2018.03.10
Norvégia hat öregedő Lockheed Martin P-3C Orion tengerészeti járőr repülőgépének cseréje már eldőlt, az utód szintén az Egyesült Államokból kerül beszerzésre. A Boeing P-8A Poseidon öt darabos mennyiségben áll majd hadrendbe, leszállításuk 2022 és 2023 között várható. A P-8A 10. rendelési tételében, melyben megtalálható a norvégok öt gépe, ott lesz még 10 amerikai és 5 brit példány is.
Sikeresen túl van a teszteken és bevetésre kész Törökország saját fejlesztésű aktív páncélzata az Akkor Pulat. A rendszert az Aselsan török vállalat és az ország legfőbb tudományos testülete, a Törökországi Tudományos és Technológiai Kutatási Tanács (TÜBİTAK) kifejlesztette ki. Az aktív páncélzat modularitásának köszönhetően többféle páncélos járműre is könnyedén felszerelhető. A hírek szerint az Akkor Pulat hamarosan megjelenhet a török páncélosokon, elsőként, talán a szír területen bevetésre kerültek lehet majd megfigyelni. A török állami forrásokban felbukkant hír igazi érdekessége maga az aktív páncélzat léte, hiszen a török források eddig nem foglalkoztak vele. Ugyanis ez a rendszer valójában az ukrán Zaslon könnyűsúlyú, Zaslon-L változata, amellyel nemrég fejeződtek be a vizsgálatokat Ukrajnában, és most egy gyorsított tesztsorozatot végeznek vele Törökországban is. Az integrációt végző Aselsan már február óta dolgozik a Zaslon-L török páncélosokra történő felszerelésének kidolgozásán.
Az izraeli szárazföldi haderő köreiből származó információ szerint, jelen pillanatban a tandemrotoros Boeing CH-47 Chinook lehet majd a Sikorsky CH-53 Yasur helikopterek váltótípusa pár éven belül. A több évtizedes múlttal rendelkező Yasur megüresedő helyére versenyben van még a frissen fejlesztett CH-53K King Stallion is, amely épp a héten emelt fel csak a törzs középső részéhez erősítve 16 tonnát.
Jordánia és Katar a DB-110 felderítő konténereket vásárol. A United Technologies Aerospace Systems (UTAS) által gyártott eszközöket 51,2 millió dollárért szerzik be, eddig nem részletezett darabszámban. Jordán részről a Lockheed Martin F-16-os lehet egyértelműen a hordozó platform, míg Katar esetében a nemrégiben megrendelt Boeing F-15QA vadászbombázó. A DB-110-est már tesztelték az F-15-ön. A ferde tengelyű, akár 80 kilométeres távolságból végrehajtott fényképezésre képes konténerek 2021 végig kerülnek majd átadásra.
Indonézia passzív rádiólokátort vásárolt meg. Az levegőben terjedő rádióhullámok észlelésére és háromszögelési eljárással a kisugárzási hely megállapítására képes rendszert 2017-ben választották ki, Ukrajnából, Olaszországból, Iránból, valamint Csehországból érkezett pályázatok közül. A nyertes a cseh VERA-NG rendszer lett, amely 50 MHz és 18 GHz közötti frekvenciatartományban működik. Számítógépes rendszerének könyvtárában 10000 különféle sugárforrást képes elraktározni a minél gyorsabban végrehajtandó azonosítása végett. 25 méter magas árbocra telepítve a 400 kilométerről kibocsátott rádióhullámokat is képes detektálni.
Kanadában még mindig nem teljesen harcképesek a Sikorsky CH-148 Cyklon haditengerészeti helikopterek. A jelenleg leszállított Block1-es forgószárnyasokon ugyanis a merülőszonár behúzott állapotban is kilóg a géptörzs alsó részének síkjából, így hullámzó tengeren történő hajófedélzeti leszállás alkalmával fennáll a szonártest fedélzethez való ütközésének veszélye. Ez a szonár használhatatlanná válást eredményezi, bár a CH-148 Cyklon ettől még képes a repülésre, bár a tengeralattjárókat felderítő képessége erősen lecsökken a ledobható szonárbójákra, a radarra és az infravörös kamerára, amelyek közül az utolsó kettő messze kisebb hatékonyságú a tengeralattjárók ellen. Tehát jelenleg csak parti bázisokról szállnak fel acélcápákra vadászni a CH-148-ok, de hamarosan megérkeznek (2018 júniusáig 6-ot terveznek átadni) a Block2-es verziók, melyek áttervezett csörlőberendezése már teljes egészében képes lesz behúzni a merülőszonárt a géptestbe, így a hajófedélzeti alkalmazás előtt is megnyílik az út. A 28 darab Block 2-ből álló CH-148 Cyklon flotta azonban csak 2021-ben válik teljessé.
Nem fogják a 136 legtöbbet repült Boeing F/A-18A-D Hornet vadászbombázót tovább üzemeltetni az Egyesült Államokban. A 2020-ig kivonásra kerülő gépek még használható alkatrészeit a többi üzemben maradó A, B, C, D példány fogja megkapni, elősegítve ezzel a típus utóbbi időben igencsak alacsony (nagyjából 50%-os) hadrafoghatósági mutatóinak javítását. Ez leginkább a tengerészgyalogságot sújtja, hiszen a flottánál egyre nagyobb példányszámban van jelen a F/A-18E/F Super Hornet variáns, ellenben a bőrnyakúaknál, ahol még 2030-ig számolnak a régebbi változatokkal.
Brazíliában már a szükséges próbák 97%-át lezárták az Embraer által fejlesztett KC-390 taktikai teherszállító/tanker repülőgéppel. Ez év közepéig szeretnék befejezni a repülési teszteket is, majd 2018 decemberéig szolgálatra alkalmasnak minősíteni a típust. A légi próbák ugyanis március 2-tól ismét teljes terjedelemben folynak, mind a két prototípus esetében, ugyanis a 2017. október 12-én elrendelt, 001-es gépet érintő felszállási tilalmat feloldották. A brazil légierő ebben az évben megkapja az első két sorozatban gyártott KC-390 repülőgépét, melyek az Anápolis-i légibázisra fognak kerülni. A típusból 2014 májusában, rendeltek meg 24 darabot 2,23 milliárd dollár értékben.
Meg nem erősített források alapján Argentínában gondok adódtak az utóbbi időben vásárolt repülőgépek árának kifizetésével. Franciaországba állítólag még nem érkezett meg a Dassault Super Etendart vadászbombázók és alkatrészeik ellentételezéseként szolgáló pénz. Ugyancsak hiányzik még az átutalás a legutóbb leszállított négy amerikai T-6C Texan II turbólégcsavaros kiképzőgép esetében is.
NETARZENÁL GALÉRIA
McDonnell Douglas F-15DJ Eagle
McDonnell Douglas F-4EJ Kai Phantom II
Lockheed Martin F-35A Lightning II
North American QF-100F Super Sabre
Fairchild A-10A Thunderbolt II
General Dynamics F-111C Aardvark
North American Rockwell OV-10A Bronco