2018.05.19
Lengyelországban nem túl rózsás a tengeralattjárók helyzete. Bár a mennyiség csökkentése az előre prognosztizált ütembe halad, a pótlásukról még jó ideig nem fognak gondoskodni. Tavaly decemberben került nyugdíjazásra az első KOBBEN-osztályú lengyel tengeralattjáró. Az ORP KONDOR december 20-án állt utoljára móló mellé. A Norvégiában gyártott hajóosztály a német TYPE 205-ös tervei alapján épült meg és tagjai a norvég szolgálat után a dán és a lengyel haditengerészetet erősítették. A 47,2 méter hosszúságú, 572 tonnás vízkiszorítású KONDOR lengyelországi szolgálati ideje 13 évig tartott, ez idő alatt több mint 77000 kilométert hajózott, míg tengeren töltött napjainak száma elérte a 600-at. A következő egység, az ORP SOKOL idén júniusban kerül majd kivonásra.
Jelenleg két további KOBBEN-osztályú tengeralattjáró (a BIELIK és a SEP) tekinthető aktívnak, hiszen Lengyelország évek óta javításon lévő KILO-osztályú tengeralattjárójáról még mindig nincsenek olyan hírek melyek szerint újra szolgálatba állna. Az ORZEL nevű egység, mely a Project 877E terveinek megfelelően épült meg 1986-ban Rigában, 2014 februárja óta van hajógyárban. 2016-ban is késedelmeket okozó sérülések érték a tengeralattjárót itt, de a 2017. szeptember 27-én tűz ütött ki rajta. A hírek szerint senki sem sérült meg, de a sérülések mértékéről még nem lehet tudni semmit sem, így arról sem, hogy valaha újra szolgálatba fog állni az ORZEL. A legújabb információk szerint Varsó 2022 előtt nem is tervezi új tengeralattjárók beszerzését, pedig a három évvel ezelőtt bemutatott Orka programban egy-két, igen korszerűen felszerelt, hajók elleni rakéták indítására is képes egység 2022-ig történő hadrendbe állításával számoltak.
Következő hónapban megérkeznek az első brit Lockheed Martin F-35B Lightning II-es vadászbombázók a nagy-britanniai Marham légibázisra. A típusból ekkor négy példány fogja átszelni az Atlanti-óceán feletti légteret. A 617. repülőszázad gépei az amerikai tengerészgyalogság Beaufort-i támaszpontjáról indult majd útnak és a légi üzemanyag-felvételt a RAF tartálygépeiből tervezik elvégezni.
Új családtaggal fog bővülni a TOS rakétavető páncélosok családja. A 30 rakéta indítására képes TOS-1-et a 24 rakéta indítására képes TOS-1A követte (ez exportra is került Örményország, Azerbajdzsán, Irak, Kazahsztán és Algéria részére), mindkettő a T-72-es harckocsi alvázán került legyártásra. A páncélosokat az igencsak hatásos thermobarikus fejrésszel ellátott, 220 milliméteres átmérővel, 3,725 méteres hosszal és 6000 méteres hatótávolsággal rendelkező MO-1.01.04M rakétával látták. Az új variáns, mely a TOS-2-es megjelölést fogja viselni a pár éve bemutatott T-14-es Armata harckocsi alvázán kerül majd kialakításra. Gyaníthatóan a TOS-2 is el lesz látva a továbbfejlesztett rakétával, aminek pusztító ereje az új, hatásosabb robbanóanyagnak köszönhetően nagyobb lesz, de az átmérője változatlan marad. Hossza viszont megnövekedik, egyrészt a harci rész miatt, (mely már eredetileg is a rakéta hosszának majd kétharmadát elfoglalta) másrészt a hatótávolsága miatt, ugyanis, az új rakéta már 10000 méterre is eljuthat, ennek köszönhetően az indítójármű kikerülhet az irányított páncéltörő rakéták hatótávolságából.
Továbbfejleszti a Trophy aktív páncélzatát az izraeli Rafael Advanced Defense Systems. Az elképzelés szerint a rendszert a szintén saját maguk által gyártott Samson Mk II-es távirányítású toronyra fogják felszerelni. Várhatólag a torony tömegnövekedése nem fogja elérni az egy tonnát, így az továbbra is felszerelhető lesz számos páncélozott jármű alvázára a súlypont veszélyesen magasra történő kerülése veszélye nélkül. Az első módosított Samson toronnyal ez év végén szeretnél elkezdeni a próbák első részét.
Izraelben újra előkerült a jelentősen továbbfejlesztett F-15-ök beszerzésének gondolata. A számos módosításon átesett gépekből 25 példányt szereznének be kétüléses kabinnal, amikben nagyméretű kijelzőkön lehet majd megjeleníteni az információkat. A vadászbombázó szerepkörben alkalmazható repülőgépeket a már meglévő F-15I-k támogatnák igen hathatósan, hiszen ezek is ugyanolyan képességekkel lennének felruházva egy alapos modernizálást követően, mint újabb gyártású társaik.
Banglades vásárolta meg a Brit Királyi Légierő feleslegessé vált két Lockheed Martin C-130J Super Hercules szállító repülőgépét. A rövid törzshosszú példányokat a brit Marshall Aerospace and Defense Group segít majd üzemben tartani, valamint átalakítják is őket, így légi vészhelyzeti kiürítési (MEDEVAC) feladatokra is alkalmassá fognak válni. Banglades 2011-ben szerzett be az Egyesült Államokból szintén használt C-130B változatú gépekből 4 példányt, valamint a légi szállítási feladatokhoz igénybe vesznek még három Antonov An-32-est és három L-410UVP-200-as szállító repülőgépet is. A Super Hercules-ek megérkezésével két B variánst kivonnak a szolgálatból.
Megkapta első Sikorsky CH-53K King Stallion nehézhelikopterét az amerikai tengerészgyalogság 2018. május 16-án. A Észak-Karolinában található New River-i (Jacksonville) támaszpontra megérkezett példánnyal a csapatpróbák üzemeltetési terültét érintő tesztjeit fogják elvégezni. A következő gép leszállítását a következő év elejére ígérte a gyártó, akinek elmondása szerint a gyártósoron jelenleg további 18 King Stallion tartózkodik a gyártás különféle fázisában.
Megkezdődött a tengerészgyalogság VMAQ-3-as Moondogs rádióelektronikai harcot folytató századának felszámolása. Az alegység feloszlatása május 31-én fejeződik be, ezután már csak a VMAQ-2-es század fogja repülni az erre a feladatra továbbfejlesztett Grumman EA-6B Prowler típust. De nem sokáig, hiszen a VMAQ-2 várhatóan idén októberben kerül majd feloszlatásra.
Május 15-én volt 34 éve, hogy végrehajtotta első repülését az olasz-brazil közös fejlesztésű Aeritalia-Aermacchi-Embraer AMX első prototípusa. Az A01-es jelzésű példány az Olaszországban végrehajtandó első repülését eredetileg május 2-ra tervezték, azonban a rossz időjárás miatt ezt elhalasztották.
Tavalyi év vége helyett csak most májusban került átutalásra Franciaország számára az a 15,03 millió dollár, amelyért cserébe 2013-ban szolgálatból kivont Dassault Super Étendard Modernisé vadászbombázók kerülnek Argentínába. A gépek mellé egy szimulátor, nyolc ATAR8K50 sugárhajtómű és számos alkatrész kerül eladásra a dél-amerikai ország részére. Az 1978 és 1982 között gyártott, 1-es (1978), 31-es (1980), 41-es (1981), 44-es (1981) és 51-es (1982) oldalszámú példányok közül mindegyik a legutolsó modifikációba, a SEM 5-be tartozik. Argentína a Falklandi-háborúban ismerté vált típusból összesen 14 példányt szerzett be, ezekből az évek folyamán 3 került balesetek miatt veszteséglistára. Az eltelt években a típus példányai leállításra kerültek, de nem dobták ki őket, hanem jobb napokra várva még most is tartós tárolásban leledzenek. 5 évvel ezelőtt már próbálkoztak a frissen kivonásra kerülő francia Étendard-ok közül párat, egészen pontosan 10-et megszerezni. Ezeket egyrészt alkatrészbázisul szerették volna felhasználni a 11 meglévő közül a 10 legkevesebbet repült argentin Super Étendard számára, másrészt a korszerűbb rendszereik is beépítésre kerültek volna az újra szolgálatba álló példányokba.
A munkálatokat az ARCE (Arsenal Aeronaval Comandante Espora) végezte volna el, az első példány esetében még francia felügyelettel és támogatással, majd a megszerzett tapasztalatok alapján már önállóan. A legfőbb előrelépést a Thales Democles és az ALTIS célmegjelölők és a lézerirányítású rakéták és bombák, a Thomson Agave fedélzeti rádiólokátornál kétszer nagyobb hatótávolságú Anemone radar beépítése, a Sherlock besugárzásjelző megjelenése és az UAT-90 központi számítógép, valamint az UNI 40M inerciális navigációs rendszer jelentenék az argentinok számára, hiszen az ő régebbi vadászbombázóik ezekkel nem rendelkeznek. A gépek pilótafülkéjébe mindössze egy új HUD jelentette volna a legszembeötlőbb változást. A gépek önvédelmének növelésére tervezték a Matra Phimat infracsapda és dipólszóró berendezés integrációját is, továbbá két új felfüggesztési pontot is kialakítottak volna a Super Étendard–ok szárnyai alatt. A még idén megérkező példányok közül kettő egészen biztosan alkatrészforrásul fog szolgálni az üzemképtelen argentin vadászbombázók számára. A típusnak fontos feladata lesz, hiszen idén Argentína ad otthont a G20-as csúcstalálkozónak, aminek légi biztosításában a Super Étendard–ok is részt fogna venni.
NETARZENÁL GALÉRIA