F Super Hornet), a VFA-136 (F/A-18E Super Hornet), a VFA-211 (F/A-18F Super Hornet), a VAW-123 (E-2C Hawkeye) és a HS-11 (SH-60F Seahawk) századok gépei és legénysége jelenti. Ez utóbbiak szintén a fedélzeten gyakorolták az ilyenkor szükséges baleseti eljárások végrehajtását.
NETARZENÁL GALÉRIA