2014. ápr 05.

2014.04.05

írta: Netarzenál
2014.04.05

Peru még tavaly határozta el, hogy két Alenia Aermacchi C-27J Spartan szállítógépet szerez be, összesen 121,9 millió dollárért. Továbbá két további Spartanra is opciót jelentettek be. Az első gép gyártását már megkezdték Olaszországban, ez a következő évben kerül majd átadásra. A földi személyzet képzése szeptemberben veszi majd kezdetét és hat hónapig fog tartani.

Svédországban a kormány véget vetett az ország tengeralattjáró építési képességében beállt helyzetnek. 2010-ben az akkori svéd törvényhozás áldását adta két saját tervezésű és építésű egység megrendelésére, azonban a gyártó a Kockums és a Svéd Védelmi Beszerzési Hivatal (FMV) között 2014 elejéig nem született megállapodás. A szűkszavú és konkrétumokat nem tartalmazó nyilatkozatokból nem derült ki semmi sem. Jó esély mutatkozott arra, hogy az árszabás körül adódhattak nézeteltérések, mivel a Kockums 2005 óta a német ThyssenKrupp Marine Systems része, amely szintén érdekelt a tengeralattjárók piacán. Sokan már a svéd cég megvásárlásakor azt hangoztatták, hogy itt egyszerűen piacot vettek a németek, és a svéd tervezésű és építésű tengeralattjárók felett bealkonyult.

Sokáig úgy tűnt, hogy a huzavona a németeknek kedvez, hiszen ha nem születik megállapodás, akkor a Kockums kénytelen lesz leépítéseket végrehajtani a tengeralattjárókat építő részlegében, sőt azt esetleg teljesen be is zárni. Ha ez megtörténik, Svédország elveszíti azon képességét, hogy belföldön építsen tengeralattjárókat. Ezzel egy az 1930-as évek óta tartó tradíció szakadna meg. Így a SÖDERMANLAND-osztály két egységének (a SÖDERMANLAND és az ÖSTERGÖTLAND) a 2020 körül esedékes kivonásakor nem állhat hadrendbe a két A26-os. Nos, ezt a helyzetet oldotta meg a kormány, ugyanis felkérték a Saab-ot egy tanulmány elkészítésére, mely a tengeralattjárók építésének lehetőségét tárná fel. A svéd cégnél tudhatnak valami biztosat egy esetleges megrendelésről, mivel a Saab már toborzásba kezdett a tengeralattjárók építésében tapasztalattal rendelkező svéd szakemberek körében. Ők természetesen a Kockums-nál tettek szert ismereteikre. A Kockums, vagy ha úgy tetszik a ThyssenKrupp Marine Systems erre a lépésre azzal válaszolt, hogy bónuszt fizet a továbbra is a vállalatnál maradó szakembereknek.

Az ukrajnai orosz beavatkozás ürügyén a svéd védelmi miniszter Karin Enstrom szeretné elérni, hogy a légierő 10-el több JAS-39E Gripen vadászbombázót kaphasson. A parlament eddig 60 Gripen megvásárlását hagyta jóvá. Az újabb 10 gép megrendelését nagyban befolyásolni fogja majd a gyártó által kikalkulált költségek nagysága.

Orosz lapértesülések szerint Vlagyimir Putyin engedélyezte a Sz-400-as (SA-21 Triumf) légvédelmi rendszerek eladását Kína számára. Peking már 2011 óta próbálta nyélbe ütni a beszerzést, de az esetleges másolástól (joggal) tartó oroszok felfüggesztették a tárgyalásokat. A hírek szerint Kína 2-4 zászlóalj átfegyverzését kívánná végrehajtani az Sz-400-al.

Moszkva újra közepes hatótávolságú bombázókat szeretne állomásoztatni a Krím-félszigeten. A nukleáris csapásmérésre is képes szuperszonikus Tupoljev Tu-22M3 Backfire bombázók már az 1980-as években megjelentek a félszigeten, mint a Fekete-tengeri Flotta légierejének a tagjai. A mostani elképzelés szerint az egy ezrednyi Tu-22M3 bombázó új otthonául a Szimferopol melletti légibázis szolgálna, amit mintegy két év alatt tennének képessé a gépek kiszolgálására. Itt jelenleg 22 Szuhoj Su-24M/MR bombázó és felderítő állomásozik, mivel az ukránok csak ennyi gép áttelepítéséhez járultak hozzá. A Tupoljevek megérkezése után még várható Szu-27-es vadászok, Iljusin Il-38-as tengeri járőrgépek érkezése is Szimferopol mellé, míg a forgószárnyas technikát a Kamov Ka-27 és Ka-29 helikopterek képviselik majd a támaszponton.

Április 4-én megérkezett Törökországba az első Airbus Military A400M Atlas teherszállító. A több hónapos késéssel a kelet-törökországi Kayser légibázison leszálló MSN9-es jelzést viselő gép első felszállására 2013 augusztusában került sor. Ankara 16 C-160 Transall leváltását tervezi 10 A400M-el.

Felszállási tilalom alatt állnak a dél-afrikai BAE Systems Hawk Mk 120-as sugárhajtású kiképzőgépek. Az egyik példánynál egy touch and go manőver utolsó fázisában lépett fel kormányozhatósági probléma a Makhado légibázison, ezért a gép erősen a futópályának ütődött az orrfutójával, majd onnan lepattanva ismét a betonra esett, újra az orrfutójával. Ennek következtében az orrfutómű kiszakadt, a gép pedig lecsúszott a pályáról. A Hawk-on tartózkodó két pilóta kisebb sérülésekkel megúszta az esetet. Mivel a mentési munkálatok miatt a Makhado légibázis futópályája lezárásra került, a többi levegőben tartózkodó Hawk a gurulóútra szállt le. Ezt biztonsággal megtehették, hiszen az 1980-as években épített támaszponton a gurulóút szolgál tartalék futópályaként.

Elkészült a 35. Ukrajnában nagyjavított és korszerűsített Antonov An-32-es teherszállítógép. A 2009-ben kötött szerződés értelmében 105 gép újul meg 400 millió dollárért, ezek közül csak 40-et vesznek kezelésbe Ukrajnában, a többit odahaza fiatalítják meg. Az indiaiak eddig elégedettek az ukránok munkájával.

Újabb logisztikai rémálom készülődik Indiában, ahol most újabb hat légtérfelderítő repülőgépet kívánnak beszerezni. Az eddig megrendelt három-három Il-76-on (A-50EI Phalcon) és EMB-145-ön alapuló AWACS-ek mellé most további fél tucatot vásárolnának, de a július 16-ig élő kiírásban nem határozták a légijármű típusát.

A jelenkor problémái már elérték az indiai haditengerészet forgószárnyas közösségét, ugyanis a tengeralattjáró-elhárító helikopterek mennyisége vészesen lecsökkent. Jelenleg négy Kamov Ka-28-as képes bevetések végrehajtására, hat másik ezek pótalkatrészforrásául szolgál. Másik 10 az élettartamuk felénél esedékes nagyjavításra és korszerűsítésre vár, már 2008 óta. 2012-ben megszületett a döntés, hogy az orosz Kamov és az olasz Finmeccanica közösen végzi majd el a munkálatokat, de jelenleg korrupció miatt folyik vizsgálat a szerződés ügyében.

Hétfőn az észak-koreai tüzérség által a Sárga-tenger vizére végrehajtott lőgyakorlat miatt riasztották a dél-koreai légierő gépeit. Az esetleges válaszcsapásra az F-15K Slam Eagle gépek szárnyai alá AGM-84H/K SLAM-ER csapásmérő robotrepülőgépeket függesztettek fel.

Újabb öt MQ-8C Fire Scout robothelikopterre érkezett megrendelés a Northrop Grumman-hoz. Ennek a 43,8 milliós szerződésnek köszönhetően már 19-re nőtt az amerikai haditengerészet által beszerzésre kerülő MQ-8C-k darabszáma.

NETARZENÁL GALÉRIA

Il-38SD: 1., 2.

DOKDO (LPH-6111).

Saab JA37 Viggen.

Görög Phantom.

Apacsszkij.

Kicsit fenyegető.

Duplafarkúak Iránból: 1., 2.

Portugál Sólyom.

Légi-és földi tüzérség.

Iráni Cobra.

Szólj hozzá

C-27J Spartan A26 JAS-39E Gripen Sz-400 SA-21 Tu-22M3 Backfire A400M Hawk An-32 A-50EI Phalcon Ka-28 AGM-84H/K SLAM-ER MQ-8C Fire Scout