2016.05.14
Ukrajnában állítólag már gyártás alatt áll a BTR-3E1 kétéltű gyalogsági harcjárművön alapuló önjáró aknavető. A BTR-3M2 jelzésű jármű belső terében egy 120 milliméteres aknavető került elhelyezésre, amivel a tűzkiváltást a kinyitható tetőpáncélzat teszi lehetővé. A belső tér növelése érdekének a második tengely vonalában a befelé dőlő páncéltestet függőlegessé alakították át. Másodlagos fegyverként, leginkább önvédelemre egy 12,7 milliméteres nehézgéppuska szolgál.
Lengyelországban a hadvezetés támogatná a 120 milliméteres löveggel felfegyverzett Rozsomák változat (Patria AMV) hadrendbe állítását. Ennél a variánsnál a belga gyártású XC-8 120 HP (High Pressure) torony kerül felszerelésre az ország haderejében már rendszeresített gyalogsági harcjármű páncéltestére. A NATO szabvány lőszerrel tüzelő, L/50-es kaliberhosszúságú, sima csövű harckocsiágyút csőszájfékkel, füstgáz elszívóval és csőköpennyel is ellátták. Az automata töltőnek köszönhetően a jármű személyzete 3 fő.
A Der Spiegel magazin számolt be múlt hét péntekén arról, hogy Németország páncélosok eladását tervezi Tunézia és Jordánia részére. A hírek szerint Ammán 25 millió euró értékben kapna a Marder gyalogsági harcjárművekből és Tunéziába is több mint 10 millió euró értékben kerülnének ugyancsak Marderek. A védelmi minisztérium szóvivője elutasította, hogy nyilatkozzon a lap információinak helyességéről, vagy helytelenségéről.
Dániába két Boeing C-17 Globemaster III-as fedélzetén érkezett meg három Sikorsky MH-60R Seahawk helikopter május 10-én. A tengerészeti forgószárnyasokból kilenc megvásárlását határozta el az európai ország, még 2012 decemberében, így a Lynx-ek pótlásaként megvalósuló beszerzésnek köszönhetően ők rendszeresítik elsőként az MH-60R variánst a kontinensen. A 723. századnál, a Karup légibázison szolgálatba álló típusból az amerikai haditengerészet jelenleg 220 darabot alkalmaz, ezek mennyisége 2018-ra 280-ra fog emelkedni.
Egy, az Egyesült Arab Emírségekből várható megrendelés reményében kezdte el a munkát a BAE Systems, az M777-es vontatott tarack önjáróvá tételére. Az Emirates Defense Technology (EDT) által gyártott és 2015 februárjában bemutatott 8x8-as kerékképletű Enigma gyalogsági harcjármű szolgálna hordozójárműként, erre kerülne felszerelésre az M777-es. Az Enigma alvázának hátsó részére szerelt hidraulikusan mozgatható talpazatra kerülne az M777-es, amit szállítási helyzetbe a páncéltestre emelnének fel. Az M777-es 4 tonnás tömege lehetővé teszi a terv megvalósítását. Ennek a megoldásnak a hátránya, hogy a tarack csak a jármű menetirány szerinti hátsó szögcsoportjában (nagyjából jobbra-balra 25-25 fokban) lesz képes a tűzkiváltásra és a kezelőknek is a páncéltest védelmét elhagyva kell majd a töltést elvégezi. Előny viszont az alacsony tömeg, ami várhatólag 28 tonna körül fog alakulni.
Míg Indiában az utolsó British Aerospace Sea Harrier FRS.51 vadászbombázó is kivonásra került, addig az egyik utódjának számító HAL Tejas haditengerészeti változata – melynek fejlesztési költségének 40 százalékát a haditengerészet finanszírozza - sikerrel fejezte be újabb próbáit a haditengerészet Goa támaszpontján. Itt a hajóorron elhelyezett síugrósáncról történő felszállás próbáit végezték el a típuson. Március 27. és április 25. között két Tejas prototípus 33 felszállást teljesített hordozófedélzeti üzemet szimulálva. Ezek során a járó hajtómű melletti üzemanyag-feltöltésre is sort kerítettek.
A gépek két R-73 közelharc rakétával, 200 méteres nekifutással gond nélkül voltak képesek a felszállások végrehajtására. Ez persze messze elmarad a flotta vezetése által elvárt 3,5 tonnás külső terheléstől, de nem szabad elfelejteni, hogy a tengeren a felszállást a hordozó haladási sebessége is segíteni fogja a széllel együtt. És persze azt is meg kell jegyezni, hogy jelentős az előrelépés a 2014 decemberében végzett felszállásokhoz képest, ahol 300 méteres nekifutással szálltak fel. A hordozón történő leszállás még nagyobb kihívást fog jelenteni, a de a próbák ezen a téren is folynak, már több mint 60 megközelítést hajtottak végre a Goa támaszponton.
Az indiai légierő szeretné minél több autópálya és autóút szakaszát alkalmassá tenni harci gépeinek fel – és leszállására. A megfelelő útszakaszok felderítésében a Közlekedés Minisztérium segítségét kérték. Míg a szomszédos Pakisztánban évtizedek óta gyakorolják a harci gépek közutakról történő üzemeltetését, - az M-1-es autópályán (Pesavár-Iszlámábád) és az M-2-es autópályán (Iszlámábádban-Lahore) egy-egy , majd 3 kilométeres szakasz képes repülőgépek, akár C-130-as Herculesek fogadására is - addig Indiában csak tavaly szállt le egy Dassault Mirage 2000 vadászgép a Yamuna gyorsforgalmi út kijelölt szakaszára első alkalommal.
Szép csendben a HAL Dhruv helikopterek darabszáma is emelkedik Indiában. A legutóbbi kimutatás szerint a légierő 66, a hadsereg 78, a haditengerészet 8, míg a parti őrség 4 példányt vett már át.
Indonézia azt tervezi, hogy vásárol néhány Airbus Military A400M Atlas katonai szállító repülőgépet. Az ország védelmi miniszterének nyilatkozatából világosan kiderült, hogy csak pár darabos megrendelésben gondolkodnak, ennyi elég is lehet az ország számára.
Első alkalommal tankolt fel egy ausztrál KC-30A MRTT szállító-és légi üzemanyag utántöltő repülőgép, egy szintén ausztrál C-17A Globemaster III teherszállító repülőgépet. Queensland partjainál több kapcsolatfelvételre került sor a kétórás repülés során május 5-én.
NETARZENÁL GALÉRIA
North American RA-5C Vigilante.
General Dynamics F-16B Fighting Falcon.
McDonnell Douglas AV-8B+ Harrier ll.
Boeing CC-177 Globemaster III.
Korea Aerospace KT-1 Woong-Bee.
North American F-100F Super Sabre.
Westland WG-13 Super Lynx Mk88A.
McDonnell Douglas F-4F Phantom II.