2016. jún 04.

2016.06.04

írta: Netarzenál
2016.06.04

Kapósak lehetnek Portugália feleslegessé vált F-16AM/BM Fighting Falcon vadászbombázói. A gépekből 12 példány már elkelt, Románia lett az új tulajdonos. További egy tucatnyi gép iránt szintén érdeklődik Bukarest, de most konkurencia is felbukkant, ugyanis Bulgária a MiG-29 Fulcrum-ok lecserélésre a napokban 9 F-16 iránt érdeklődött Lisszabonban.

Szintén páros érdeklődésről szólt a héten több médium is a NASAMS (Norwegian Advanced Surface to Air Missile System) közepes hatótávolságú légvédelmi rendszer irányába. Lengyelország mellett Litvániában is akadnak olyanok, akik az AIM-120 AMRRAM légi célok elleni rakétát alkalmazó rendszerrel képzelik el a légvédelem jövőjét. A balti állam már a puhatolózó tárgyalásokat is megkezdte a norvégoknál.

Az utóbbi időben sorozatosan feltűnő viharfelhők miatt nem áll túl jól az Airbus Military A400M Atlas teherszállító repülőgép szénája. A fejlesztés és a gyártás egyik oszlopos tagjánál, Németországban ugyanis egyre inkább erősödik a politikai és a katonai körökben is az a nézet, hogy egy másik típus beszerzésével próbálják meg az Atlas képességeiben meglévő hiányosságokat kiküszöbölni. Az ilyen lehetséges típus egy másik mitikus hős, bár Ő már rég nem gyerek. Berlinben újra a Lockheed Martin C-130J Super Hercules szállító repülőgépek beszerzéséről beszélnek, sőt egyesek azt is tudni vélik, hogy a német légierő akár egy 10 darabos megrendeléssel is jelentkezhet a tengeren túli gyártónál. A típust sújtó legutóbbi problémáról még áprilisban a német BILD napilap tudósított.

Információik szerint, melyek később igaznak bizonyultak, az 11000 lóerős Europrop International TP400-D6-ős hajtóművekhez a General Electric tulajdonában lévő, olasz Avio Aero által 2015 első felében gyártott fordulatszám-csökkentőkben található fogaskerekek anyagszerkezete hagyott kívánni valót maga után. Továbbá a hajtóművek olajrendszerében is felbukkantak fémforgácsok. Azt azért tudni kell, hogy az A400M hajtóműveinek légcsavarjai a törzs egyik, illetve másik oldalán ellentétes irányba forognak és a most fellépett anyagminőségi probléma csak az egyik oldalra szerelt reduktorokat érinti. A gyártó elmondása szerint a gyártási hibás fordulatszám-csökkentőket térítésmentesen lecserélik a probléma megoldásáig - ez akár több hónapig is eltarthat -, valamint ez nem jelenti azt, hogy repülési tilalom alá vonnák a típus eddig átadott példányait.

Az Airbus vezetője, Tom Enders a múlt héten elismerte, eddig alábecsülték a hajtóműveknél tapasztalt probléma mértékét, ami valójában nagyon is komoly. A hiba már a fejlesztés legelején szinte kódolva volt, hiszen egy ezen a téren teljesen tapasztalatlan beszállítót találtak meg a projekt vezetői. Ez a nem túl szerencsés döntés most hozta meg egyáltalán nem várt gyümölcsét, ami abban lesz leginkább kézzelfogható, hogy a 2018-as, de talán a 2019-es évig is jelentős csúszást fog szenvedni a megrendelt példányok átadása, valamint a már meglévők rendelkezésre állása sem lesz az elvárt szinten.

Csapatlégvédelem tárgykörben mutatott be egy igen szép reményeket dédelgető közös fejlesztést a MBDA Deutschland és a Rheinmetall. A rövid hatótávolságú rendszer alapja a Rheinmetall MPC torony, amelyre a Mistral légvédelmi rakétákból került felszerelésre két darab. A rendszer viszonylag könnyű, a tervezésnél használt moduláris megközelítés, egy nem sok gonddal integrálható rendszert eredményezett, amit számos járművön lehet majd alkalmazni.

Zajlanak a Hollandiába érkezett Lockheed Martin F-35A Lightning II-es géppárral a Volkel és Leeuwarden légibázison és környékükön a tesztek. Eddig 28 felszállás során kérték ki a repülőterek környékén lévő kilenc település lakosságának véleményét az új gépek fel-és leszállás során keltett zaj erősségéről. Tény és való, a műszeres mérés is bebizonyította, hogy az ötödik generációs vadászbombázók hangosabbak - még ha 3 decibellel is – mint elődeik. A hang erejének mértékére egy Jelsum faluban található háztető szolgált bizonyítékul, ahol a cserepek kócolódtak össze és hagyták el addig jól megszokott helyüket egy Villám áthaladása után. Persze azt is meg kell említeni, hogy ilyenre az F-16-ok áthaladása során is került sor nem egy alkalommal.

Bő egy hónappal sikerült megelőzni a 2004-es szerződésben foglalt átadási időpontot a Brit Királyi Légierő Voyager (Airbus A300MRTT) tanker/szállítógépeinek estében. Ugyanis a 14 megrendelt példányból az utolsóval is elkészült az Airbus.

Olaszország növelni fogja az amerikai gyártmányú General Atomics Aeronautical Systems (GA-ASI) MQ-9 Predator B távolról irányított repülőgépeinek felderítő képességét. A következő évben alkalmazásba kerülő újdonság, talán nem is annyira újdonság, csak a típus és a pilóta nélküli repülőeszközök világában, hiszen az izraeli Rafael RecceLite felderítő konténere kerül integrációra. Az olasz légierő Tornado és AMX harci repülőgépein már használt RecceLite összekapcsolása az MQ-9-el már folyik a GA-ASI, a Rafael és az olasz légierő tagjai által, ugyanis a szoftveres próbák már elkezdődtek, míg a tényleges felszerelésre és a repülésekre 2017 elején az Amendola légibázison fognak sort keríteni.

Portugáliában a honvédelmi miniszter, José Alberto Azeredo Lopes, engedélyezte a légierő állományában található Lockheed Martin C-130H Hercules szállítógépek korszerűsítési programját. Az öt gépre 29 millió eurót fognak elkölteni 2023-ig bezárólag.

Hat VARSAVJANKA-osztályú (Projekt 636.3) tengeralattjáróval fog erősödni az orosz Csendes-óceáni Flotta. A KILO-osztály javított variánsából egy hat egységet magába foglaló mennyiség már megépült, ugyanis a hatodik egység, a KOLPINO éppen május 31-én került vízre Szentpéterváron, az Admiralitás hajógyárban. Ami még bizonytalan a Csendes-óceáni Flotta tengeralattjáróival kapcsolatosan, az a honi kikötő helye, ezt még nem jelölték ki az illetékesek.

Oroszországban új hatóművet fejlesztenek a Mil Mi-26-os nehézhelikopterek számára. Az Aviadvigatel-nél folyó munka az ukrán Motor Szics D136-os erőforrások kiváltására egy 14500 lóerős teljesítmény leadására képes, PD12V jelzést viselő kétáramú gázturbina kerül megalkotásra. A D136-nál 100 kilogrammal nehezebb a PD12V, azonban üzemanyag fogyasztása 18 százalékkal alacsonyabb. Az új hajtóművek által forgatott rotorok 2017-ben emelhetik majd fel az első Mi-26-ost, míg mindennapossá ez 2018-ban, vagy 2019-ben válhat.

Kazahsztánban BMP-2B9 jelzéssel mutatták be a BMP-1-es alváz és a 2B9 Vasziljok (Búzavirág) 82 milliméteres aknavető összeépítéséből létrejött önjáró aknavetőt. A BMP-1-es tornya leszerelésre került és ennek a helyére, na meg a deszanttérbe került beépítésre a 2B9 aknavető, ami szállítási helyzetben a páncéltestbe süllyeszthető. Tüzelési helyzet eléréséhez a tetőpáncélzaton kialakított két nagyméretű ajtót felnyitva lehet hozni, ezek oldalról nyújtanak némi védelmet a kezelőknek, míg elölről egy páncéllemez óvja őket.

Kazah-török együttműködésben készült el a SHYGYS modernizációs csomag a T-72-es harckocsik számára. A 840 lóerős motor mellett korszerű, termikus képalkotó kamerákat alkalmazó célzórendszer is beépítésre került, de a torony és a páncéltest mellső, valamint oldalsó részére is jutott a plusz páncélzatból. A torony hátsó részére egy Aselsan gyártmányú távirányítású fegyverállvány került felszerelésre, egy NSZVT 12,7 milliméteres nehézgéppuskával. A helymeghatározást műholdas navigációs rendszer, a kommunikációt Aselsan VHF/FM rádió adó-vevő segíti, míg a harckocsi vezetését elől és hátul elhelyezett kamerák könnyítik meg.

Megérkezett Algériába az első két Mil Mi-28NE harci helikopter Oroszországból. A 42 darabos megrendelés első példányait egy Antonov An-124-es gyomrába juttatták el az észak-afrikai országba május 26-án. Algéria így a harmadik állam lett Oroszország és Irak után, amelyik rendelkezik a Mil Mi-28NE harci helikopterrel.

Június 2-án Egyiptom átvehette első MISTRAL-osztályú partraszállást támogató helikopterhordozóját. A DCNS még orosz megrendelésre kezdte építeni az egységet és testvérhajóját, de a politikai okokból kifolyólag a szél kifogásra került ebből a vitorlából is. Egy oroszországi város neve helyett most már Gamal Abdel Nasszer, egykori egyiptomi elnök nevét viselő egység honi kikötője Alexandria lesz. A szeptemberben átadásra kerülő testvérhajó, hacsak változás nem következik be Anwar El-Szadat elnök nevét viseli majd.

Legalább két szenegáli Mil MI-24P Hind harci helikopter kapta meg a Controp DSP-HD elektro-optikai rendszert. Az izraeli gyártmányú célzótorony a P variánsnál gyárilag hiányzó géppuskatorony helyére került felszerelésre az orr-rész mellső-alsó részére. A Controp vezérigazgatója szerint cége a páratlan ár/érték/teljesítmény arány miatt nyerte el a szenegáli megrendelést.

Thaiföld egyre élénkebben érdeklődik a japán Kawasaki P-1 tengerészeti járőrrepülőgép iránt. Tokióban nem zárkóznának el az export elől, éppen ezért a japán védelmi miniszter a következő hét keddjén találkozik a thaiföldi miniszterelnök-helyettessel és a védelmi miniszterrel Bangkokban.

Erősített páncélzattal mutatkozott be az argentin TAM 2C (Tanque Argentino Mediano) harckocsi modernizált változtat. A TAM 2C verzió létrejöttét az izraeli Elbit által készített rendszerek beépítésével valósították meg nagyobb részben. Az izraeli gyártó hőképalkotó kamerája a célfelderítést, míg a lézeres besugárzásjelzője a védelmi képességet növeli. A 105 milliméteres lövegből lehetőség nyílik a 8 kilométeres hatótávolságú Lahat irányított páncéltörő rakéta indítására is. Az argentin a hadsereg 74 TAM harckocsijának izraeli segítséggel történő modernizálásáról tavaly júniusban állapodtak meg.

A 111 millió dolláros program lényeges eleme, hogy abban több alkatrész és rendszer helyi gyártása, összeszerelése is megvalósul. A most bemutatott TAM 2IP külső megjelenésében leginkább a Merkava IV-hez hasonlítható az Israel Military Industries (IMI) által gyártott és a toronyra szerelt élesen döntött páncélzatával. A plusz páncélzat kialakítása lehetővé teszi, az egyébként modernizálásra nem kerülő harckocsikra történő felszerelést is. Az extra súly jelentette teljesítményromlás mértékét a közeljövőben kezdik majd el vizsgálni.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Messerschmitt Bf-109G-4.

Dassault/Dornier Alpha Jet E.

Lockheed C-130BZ Hercules.

Aerospatiale SA-330L Puma.

MiG-21MF.

Grumman EA-6B Prowler.

Embraer EMB-145H AEW&C.

General Dynamics F-16A.

Jakovlev Jak-38.

McDonnell Douglas F-18C Hornet.

Israel Aircraft Industries Kfir C.2.

Lockheed F-117A Nighthawk.

Aerospatiale SA-342M Gazelle.

Kawasaki T-4.

Lockheed Martin F-35A Lightning II.

Hawker Siddeley Harrier GR.3.

Szuhoj Szu-22UM3K.

CASA/IPTN CN-235M-100.

Szólj hozzá

Airbus Military A400M Atlas MISTRAL-osztály Lockheed Martin F-35A Lightning II T-72 BMP-1 Europrop International TP400-D6 DCNS F-16AM/BM Fighting Falcon NASAMS AIM-120 AMRRAM Rheinmetall MPC Mistral Voyager MQ-9 Predator B Rafael RecceLite VARSAVJANKA-osztály (Projekt 636.3) Mil Mi-26 Aviadvigatel PD12V Motor Szics D136 BMP-2B9 2B9 Vasziljok SHYGYS Mil Mi-28NE KOLPINO Mil MI-24P Hind Controp DSP-HD Kawasaki P-1 TAM 2IP TAM 2C