2016. jan 16.

2016.01.16

írta: Netarzenál
2016.01.16

Szerbia fejleszteni szeretné haderejének képességét. Az Oroszországtól beszerzendő Sz-300-as légvédelmi rendszerek mellett a héten egyéb fegyverzet megvásárlása is szóba került déli szomszédunknál. A hazai ipar termékei közül a NORA B-52-es önjáró tarack és a Lazar-2-es lövészpáncélos kerül megrendelésre. A 8x8-as teherautó alvázára szerelt, 155 milliméteres űrméretű NORA B-52 lőtávolsága a 41 kilométert is elérheti. Két darab, többfeladatú helikopter szintén beszerzésre fog kerülni, ráadásul még ez év közepéig. Lapértesülések szerint a MiG-35-ös vadászbombázók rendszeresítése is újra napirenden van Belgrádban.

Lengyelországból viszont egy újabb, Ukrajnával megvalósítható üzletről érkezett hír. Ugyanis a lengyel haderőben szolgáló PT-91 Twardy (a szovjet tervezésű T-72M1 licenc) harckocsik esetleges modernizációjából az ukrán állami UkrOboronProm is szeretné kivenni a részét. Az 1994-ig legyártott 232 darab PT-91 és PT-91M mellett Ukrajna a MiG-29-ek korszerűsítésében, üzemben tartásában is szívesen besegítene szomszédjának.

Franciaországban a Dassault a tavalyi évben nyolc Rafale vadászbombázót állított elő. Ezekből öt Franciaországba, három Egyiptomba került. A gyártási ütem felfutása erre az évre várható, hiszen az egyiptomi megrendelés mellett a katarit is sikerült tető alá hozni, valamint várható az indiai szerződés véglegesítése is.

Már az orosz ejtőernyős csapatok fegyverzetében is megjelent a 9K333 Verba kézi légvédelmi rakéta. A 9K333 Verba harci része 1,5 kilogramm, 4,5 kilométeres távolságig és 6500 méteres repülési magasságig jelent veszélyt a repülőeszközök minden fajtájára. Moszkva tervei szerint az Igla-Sz–t váltó Verba az összes fegyvernemnél rendszeresítésre fog kerülni az elkövetkező években. A fegyverrel 2011-ben végeztél el a csapatpróbákat, míg sorozatgyársása 2011 végétől kezdődött meg.

Oroszországban még nem született meg a döntés a Mil Mi-14-es helikopter gyártásának újbóli elindításáról. A nagyfokú korszerűsítést is magába foglaló termelésről megvalósíthatósági tanulmányok már születtek, de az esetleges alternatív lehetőségeket is megvizsgálták. Az 1973 és 1986 között gyártott variáns iránt polgári és katonai érdeklődés is mutatkozott az elmúlt években.

Biztos jövő előtt áll viszont az Iljusin Il-76-os teherszállító repülőgép modernizált változata az Il-76MD-90A. Az Ukrajnával közösen fejlesztett Antonov An-70-es igen csak viharos történetet tudhat maga mögött, mely végül a többszöri ideiglenes orosz visszavonulás után végképp lekerült a Moszkva által rendszeresíteni kívánt légi szállítóeszközök listájáról. Maradt viszont az osonó pályán győzelemre törő örökifjú Iljusin, mely megnövekedett szállítókapacitásával képes betölteni az idő vasfoga által rágott űrt. A legutóbbi hírek szerint 60 darabos példányszámban rendszeresítendő An-70-ből 2020-ig 12 példány került volna átadásra, de a 47 tonnás ukrán masina helyett a 60 tonnás Il-76MD-90A-ból kerül beszerzésre legalább 40 példány.

Újabb jelentős mérföldkőhöz közeledik a nem túl nagy sebességgel haladó indiai Tejas program. Márciusra várható ugyanis az izraeli eredetű Rafael Systems Derby közepes hatótávolságú légiharc-rakétával végrehajtott lövészet. A közel-keletről származó rakétának egy hazai konkurense is akadhat, hiszen az Astra rakéta integrációját is sokan támogatják a légierő vezetésében. Az indiai Tejas vadászbombázók a legutóbbi bejelentés szerint ez év közepére érik el a teljes körű bevethetőséget, ami a közepes hatótávolságú légiharc-rakéták alkalmazhatóságát is jelenti.

Malajzia légiereje ezen a héten vehette át a második Airbus Military A400M Atlas teherszállító repülőgépét. A 22. repülőszázad által üzemeltetett típusból négy példányt rendeltek eddig, ezek számára nagyméretű hangár is épült. Az egység idén áprilisban és novemberben fogja megkapni a fennmaradó másik két A400M gépét.

Okos fegyverek alkalmazására is képes forgótárakat adtak át a Boeing B-52H Stratfortress nehézbombázók számára. A Barksdale légibázison hat, egyenként nyolc JDAM műholdas vezérlésű bomba felfüggesztésére alkalmas forgótár került a légierő birtokába. Ezek segítségével a jövőben könnyedén megvalósulhat majd a JASSM és a JASSM-ER csapásmérő robotrepülőgépek, valamint a MALD légi indítású csalik integrációja is a még napjainkban is 76 darabos mennyiségben szolgálatban álló öreg bombázókon.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Dassault Mirage F1B.

Bell OH-58D Kiowa Warrior.

Short SC-7 Skyvan.

McDonnell Douglas F-4F Phantom II.

De Havilland DH-100 Vampire FB.6.

McDonnell F3H-2M Demon.

Mil Mi-14PL.

Lockheed Martin F-22A Raptor.

Morane-Saulnier MS-760.

Airbus A400M Atlas.

Szuhoj Szu-27UB.

LTV Aerospace A-7K Corsair II.

Fairchild C-82A Packet.

Changhe Z-10.

McDonnell Douglas F-15C Eagle.

Eurocopter H-36 Cougar Mk2+.

Szólj hozzá

Airbus Military A400M Atlas MiG-35 Dassault Rafale NORA B-52 Lazar-2 PT-91 Twardy T-72M1 9K333 Verba Mil Mi-14 Iljusin Il-76 Il-76MD-90A Antonov An-70 Rafael Systems Derby Astra Tejas Boeing B-52H Stratfortress JASSM JASSM-ER MALD