2014. már 29.

2014.03.29

írta: Netarzenál
2014.03.29

Március 6-án az olasz haditengerészet első alkalommal hajtott végre próbalövészetet az OTO Melara 127 Vulcano BER (Ballistic Extended-Range) nagy lőtávolságú lövedékekkel hajófedélzetről. A tesztekhez a LUPO-osztályú BERSAGILERE fregatt fedélzetére lett telepítve az Oto Melara 127/54C Vulcano-Kit (V-kit) hajóágyú. Most biztonsági okokból csak 38 km-re hajtották végre a próbalövészeket, a 60 km-es lőtávolságú fegyverrendszerrel. Az új 127 mm-es Vulcano BER nagy lőtávolságú lövedéket elsősorban az újfejlesztésű 127/64LW hajóágyúhoz tervezték, de mint az a mostani próba során is bizonyítást nyert, a régebbi ágyúk V-kit-tel történő ellátásuk után alkalmassá válnak használatukra. A Vulcano BER lövedékek gyártása még nem kezdődött el, azonban ha a most elkezdet próbák a várt eredményeket hozzá, erre hamarosan sor kerülhet.

Az év végére kitűzött határidőre le fogja szállítani az olasz haderő részére az első 3 CH-47F Chinook helikoptert az AgustaWestland, mely a rendszerintegrációért és a végösszeszerelésért felelős. A Róma által megrendelt 16 példány mellé még további 4 opcióként szerepel a szerződésben. Az első két F már elhagyta a gyártósort, melyen jelenleg a harmadik és negyedik Chinook található meg, ezekhez a következő hetekben már az ötödik is csatlakozni fog. A jelenleg legkorszerűbb CH-47-es változat az átadás után már a Viterbo légibázison lesz megtalálható.

Hamarosan kiteljesedhet a Eurofighter Typhoon vadászbombázók Paveway IV-s precíziós bombákhoz fűződő képessége. Ugyanis a Raytheon UK sikeresen befejezte mind a hat, szárny alatti felfüggesztési ponton végzett repülési próbát az említett fegyverrel. Ezek igen alaposak voltak és kiterjedtek a Typhoon vadászbombázó legszélsőségesebb repülési helyzeteire is. A repülések során elért eredményeket most a brit honvédelmi minisztériumban értékelik ki.

A RAF számára március 25-én adták át a 4000. Paveway IV-es bombát. A Brit Királyi Légierő 2003-ban rendelte meg az első 2400 darabot az új fegyverből. Azóta két újabb szerződéssel további 1600 bombát rendeltek meg a RAF gépei számára.

Litvániában a lengyel Grom kézi légvédelmi rakéták beszerzését határozták el. Juozas Olekas litván védelmi miniszter és Tomasz Siemoniak, Lengyelország védelmi minisztere március 20-án ez ügyben már tárgyalt is Lengyelországban. A litván kormány már áldását adta a beszerzésre, amit a lehető leggyorsabban szeretnének végrehajtani.

A Krím-félsziget Oroszország általi elfoglalásával egy igen jelentős képességgel is bővült az orosz haditengerészet repertoárja. Ugyanis a világon csak két helyen végzik delfinek katonai célokra történő kiképzését. Az egyik San Diego, a másik Szevasztopol. Pár nappal az annexió után az orosz Vészhelyzetek Minisztériuma már be is jelentette, hogy a delfineket tengerfelszín alatti tárgyak, aknák, tengeralattjárók és búvárok keresésére szeretnék felhasználni a jövőben.

Izraelben március 25-én újra repülési tilalom alá vonták a Lockheed Martin F-16I Sufa vadászbombázókat, mivel egy gyakorlórepülés során egy pilóta rosszul lett a pilótafülkében. A Hazerim légibázisról felszálló gép a Földközi-tenger felett repült, amikor a pilótánál szédülés és tájékozódási zavar lépett fel. A gép irányítását a hátul ülő fegyveroperátor vette át és hajtott végre sikeres landolást.

Szaúd-Arábia lehet az első külföldi megrendelője a Paveway IV-es irányított bombáknak. A kettős irányítórendszerrel ellátott fegyverre ugyanis egy igen jelentős, 248 millió dolláros megrendelés érkezett. Bár a megrendelő kiléte egyelőre még nem került nyilvánosságra, egyes források tudni vélik, hogy a közel-keleti állam adott fel megrendelést a nagyjából 2400 darabos mennyiségre. Ugyanis már a tavalyi évben megszületett a washingtoni hozzájárulás a Paveway IV-esek eladásához, valamint szintén 2013 végére volt várható a beszerzésről szól megállapodás tető alá hozása.

Dél-Korea március 27-én vette át az első két C-130J Super Hercules teherszállítóját. Ezzel a típus legújabb változata már 14 országban van jelen. A négy, hosszabb törzzsel készült gépről még 2010 decemberében írtak alá megállapodást a felek.

Akár 80 használt CH-47D Chinook helikopter is vásárlóra találhat az elkövetkező három évben a Boeing reményei szerint. Az amerikai hadsereg által modernizálásra már nem kerülő forgószárnyasok sárkányszerkezetében minimum 200 repült óra lesz megtalálható a következő nagyjavításig. Az amerikai gyártó szerint nagyjából 24 Chinook kerülhet majd Dél-Amerikába, itt elsősorban Chile, Kolumbia, Brazília és Argentína lehet majd a vásárló. Egy esetleges megrendelés estén 16-20 hónapon belül átvehetővé fognak válni a gépek, ezeket a Boeing vásárolja vissza a hadseregtől, majd a vevő igénye szerinti felújítás, modernizálás után kerülnek leszállításra. A cég reményei szerint a D modellek beszerzésével később még további CH-47F megrendeléshez fognak jutni.

Nem kell viszont reménykedni a Beechcraft Corporation vezetőségének az újabb megrendelésekben, hiszen Mexikó további két T-6C + Texan II-es kiképzőgépet rendelt. A típusból már beszerzésre került a légierő részére 12 példány, a mostaniakat viszont a haditengerészet részére gyártják le. A gépek még ez év nyarán átadásra kerülnek.

Chilében kiválasztásra került a hadsereg számára az új gépkarabély, ami az Izrael Weapon Industries (IWI) 5,56 mm-es Galil ACE lett. Az új lőfegyvert még 2007-ben kezdték keresni a szárazföldi haderő és a tengerészgyalogság számára. A szélsőséges környezeti viszonyok (tengeri, sivatagi és félig-sarkvidéki körülmények) viszont alaposan feladták a leckét. A FAMAE (Fábricas and Maestranzas del Ejército) által helyi gyártásban készülő és 2010-ben győztesnek kikiáltott SIG Sauer 556-os első sorozata azonban csalódást keltett a katonák körében.

Brazília három használt Embraer EMB-312 Tucano kiképzőgépet adományoz Mozambiknak. Továbbá hitelek segítségével lehetővé teszik az afrikai ország számára három Embraer EMB 314 Super Tucano beszerzését is.

Hasonló segítség úgy tűnik, jól jönne a déli szomszédnál is, hiszen a tavaly beszerzett Grob G120TP kiképzőgépek körül kifizetési elmaradások vannak. A gépek tíz példányát a FAdeA (Fábrica Argentina de Aviones) repülőgépgyár vásárolta meg és tőlük bérelte a légierő alapfokú pilótaképzésre. Eddig egy gép került veszteséglistára egy baleset miatt, de további három sem vesz már részt a kiképzésben, ugyanis a 300 órás felülvizsgálatra kellő pénz még nem került átutalásra.

Állítólag szintén zátonyra futott a kínai Z-11-es könnyűhelikopterek Argentínában történő gyártása is. A CZ-11 Pampero helyi jelzést és nevet kapó Ecureuil licenc gyártásáról 2012 októberében született megállapodás.

NETARZENÁL GALÉRIA

M60T Sabra.

Szuhoj Szu-22M3.

AS565 Panther.

Hát nem szép?

Aerospatiale SA-342M Gazelle.

Westland Wessex HAS.1.

General Dynamics F-111F Aardvark: 1., 2.

Boeing B-52H Stratofortress.

Közúton.

Hómező felett.

Grumman F-14D Tomcat: 1., 2.

Eurofighter EF-2000 Typhoon FGR.4.

Eurocopter TH98 Cougar.

A porzó.

Az utolsó repülés.

Menetben.

Szólj hozzá

Tucano Eurofighter Typhoon F-16I C-130J CH-47F Melara Vulcano Grom Paveway Grob T-6C BER Galil EMB-312 G120TP CZ-11 Pampero OTO