2014. okt 05.

2014.10.05

írta: Netarzenál
2014.10.05

Hollandia eladja 44 BAE Systems CV9035NL gyalogsági harcjárművét Észtország számára a hadrendben álló 194-ből. Ezt csütörtök reggel jelentették be Tallinban. A megbeszélések előrehaladott állapotban vannak, várhatólag ez év decemberében kerül sor a szerződés véglegesítésére, így a 2009 és 2012 között beszerzett holland gyalogsági harcjárművek mennyiség igen hamar csökkenni kezd.

Olaszországban az AgustaWestland átadta az első ICH-46F Chinook szállítóhelikoptert október 2-án. A második példány a megrendelt 16-ból még ebben a hónapban szintén átadásra fog kerülni a hadsereg számára. A gyártó tervei szerint a következő évtől kezdődően évente négy ICH-46F Chinook kerül majd ki a Vergiate-i üzemből. Róma továbbá opciót jelentette be további négy F Chinook-ra, de ezeket már a különleges műveletek végrehajtására rendszerekkel is ellátnák.

Portugáliában a védelmi minisztérium és a General Dynamics European Land Systems (GDELS) megállapodást írt alá szeptember 26-án arról, hogy részben újraindítják a Pandur II 8x8-as lövészpáncélosok beszerzési programját. A felek között 2012 októberében romlott meg a viszony, amikor is 166 Pandur II-es leszállítását követően Portugália bejelentette, hogy eláll a fennmaradó 85 páncélos jármű beszerzésétől a sorozatos késedelmes szállítás végett. Most 22 Pandur II-es megvásárlásáról született megállapodás, ezek közül 8 a 30 mm-es gépágyúval felszerelt SP30-as toronnyal ellátott gyalogsági harcjármű, 6 rádiókkal felszerelt kommunikációs jármű, 5 TOW rakétás páncélvadász, 2 műszaki mentő, egy pedig egészségügyi felszereltségben kerül majd legyártásra.

Oroszországban a haditengerészet is átvette az első Kamov Ka-52KM harci helikopterét a megrendelt 32-ből. Ez a jobb korrózióvédelem mellett összehajtható rotorlapátokat és felhajtható szárnycsonkokat is kap a szárazföldi változattal szemben. A Ka-52KM helikopter orrába a MiG-35-ös orrában is megtalálható Fazotron Zsuk-A AESA antennájú radar került beépítésre. Ez a berendezés egy szemben közeledő három négyzetméteres hatásos visszaverő felületű repülő eszközt 130 km-ről derít fel és egyidejűleg 30 légi cél követésére képes.

A Ka-52KM fegyverzetében több új eszköz is megjelenik, ilyen például a K-31 (AS-17 Krypton) hangsebesség feletti és a K-35 (AS-20 Kayak) szubszonikus hajók elleni robotrepülőgép. Ebben az évben a típus 3 példányát készíti el a gyártó a következő évben 13 Ka-52KM kerül átadásra. Ez a 16 forgószárnyas a két MISTRAL-osztályú partraszállást támogató helikopterhordozó, a VLAGYIVOSZTOK és a SZEVASZTOPOL fedélzetére van szánva. A másik 16 gép a harmadik és a negyedik egység repülőállományát alkotná. Ha ezek mégsem kerülnének megrendelésre a flotta akkor is igényt tart a Kamovokra.

Szinték Oroszországhoz kapcsolódik az a hír, miszerint a még meg sem épült Jakovlev Jak-152-es kiképzőgép feladatkörét a kor divatjának megfelelően bővítenék. A felderítő és harctámogató bevetésekre fegyverzettel is ellátható variánsból a következő évben készülne el az első két példány.

Szeptember 18-án megkezdte tengeri próbáit a harmadik francia megrendelésre épített és tavaly szeptember 18-án vízre bocsátott FREMM-osztályú fregatt, a PROVENCE (D652). 10 napon keresztül a meghajtást, a különféle gépészeti rendszereket, illetve a navigációs rendszereket ellenőrizték nyiltvizi körülmények között a bretagne-i partvidék közelében, majd 2015 elején kerül sor a harci rendszereket érintő tesztekre. Ezt megelőzően még idén sor kerül a meghajtásra koncentráló következő próbaútra is.

Svédországban a Saab az idén kiterjesztette hatáskörét a tengeralattjárókra is, így ennek köszönhetően kapott egy 17,9 millió dolláros megrendelést. A HMS HALLAND 1997 óta szolgálatban álló, GOTLAND-osztályú egységen végezhetik el egy nagyjavítás füstje alatt a szükségessé váló karbantartási és felújítási munkálatokat.

Egyiptom az orosz Vedomosti orosz üzleti napilap értesülései szerint 500 millió dollárért vásárol Sz-300VM (más néven a Antey-2500) légvédelmi rendszereket. A hírt egy másik orosz lap értesülése is megerősítheti, eszerint a szentpétervári Kirov traktorgyárban sivatagi festésű GM830-as alvázakat gyártanak, amik az Sz-300VM komplexumokhoz tartoznak. Jelenleg Moszkva és Kairó között egy még nem végleges beszerzési tárgyalás folyik, ennek összértéke 3,5 milliárd dollár körül lehet.

Katar átvette az első Pilatus PC-21-es turbólégcsavaros kiképzőgépét. A két éve megrendelt 24 Pilatus PC-21-es oktatógépek és a földi oktatáshoz szükséges rendszerek programja némi csúszást szenvedett. A légierő akadémiáján megvalósuló képzés kezdetét a rendelés feladásakor még 2014 közepére datálták.

Afganisztán további MD 530F Little Bird helikoptereket vásárolna az Egyesült Államoktól. A kiképzésre használt típusból újabb 12 példány beszerzéséhez várják a hozzájárulást Washingtonból 35,7 millió dollár értékben. Az első 12 MD 530-as 2011-től kezdődően érkezett meg Afganisztánba, ezek közül egy került veszteséglistára 2013 szeptemberében.

Indiában a flotta vezetése egyre jobban érdeklődik a Sikorsky Aircraft S-70B Sea Hawk helikopterek iránt, a hazai fejlesztésű haditengerészeti helikoptert eredményező program sikertelensége miatt. A számítások szerint 16 amerikai forgószárnyas 1 milliárd dolláros beszerzési programja a szükséges képzéssel, logisztikai támogatással és fegyverzettel együtt az ár-érték arányban jobban megérné, mint a hazai fejlesztésre fordítani további összeget.

A 18 halálos áldozatot követelő Project 877 EKM INS SINDHURAKSHAK (S 63) katasztrófáját követően döntés született a kiemelt roncs további sorsáról. Mivel a megmaradt szerkezeti részek a 2013 elején 80 millió dollárért modernizált 2300 tonnás vízkiszorítású tengeralattjáró újjáépítését nem teszik költséghatékonyan megvalósíthatóvá, ezért azt a többi KILO-osztályú tengeralattjáróhoz tervezik felhasználni, mint tartalék alkatrészforrást. India jelenleg 13 tengeralattjáróval (ebből nyolc KILO) rendelkezik, ezek közül kettő nagyjavításon tartózkodik, de a legtöbbjük elérte élettartamának 75%-át, ennek (is) köszönhetően megbízhatóságukkal már egyre gyakrabban adódnak gondok.

Kína első alkalommal küldött tengeralattjárók az Afrika partjainál a kalózok által veszélyeztetett hajózási útvonalak biztosítására. A Type 093-as SONG-osztályú egységet egy ellátóhajő is elkíséri a hosszú útra.

Szeptember 29-én első alkalommal futott ki japán második világháború után épített legnagyobb hadihajója a JS IZUMO. A 2011-ben építeni kezdett és 2013-ban vízre került, 27000 tonnás IZUMO-osztály első, névadó egysége az 1970-es években épített SHIRANE-osztályú rombolók leváltására hivatott 22DDH-ként is emlegetett osztályt, mint helikopterhordozót, vagyis mint helikoptereket hordozó rombolót mutatták be terveinek 2009-es elkészültét követően. De tény hogy a 7 tengeralattjárók elleni hadviselésre és 2 kutató-mentő feladatok ellátására képes helikopter mellett, a 248 méter hosszú, 38,3 méter széles hajó képes további 400 fő és 50 3,5 tonnás jármű szállítására is.

A repülőfedélzeten egyidejűleg 5 helikopter végezhet fel- és leszállásokat, de a repülő- és hangárfedélzet teljes kihasználtsága mellett akár 14 forgószárnyas (Sikorsky/Mitsubishi SH-60 Seahawk és AgustaWestland/Kawasaki MCH-101) is elhelyezhető rajta. Fegyverzetét mindössze két Phalanx közelkörzeti gépágyú és két RIM-116 SeaRAM rakétaindító alkotja. Az IZUMO (DDH-183) és még névtelen testvérhajója egyes feltételezések szerint alkalmas lehet a Bell-Boeing V-22-es Osprey billenőrotoros gépek és a Lockheed Martin F-35B Lightning II-es vadászbombázók jövőbeli üzemeltetésére is. Az IZUMO várhatólag 2015 márciusában áll majd hadrendbe, de addig még egy hat hónapon átívelő tesztsorozat vár rá.

Japánban továbbá tervbe vették a SORYU-osztályú tengeralattjárók képességeinek növelését. Egészen pontosan a meghajtást korszerűsítenék, az eddig használt savas akkumulátorokat cserélnék le a nagyobb kapacitású lítium-ionosokra. A hajóosztály még építés alatt álló 4 egységén vezetnék be a Boeing 787-es Dreamliner utasszállító repülőgépeken nem túl fényesen bemutatkozó akkumulátorokat, amelyeket ugyanaz a cég, a GS Yuasa Battery készítene le, mint a repülőgépek fedélzetére szántakat. Az új akkumulátorok szükségességét a haditengerészet azzal magyarázza, hogy a Kockums licenc által a Kawasaki Heavy Industries-nél készített Stirling motorok két héten át csak 5 csomós felszín alatti sebesség elérést teszik lehetővé, mivel ezeket a kisebb GOTLAND-osztály számára tervezték. A nagyobb sebességű haladáshoz az akkumulátorokban tárolt energiát használják fel, ennek növelése a jövőben létfontosságú lehet a tengeralattjárók számára, az egyre növekvő kínai fegyverkezés miatt.

Ausztrália újabb két, de akár négy Boeing C-17A Globemaster III szállítógép megvásárlását szeretné megvalósítani, az eddig szolgálatba állított hat mellé. A helyi és a világméretű szállítási feladatokban jól helytálltak az amerikai gépek, amiknek a gyártása már lassan befejeződik, így a még gyártósoron lévő, megrendelés nélkül készülő példányok lehetnek az utolsók.

Átadták az első újépítésű Boeing MH-47G Chinook helikoptert az Egyesült Államok Különleges Műveleti Parancsnoksága (Special Operations Command) számára. A speciális egységek számára támogatást nyújtó legkorszerűbb változatot eddig a régebbi gépek átépítésével, modernizálásával hozták létre. Bár az első MH-47G már a hadsereg tulajdonában van, még számos repülési tesztet el fognak végezni a segítségével, egészen 2015 augusztusáig.

Szeptember 30-án volt 60 éve, hogy szolgálatba állt a világ elő nukleáris meghajtású tengeralattjárója a USS NAUTILUS (SSN 571). A nyugdíjas éveit Grotonban, mint múzeumhajó töltő egység 1980-ban került kivonásra és addig természetesen számos a tengeralattjárókhoz köthető rekordot állított fel. Múzeumhajóként 1986. áprilisától várja az érdeklődőket.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

Dassault Mirage 2000-5F.

Boeing Chinook HC.3.

Ausztrál Villám: 1., 2.

Northrop F-5E Tiger II.

NHI MRH-90.

Lockheed Martin F-22A Raptor.

Hawker Hunter F58A.

General Dynamics F-16AM Fighting Falcon.

Szólj hozzá

CV9035NL ICH-46F Chinook Pandur Kamov Ka-52KM PROVENCE HALLAND Sz-300VM Antey-2500 GM830 MD 530F S-70B SINDHURAKSHAK IZUMO C-17A MH-47G NAUTILUS