2014. feb 15.

2014.02.15

írta: Netarzenál
2014.02.15

Nagy-Britanniában felgyorsítják a Sea King Mark 7-es légtérfelderítő helikopterek leváltását célzó programot. A Merlin-en alapuló váltótípusra a Lockheed Martin és a Thales egymással versenyezve fejleszti ki a radarrendszert és szükséges fedélzeti elektronikát. Ez utóbbit a gép rakterébe könnyedén be-és kiszerelhető változatban alkotják meg. London a prototípusok elkészítésre 10,6 millió dollárt folyósított a felek részére, de a győztest már 2016-ban ki szeretnék hirdetni. Az eredeti menetrend szerint az első gép 2018-tól állna hadrendbe és 2020-tól már teljes körűen bevethetővé válna. Ezt a két utóbbi időpontot szeretné két évvel előrébb hozni a Védelmi Minisztérium. A 10 beszerzendő átalakító készlet alapját a Thales-nél a Sea King-eken jelenleg is használt Searchwater 2000 radar és Cerebrus rendszer párosa alkotnál, persze jelentősen továbbfejlesztve. A Lockheed Martin egy ideig a Northrop Grumman AESA antennájú radarját szerette volna a Merlin-ek oldalaira felszerelni, de a legutóbbi, meg nem erősített hírek szerint már az Izrael Aerospace Industries leányvállalatával, az Elta-val dolgoznak a projekten.

Jelenleg felszállási tilalom alatt állnak a RAF Airbus A330 Voyager tanker/szállítógépei. Az ok, a február 9-én, egy Afganisztánból Angliába tartó gép nem tervezett magasságvesztése. A gépen a kilenc főnyi legénység mellett 189 főnyi katona volt megtalálható, közülük néhányan könnyebb sérüléseket szenvedtek el az esemény következtében. A gép Törökországban szállt le és szakította meg hazafelé tartó útját. A brit katonák hazajutását a március 31-én kivonásra kerülő egyik Lockheed TriStar segítségével oldották meg.

A BAE Systems a 130 darab dél-koreai F-16-os 1 milliárd dolláros modernizációs programjának elnyerése után most újabb területre próbál betörni. Elképzeléseik szerint az F-15-ök és az F-18-ok korszerűsítését végeznék el. Első lépésként Japánban mérték fel a lehetőségeiket az ázsiai szigetország F-15-ös és F-2-es gépeinek modernizációját célzó programok követelményeinek alapos megismerésével. A korszerűsítéshez használt rendszerek nagyrészt az F-16-os programban használtak lennének.

Ukrajna 50 darab T-64BV-1-es harckocsi eladásáról állapodott meg a Kongói Demokratikus Köztársasággal. Az eddig még exportra nem került páncélosok darabára 200000 dollár volt. Az afrikai ország még 2010-ben vásárolt Ukrajnától 30 T-55-öst és 100 T-72M1-es harckocsit. Az ukránok véleménye szerint az erősített páncélzattal rendelkező T-64BV-1-es a jövőben még nagyszámú megrendelést nyerhet el a világ számos pontjáról.

12 Jak-130-as kiképzőgépből fog állni Oroszország új bemutató köteléke. A típust gyártó Irkut repülőgépgyár vezetője Oleg Demcsenko elmondta, a kötelék részére ebben az évben öt, míg 2015-ben hét Jak-130-ast gyártanak le.

Továbbá az Irkut 21 Szuhoj Szu-30SzM vadászbombázót is elkészít majd az ország légiereje számára ebben az évben. Moszkva összesen 65 példányt rendelt a típusból, ebből eddig 16-ot adtak át, az utolsó példányt 2016-ban kézbesítik.

Vlagyivosztok közelében egy nagyszabású kikötőfejlesztést indítottak el. Az ok, a Franciaországtól vásárolt MISTRAL-osztályú partraszállást támogató helikopterhordozók két egységének és legénységének, valamint felszerelésének megfelelő elhelyezése. Az alapvető infrastruktúra várhatólag a következő év októberére elkészül, míg az első egység, a VLAGYIVOSZTOK átadására ez én november elsején kerül majd sor.

Izraelben egy újabb harckocsizó-dandár kerül átfegyverzésre a legújabb Merkava MK IV-es harckocsikra. A Golán-fennsíkon állomásozó 7. páncélos dandár eddig az MK II-es Merkavával volt felszerelve. Az alakulat páncélosain a szintén új Trophy aktív páncélzat is megtalálható lesz, ami növeli a túlélés esélyeit a páncéltörő lövedékkel szemben.

Ezen a héten egy küldöttség élén Moszkvába érkezett Abdel Fattah al-Sisi miniszterelnök-helyettes, az egyiptomi fegyveres erők tábornoka. Orosz lapértesülések szerint a Vlagyimir Putyinnal is találkozó egyiptomiak MiG-29M/M2-es vadászbombázók, Mil Mi-35-ös harci helikopterek, légvédelmi rendszerek és szárazföldről indítható hajók elleni fegyverek beszerzési lehetőségéről tárgyaltak. A közel-keleti ország 3 milliárd dolláros fegyverbeszerzést szeretne megvalósítani.

Angola a korábbi hírekkel ellentétben nem 18, hanem csak 12 ex-indiai Szuhoj Szu-30K vadászbombázót vásárolt meg Oroszországtól. India a 1997 márciusa és 1999 decembere között leszállított 18 korai modellnek tekinthető tíz Szu-30MK és nyolc Szu-30K gépét 2011 augusztusa és novembere között repülték vissza Fehéroroszországba. A fennmaradó hat további gépet az Irkut szerint hamarosan szintén eladják.

Kuvait átvette a két megrendelt Boeing C-17 Globemaster III-as teherszállítógépe közül az elsőt február 13-án. Ezzel 260-ra nőtt a C-17-es megépített darabszáma, ezekből 37 került külföldi üzemeltetőkhöz.

Pakisztánban a pénzügyi nehézségek ellenére folytatják a légierő JF-17-es Thunder vadászbombázókkal történő ellátását. A légierő modernizációs tervében jelentős szerep vár a kínai fejlesztésű gépre, hiszen 250 darab, a földi csapásmérési képességeikben alaposan korszerűsített Mirage III és V ROSE (Retrofit Of Strike Element) és a kevésbé korszerű F-7-es pótlásáról kell gondoskodni. Az első 50 darab Block 1-es után decembertől a többet tudó Block 2-es gyártása folyik Kamrában, ez nagyjából 10-15 %-ban tér el a Block 1-es változattól. A módosítások leginkább a fedélzeti elektronikát érintik, (adatátviteli rendszerek, elektronikai hadviselés) de a Block 2-es már alkalmassá válik légi üzemanyag-felvételre is, ebből szintén 50 darabot terveznek elkészíteni. A JF-17-es gyártása továbbra is két helyen, Kínában és Pakisztánban folyik majd 40-60 %-os részarányba a jelenleg is tartott 16 gép per éves ütemben, de esetleges megrendelések beérkezése esetén ezt fel tudják majd tornászni 25-re is.

A Block 2-es JF-17-es orrába ugyanaz a NRIET KLJ-7-es radar lesz beépítve, mint a Block 1-be, de fegyverzetében a 350 km-es hatótávolságú Hatf-8 Ra'ad és a 750 km-es hatótávolságú Hatf-7 Babur robotrepülőgépek légi indítású változatán felül megtalálhatók lesznek a H-2/H-4-es siklóbombák és a brazil Mectron MAR-1-es rádiólokátorok elleni rakéták is. A repülőgépekről bevethető Hatf-8 Ra'ad csapásmérő robotrepülőgép csökkentett észlelhetőségű, elsődleges célpontjai parancsnoki központok, raktárak, rakétaindítók. Az 1100 kg-os indulótömegű, 4,85 méter hosszú Hatf-8 harci része szerelhető hagyományos vagy nukleáris robbanófejjel is. Navigációs rendszerében megtalálható a GPS és az infravörös képalkotó rendszer is, éppen ezért a körkörös szórása 3 méter körül van. Egyes hírek szerint a Ra'ad és a Babur megalkotásához legalább két, 1998-ban afganisztáni célpontok ellen indított, ám Pakisztáni területen a becsapódás után is viszonylag épségben maradt RGM/UGM-109 Tomahawk robotrepülőgép maradványait használták fel.

Célmegjelölő konténerként egy kínai fejlesztés mellett szóba került az európai segítséggel (Selex ES, vagy a Sagem) megalkotott eszköz is. A következő, 2016-tól gyártásba kerülő Block 3-as széria jellemzője az új, várhatóan teljes egészében kínai eredetű hajtómű és az AESA antennájú KLJ-7-es rádiólokátor lesz, továbbá még inkább kiszélesítenék a gép által bevethető fegyverzet választékát is. A kétüléses változatra Pakisztánban nincs szükség a JF-17-es könnyű vezethetősége miatt, így ezt csak exportra készítenék el, ha igény mutatkozna rá, de ez az oktatói feladatokon felül képessé tehető harci bevetések végrehajtására is.

A szintén kínai FC-20/J-10B beszerzés még mindig napirenden van, bár a típus beszerzésének függvénye az indaiak Dassault Rafale programja. 2009-ben 36 gép beszerzéséről tárgyaltak, 1,4 milliárd dollár értékben. Azt azonban a pakisztániak elismerik, hogy az FC-20/J-10B messze nem olyan fejlett, mint az amerikaiak által gyártott F-16C/D Block 50/52-es vadászbombázók. Ha azonban a jövőben mégis a FC-20/J-10B-k megvásárlása mellett döntenének, akkor azokba a lehető legtöbb rendszert szeretné beépíteni a Block 3-as és a Block 4-es JF-17-es Thunder-ekből.

Indiában pedig a HAL Tejas vadászbombázók beszerezni kívánt darabszámának a növeléséről hoztak döntést. A hazai fejlesztésű géppel 14 repülőszázadot látnának el, ezek egyenként 21 géppel rendelkeznének. Ezek közül 16 együléses harci, kettő kétüléses kiképző/gyakorló lenne, míg három az esetleges (háborús) veszteségek pótlására szolgálna. Így 294 Tejas repülne az országban az eddig emlegetett 200 helyett.

Szingapúr a 2010 végén megrendelt 12 Alenia Aermacchi M-346 Master sugárhajtású kiképzőgépből eddig 10 példányt vehetett át. 2013 márciusa óta a Franciaországban található Cazaux légibázison már folyik a pilótaképzés az új típuson és az utolsó, 12. gép várhatólag a következő hónapban fog átadásra kerülni.

Elkezdték a General Electric GE38-1B sugárhajtóművek földi tesztelését, egy repülésképtelen, csak a földi próbákra készített Sikorsky CH-53K GTV (Ground Test Vehicle) helikopteren. A hajtóműveket egyelőre még a fő- és a farokrotorlapátok nélküli gépbe szerelve indították be a floridai West Palm Beach-ben lévő üzem területén. Hamarosan a rotorlapátok is felszerelése fognak kerülni a GTV-re, ezzel már a második szakaszába fog érni a földi tesztprogram. A hároméves légi próba az ez év végére tervezet első felszállással veszi majd kezdetét.

Jelenleg még nincs eldöntve, hogy tovább csökkentik az amerikai nukleáris meghajtású repülőgép-hordozók mennyiségét, vagy sem. A 2015-ös költségvetésbe a USS GEORGE WASHINGTON nagyjavítása és felújítása szerepelhet úgy, mint a költségcsökkentés egyik igen jelentős eleme. Ezen 44 hónapon át tartó, 2,6-3 milliárd dollárt felemésztő munkálatok nem teljesülésével tekintélyes megtakarítás válna elérhetővé, csakhogy így az USA hordozóinak darabszáma is jelentősen csökkenne. A nyugdíjazott WASHINGTON feladatait a tengerészgyalogság kisebb méretű partraszállást támogató helikopterhordozói vennék át - ezekből jelenleg 11 van szolgálatban - egy elképzelés szerint. Ezzel a megoldással akár kilencre is le lehetne csökkenti a hatalmas úszó repülőterek számát. Mások viszont úgy vélik, hogy nem 9, de nem is 11, hanem 12 szuperhordozóra van szüksége az Egyesült Államoknak, hogy a világ minden táján (Földközi-tenger, Ázsia és a Közel-Kelet) jelen tudjon lenni egyidejűleg a válsággócokban.

NETARZENÁL GALÉRIA

Porban.

Hughes (Kawasaki) OH-6D.

Szu-27UB.

Douglas NTA-3B Skywarrior.

Sikorsky CH-53G.

Kawasaki EC-1.

Mérges Lódarázs: 1., 2.

Szu-34 Fullback.

McDonnell Douglas F-4G Phantom II.

Anno.

NAMC YS-11EB.

Super Hornet.

North American F-100F Super Sabre.

F-4E Phantom.

Embraer EMB-145H.

Kaman SH-2G Super Seasprite.

Boeing P-8A Poseidon.

Lockheed C-141B Starlifter: 1., 2.

Hawker Siddeley HS-801 Nimrod MR.1.

Shaanxi ZDK-03.

Irány az égbolt.

Hiúzok.

Grumman F-14 Tomcat: 1., 2.

Dassault Mirage 2000-5EI.

Spanyol és svájci Hornet.

McDonnell Douglas F-15C Eagle.

Szólj hozzá

Tejas C-17 Jak-130 JF-17 M-346 CH-53K GE38-1B Szu-30SzM Voyager VLAGYIVOSZTOK MiG-29M/M2 Szu-30K Merkava Searchwater T-64BV-1 FC-20 J-10B WASHINGTON