2014. már 08.

2014.03.08

írta: Netarzenál
2014.03.08

Március 6-án csütörtökön, a német hadsereg átvette a 12. ASGARD-F konfigurációjú Airbus Helicopter EC 665 Tiger UHT (Unterstützungshubschrauber Tiger) harci helikopterét. Az immáron teljes felszereltségű Tiger-ek (ASGARD-F = Afghanistan Stabilization German Army Rapid Deployment- Full) a Fritzlar-ban állomásozó 36. Harcihelikopter-ezred (KHR36) állományába kerültek. Ezek a helikopterek már jobb porkiválasztókkal, erősített páncélzattal és továbbfejlesztett kommunikációs rendszerekkel rendelkeznek, így jobban képesek a földi csapatok tevékenységét támogatni.

A forgószárnyasok fegyverzetében megtalálható a konténeres 12,7 mm-es géppuska, a nem irányított rakéták és a HOT huzalvezérlésű rakéták is. Németországban az ASGARD-F program 2011-ben vette kezdetét és 2012 második felében az első négy átalakított forgószárnyas már át is települt Afganisztánba. Berlin eddig 26 Tiger harci helikoptert vehetett át és további 30-at rendelt meg. Az ASGARD-F szintre modernizált gépekkel már több mint 1000 órányi repülési tapasztalat gyúlt össze. Németország, Franciaország, Spanyolország és Ausztrália számára több mint 100 Tiger került leszállításra, ezek együttes több mint 50000 órát repültek, ebből több mint 7500 harci bevetéseken.

Németországban bizonyítást nyert, hogy a nem megfelelő minőségű lőszerek okozták az utóbbi időben hallható rossz véleményeket a G36-os gépkarabélyokról. A Heckler & Koch által kifejlesztett és gyártott G36-ot 1996-ban rendszeresítették a Bundeswehr alakulatainál és azóta további 30 ország rendelt belőle. Két évvel ezelőtt, 2012-ben kezdődtek azok a vizsgálatok, amik a pontosság romlását és a túlmelegedés okait tárták fel. A kivizsgálás során megállapítást nyert, hogy a fegyver strapabíró, jól viseli szélsőséges környezeti hatásokat is és megfelelően pontos, ha megfelelő minőségű lőszer kerül a tárba.

Elkészült az első Olaszországban összeszerelt Eurofighter Typhoon Tranche 3A vadászbombázó. Az Alenia Aermacchi által összeszerelt példánnyal most a földi hajtóműpróbákat fogják végrehajtani Turin-Caselle mellett és a gép még az első félévben átadásra kerül. Az olasz légierő a jelenlegi legfejlettebb verzióból 21 darabot rendelt meg, míg a régebbi Tranche 1-es és Tranche 2-es változatokból összesen 71-et vett át.

Kedden viszont a harmadik FREMM-osztályú fregatt, a 2012. június 29-én vízre bocsátott CARLO MARGOTTINI (F 592) került átadási az olasz haditengerészet részére. Ez az egység is, akárcsak az eddig elkészült két testvérhajója a tengeralattjárók elleni hadviselésre lett specializálva.

Ankara várhatólag a következő évben, vagyis 2015-en fogja véglegesíteni az első két Lockheed Martin F-35 Lightning II-es vadászbombázó megrendelését. A gép fejlesztésében 3-as szintű partnerként jelen lévő Törökországba így 2017-ben, vagy 2018-ban érkezhet majd meg a típus első példánya.

Hamarabb, talán még az idén sor kerülhet viszont a General Atomics Aeronautical Systems MQ-9 Reaper pilóta nélküli repülőgépek megrendelésére. Törökország már próbált beszerezni a típusból, igaz annak felfegyverzett változatából, de azt az amerikaiak azt nem voltak hajlandóak eladni. Látva a franciák tavalyi sikerét a 16 darab fegyvertelen változat beszerzésében, most a törökök is újra nekifutnak a megrendelésnek, igaz most már ők is a fegyvertelen változatot szeretnék megvásárolni. A 2000-es évek közepén a Reaper már versenyzett egy török megrendelésért, de akkor az izraeli Heron-nal szemben alulmaradt a küzdelemben.

Szingapúrban eldöntötték, hogy az Airbus Military A330 MRTT légi utántöltő repülőgépét fogják beszerezni az amerikai Boeing KC-135R Stratotanker-ek leváltására. A négy KC-135R utódjául hat, Rolls-Royce Trent 772B hajtóművekkel ellátott MRTT fog érkezni 2018-tól a városállamba. Ezek mind a két utántöltési eljárás végrehajtására képesek lesznek, vagyis a törzs alatt a merevcsöves, míg a szárnyakon a hajlékonycsöves rendszer kerül kiépítésre, ezzel az Ausztrál Királyi Légierő által használt változathoz lesznek hasonlatosak. Nem zárható ki, hogy a repülőgépek korszerűsítésében és átalakításában már évek óta nagy rutinnal rendelkező helyi ST Aerospace is részesedni fog a munkákból.

Ausztráliában már mind a hat Boeing C-17 Globemaster III teherszállító repülőgép és személyzetük elérte a teljes körű bevethetőségi szintet.

Március 3-án első alkalommal hajózott ki saját erőből a HMAS CANBERRA (LHD 01) partraszállást támogató helikopterhordozó. A Williamtown-i kikötőt elhagyó egység az eddig elkészült legnagyobb, ausztrál zászló alatt hajózó egység, hiszen 230 méteres hossza, 27,5 méteres szélessége és 27000 tonnás vízkiszorítása felülmúlja az 1982-ig szolgálatban állt HMAS MELBOURNE (R 21) hordozó méreteit és vízkiszorítását (hossz 214 méter, szélesség 24,38 méter, vízkiszorítás 22000 tonna). Az 1100 személy, 100 jármű, valamint 12 helikopter számára elhelyezést biztosító CANBERRA és ADELAIED csak részben készül el a BAE Systems Ausztráliában lévő hajógyárában, hiszen építésük nagyobb részét a spanyol Navantia hajógyár végezte. A CANBERRA próbajáratai hamarosan elkezdődnek, jelenleg még folynak a szerelési munkálatok a felépítmény belső részében, de még az idén átadásra fog kerülni.

Véget is érhet pár éven belül az Tomahawk csapásmérő robotrepülőgépek gyártása, ugyanis az amerikai haditengerészet 2014-re előterjesztett költségvetésében csak 196 beszerzése szerepel, míg a 2015-ös tervezetben mindösszesen 100. Az elkövetkező időben - a dogok jelenlegi állása szerint - már nem számolnak új példányok megrendelésével. Persze ez nem jelenti azt, hogy a Raytheon munka nélkül maradna, hiszen a 30 éves élettartamra tervezett fegyverek félidős karbantartása során készen állnak a legújabb Block IV-nél alkalmazott technológiák (új aktív és passzív szenzorok, valamint kommunikációs rendszerek) beépítésére a régebbi sárkányokba. Csökkenni fog az LCS-osztályú fregattok hadrendbe állításnak üteme is, így az évenkénti 4 egység helyett, csak 3, vagy 2 állhat hadrendbe.

Ugyancsak 2-2 romboló és tengeralattjáró megvásárlása várható évente az elkövetkező időben. Az MQ-4 Triton gépek beszerzését a fejlesztés sebessége miatt elodázzák egy évvel, igaz a fejlesztésre szánt összeget 43%-al megemelték. A Boeing P-8A Poseidon tengeri járőrgépből is csak 8 kerül majd átvételre a 2014-re tervezett 16-ból. Az USAF állományából is nyugdíjba vonul 51 Boeing F-15C vadászgép, de a hadsereg is szegényebb lesz az összes Bell OH-58D Kiowa Warrior felderítő és a TH-67 (Bell 206) képzést végző helikopterek kivonásával. Értelemszerűen az OH-58D érintő modernizációs programok – egyik a pilótafülkére, a másik a felderítőrendszerekre koncentrált – is lezárásra kerülnek. CH-47F Chinook helikopterekből 32 kerül majd átadásra, ezekből hat lesz az újépítésű, míg a többi a felújított D variáns lesz.

Elvégezte első repülését a Boeing MSA (Maritime Surveillance Aircraft) tengeri járőrgépének demonstrátora. A február 28-án végrehajtott repülés során a Boeing P-8A Poseidon géphez kifejlesztett technológiákkal felszerelt Bombardier Challenger 605 négy órát tartózkodott a levegőben.

NETARZENÁL GALÉRIA

USS LONG BEACH (CLGN 160/CGN 160/CGN 9).

Vought A-7D Corsair II.

Republic F-105F Thunderchief.

McDonnell Douglas NF-15B Eagle.

NHI NH-90 NFH.

SPS JUAN CARLOS I (L 61).

Eurofighter EF-2000 Typhoon T.3.

Szuhoj Szu-33.

Dassault Mirage F1M.

General Dynamics F-111C Aardvark: 1., 2.

NAMC YS-11EA.

Dassault Mirage IIIRS.

English Electric Lightning F.6.

Sepecat Jaguar T.4.

Japán Type 10-es harckocsi: 1., 2., 3.

Szólj hozzá

F-35 Triton Tiger C-17 Eurofighter Typhoon Boeing FREMM-osztály P-8A Tomahawk CH-47F Reaper MQ-9 MRTT ASGARD-F MSA MARGOTTINI CANBERRA G36 MQ-4