2015. már 29.

2015.03.28

írta: Netarzenál
2015.03.28

Ettől a héttől már hivatalosan is bevethetővé váltak a tengeralattjárók elleni harci feladatokra is a francia haditengerészet NH Industries NH90 NFH (Naval Frigate Helicopter) Caiman helikopterei. A típus 2010 óta látható a francia haditengerészet színeiben két szárazföldi bázison, Hyères-ben Toulon mellett és Lanvéoc-i bázison Brest közelében. A felszín alatti ellenségek ellen jelenleg még nem vethető be torpedó, de a Eurotorp MU90 torpedó is hamarosan hadrendbe fog állni. Ezzel a fegyverrel 2013. szeptember 5-én hajtotta végre első tesztrepülését az NH90 Caiman helikopter a Francia Haditengerészetnél. Az elektromos meghajtású MU90-es torpedóból a 2008 februárjában történt szolgálatba állítástól kezdődően már több száz darabot vett át a flotta. Tervezési filozófiájából kiindulva az MU90-es egyaránt megtalálható már az Atlantique 2 tengeri járőrgépek, a Lynx helikopterek és a HORIZON-osztályú fregattok fegyverzetében. A francia flotta jelenleg 13 darabbal rendelkezik az NH Industries NH90 NFH (Naval Frigate Helicopter) Caiman helikopterekből és további 14 példányra van érvényes rendelés feladva.

Alaposan megpróbálja csökkenteni a hadrendben álló forgószárnyas típusok kavalkádját Spanyolország. Pár év múlva már csak az NH90, a H135 (korábban EC135), a Tiger és a Boeing Chinook különféle változatai lesznek megtalálhatók az ország haderőnemeinél. A Hughes 500-ok 2018-tól vonulnak nyugdíjba, feladataikat a H135-ök veszik át. A több modernizáláson átesett Sikorsky SH-3 Sea King és Agusta-Bell AB212 típusok is kivonásra fognak kerülni szintén a 2010-es évek végére. A hadsereg MBB Bo-105-ei nem fogják eddig húzni, ezek a forgószárnyasok hamarosan kikerülnek majd a hadrendből. Ezeknek a lépéseknek a szükségességét a költségek csökkentésével magyarázták a védelmi minisztérium illetékesei.

Végre vízre tették az első Indiában épített SCORPENE-osztályú tengeralattjárót. A tervek szerint a flotta tengeralattjáró ereje a DCNS tervezte típussal kerülne korszerűsítésre, ezekből az egységekből hat darabot a Mazagon hajógyárban készítenének el. A program már bő négy éves csúszásban van, az első tengeralattjáró várhatólag 2016 szeptemberében áll hadrendbe. ami a 2005-ben létrejött szerződéskor még 2012-re volt datálva. A legújabb információk szerint kilenc hónaponként várható egy-egy újabb egység elkészülte, így viszonylag rövid idő belül növekedésnek fog indulni a tengeralattjáró flotta, ami 15 év alatt a balesetek és kivonások miatt 5 egységgel tud kevesebbet felmutatni. A még szolgálatban álló 13 tengeralattjáró üzemképességi mutatója is igen alacsonyan van, 50% körül ingadozik.

Pakisztánból származó információk szerint hamarosan létrejön a JF-17 Thunder vadászbombázó első külföldi megrendelése. A kínai-pakisztáni közös fejlesztésű gép iránt több ország is komoly érdeklődést mutatott az elmúlt években, ezek közül a közeljövőben Mianmarból várható az első konkrét rendelés beérkezése. Mianmar a tervek szerint a típus helyi összeszerelését is szeretné megvalósítani.

28, az izraeli Elbit által korszerűsített M113-as páncélossal lesz erősebb a Fülöp-szigetek szárazföldi hadereje május 11. és július 11. között. Négy jármű 25 mm-es, hat pedig 12,7 mm-es tűzfegyverekkel felszerelt távirányítású toronnyal lesz ellátva, további 14 példány 90 mm-es lövegeket fog kapni. Négy másik M113-as PSZH viszont páncélozott felderítő járművé lesz átalakítva.

A következő hírben is a 28-as szám szerepel, mivel az amerikai haditengerészet ennyi csapásmérő robotrepülőgépek hordozására módosított Block V-ös VIRGINIA-osztályú tengeralattjárót szeretne hadrendbe állítani 2019-től kezdve. A többi Block V-től eltérő, 12-ről 40 darabosra növelt Tomahawk mennyiség a valamivel több mint 21 méteres plusz törzsrészben kerülne elhelyezésre. A 28 Tomahawk hetesével foglal helyet a Block III-as tengeralattjárókon megjelent VPM (Virginia Payload Modules) nevet viselő konténerekben, amikben a későbbiek során robot tengeralattjárók indítására és fogadására is alkalmas rendszer is beszerelésre kerülhet. A nagyobb mennyiségű robotrepülőgép hordozására képes VIRGINIA-osztályú tengeralattjáró változat jövőjéről már folynak a tárgyalások, ezek várhatólag a következő hónapban fejeződnek be.

Egy újabb szoftveres hibáról adtak hírt a héten a weboldalak, az F-35-ös háza tájáról. Most a több gép alkotta köteléken belül minden gép által észlelt földi célpont azonossága okoz gondot, mivel a jelenleg futó programverzió még nem képes a gépek által észlelt földi veszélyforrás egyezésének, vagy különbözőségének megállapítására. Ezért a két-három-négy gép alkotta kötelék ugyanazt az egyetlen egy célpontot kettő-három, vagy négy különbözőként jeleníti meg a pilóták számára. A 2B szoftvercsomag algoritmusait a hiba kiküszöbölésére az F-35-ö fejlesztését végző mérnökök, a haditengerészet és a John Hopkins Alkalmazott Fizikai Laboratórium szakembereivel közösen fésülik át.

Uruguay átmenetileg földre parancsolta az évtizedekkel ezelőtt Argentínától vásárolt FMA IA-58 Pucara csatarepülőgépeit. A 35 éves szolgálati múltra visszatekintő típus öt példányát a futóműveknél és a Turbomeca Aztazou XVI-G turbólégcsavaros gázturbináknál fellépő akut alkatrészhiány miatt kellett leállítani. Az 1. repülőszázad állományában lévő repülőgépeket a FAdeA (egykori FMA) segítségével próbálják meg újra repképes állapotba hozni.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

Elhagyva a mólót.

Jak-28.

Boeing F/A-18F Super Hornet.

Dassault Rafale B.

McDonnell Douglas F-4K Phantom FG.1.

NHI NH90TTH.

BAE Systems Hawk 127.

Dassault Mirage 2000N.

Bell AH-1Z Viper.

Arado Ar-234B-2 Blitz.

Fairchild A-10A Thunderbolt II.

Kamov Ka-31.

Vegyes kötelék Ázsiából.

McDonnell CF-101B Voodoo.

Boeing F-15E Strike Eagle.

Westland Wasp HAS.1.

Szólj hozzá

NH90 NFH Caiman SCORPENE-osztály JF-17 Thunder M113 VPM VIRGINIA-osztály F-35 FMA IA-58 Pucara Turbomeca Aztazou XVI-G