2014. dec 13.

2014.12.13

írta: Netarzenál
2014.12.13

A következő évben már Afganisztánba kerülnek a frissen modernizált brit Puma HC.2-es helikopterek. A továbbfejlesztett navigációs és kommunikációs rendszereket, a brit Chinook és Apache helikoptereken is alkalmazott önvédelmi rendszereket, az EC-725-ös típussal megegyező, színes kijelzőkkel ellátott pilótafülkét, digitális repülésvezérlő rendszert, az eddig alkalmazott Turbomeca Turmo 3C4 1556 lóerős hajtóművek helyett, az 1780 lóerős Turbomeca Makila 1A1 hajtóműveket kapó helikopterek elsőnek elkészült példányával még 2011. júniusban hajtották végre az első felszállást.

A 2009 szeptemberében az Eurocopterrel kötött szerződés értelmében 28+2 Puma került volna modernizálásra 467 millió dollárért. 2012-ben már 14 Puma modernizálásáról szóltak a hírek, de végül is 24 Puma korszerűsítése és élettartam-hosszabbítása valósul meg. A gépeket a RAF 33. repülőszázada repüli 2015-ből már a távoli országban is, a jelenleg is használt három Boeing Chinook HC.2 helikopter hazatérését követően. A három Puma HC.2-es a 2016-ra tervezett brit kivonulás időpontjáig fogja ellátni a szállítási feladatokat. A korszerűsítésnek és élettartam-hosszabbításnak köszönhetően a brit Pumák 2025-ig maradhatnak szolgálatban.

Oroszországban egy új, csőből indítható irányított rakétát is terveznek az hamarosan rendszeresítésre kerülő Armata harckocsi fegyverzetébe. Az Armata első példányai a következő évben készülnek majd el és az első példányokat 2016-tól kezdik meg leszállítani a hadsereg részére.

Előrébb tart az ejtőernyőscsapatok új páncélosának, a BMD-4M-nek a rendszeresítése, hiszen az ez év augusztusában csapatpróbára érkezett első járművel befejeződtek a tesztek. Ez a jármű az alapja lesz a deszant csapatok páncélos erőinek, mivel 2025-ig 1500-at terveznek hadrendbe állítani belőle. A 13,5 tonnás, 6 méter hosszú, 3,15 méter széles és 2,7 méter magas BMD-4M fegyverzetét egy 2A70 100 mm-es löveg, egy 30 mm-es 2A72 gépágyú és egy 7,62 mm-es PKT koaxiális géppuska alkotja. A lövegből a 7000 méteres hatótávolságú, tandem robbanófejes 9M117M1 Arkan irányított rakéta is indítható. A 3 fős kezelőszemélyzet mellett hatfőnyi lövész szállítására képes az 500 lőerős mindenevő motorral vízben 10, szárazföldön 70 km/h-s sebesség elérésére képes jármű. Páncélzata szemből a 30 mm-es gépágyúk lövedékének is ellenáll, míg oldalról a 7,62 mm-es géppuska lőszerek ellen nyújt védelmet.

2013 áprilisát követően idén december 11-én a második Tunézia által megrendelt Lockheed Martin C-130-30J Super Hercules teherszállító repülőgép is átadásra került a gyártó Marietta-i üzemében. Az átalakítást követően tűzoltásra is alkalmassá tehető gépek a 21. repülőszázad kötelékében repülnek a Bizerte-Sidi Ahmed légibázisról indulva. Tunézia az új J változatok mellett egy H és hét B variánst tart hadrendben.

2014. december 6-án már a 29. repülésen is túl van a HAL Tejas vadászbombázó hordozófedélzeti változatának első prototípusa. Ezekből ötöt az elmúlt két hétben hajtott végre. Az első repülését 2012. április 27-én végrehajtó NP-1-el (Naval Prototype-1) hamarosan a hajófedélzetről végzett síugrósáncos felszállások próbáit fogják elkezdeni, a haditengerészet Goa-i bázisán. Ezt megelőzően egy kéthetes felkészülési fázis van beiktatva. A tervek szerint a haditengerészeti változat számára a Tejas helyett egy másik nevet terveznek adományozni.

Elkészült az első norvég megrendelésre épített F-35-ös törzsközép-résszel a Northrop Grumman. December 4-én ennek alkalmából a Palmdale-i gyárban egy kisebb ünnepséget is rendeztek, mivel ez egyben az idén itt elkészült 34. törzsközép-rész is volt egyben. Az alkatrész ezután a Lockheed Martin Fort Wort-i üzemébe kerül, ahol a helyben gyártott törzs mellső részével, valamint a szárnyakkal, és a BAE Systems által épített hátsórésszel, valamint a vezérsíkokkal kerül összeszerelésre az AM-1-es jelzést viselő géppé.

December 9-émn a Boeing Seattle-i gyárát is elhagyta a 20. sorozatban gyártott P-8A Poseidon tengeri járőrgép.

Az eddig még csak az amerikai haderők által szolgálatba állított V-22 Osprey konvertiplánok különféle változataik összesítve túllépték a 250000 repült órát. A típus 2007 óta már éles harci helyzetekben is gyarapítja a levegőben töltött időt.

Brazíliában befejeződött a 100. M113 PSZH M113A2 Mk1-es, vagy M113BR konfigurációra történő átalakítása. A BAE Systems által végzett munkáról 2011 decemberében állapodtak meg a felek, 42 millió dollárért. Az M113B konfigurációjú páncélosok így M113A2 Mk1 változatokká válnak, nagyrészt a motort, az erőátvitelt (265 lóerős Detroit 6V53T dízelmotor került beépítésre, míg az erőátvitelt egy Allison TX100-1A végzi) és a hűtést érintő átalakítások során. A munkálatokat Brazíliában végzik el, a brazil hadsereg katonáinak bevonásával.

 

NETARZENÁL GARÉRIA

Gulfstream Aerospace G550 Eitam.

Dassault Mirage F1C-200.

Szu-17M4.

McDonnell Douglas Phantom FGR.2.

Bombardier BD-700-1A10 Sentinel R.1.

Kaman SH-2G Super Seasprite.

Boeing F-15E Strike Eagle.

Szu-25K.

Lockheed F-117A Nighthawk.

Chengdu F-7BGI.

Dassault Mirage 2000D.

Anglia légterének őrzője.

Szu-24MR.

Szólj hozzá

Puma HC.2 Armata BMD-4M HAL Tejas NP-1 F-35 P-8A Poseidon M113A2 Mk1 M113BR 2A70 9M117M1 Arkan