2018. júl 14.

2018.07.14

írta: Netarzenál
2018.07.14

Nagy (m)értékű megrendelés érkezett a Raython-hoz Európából. Az AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles) légiharc-rakéták előállítója Dániából 28 darab AIM-120 C-7-es verziót tartalmazó megrendelést vehetett kézbe, ami nagyjából 90 millió dollárt jelenhet. London az idei évben 100. születésnapját ünneplő Brit Királyi Légierő számára 200 darab, 170 kilométeres hatótávolságú AIM-120D levegő-levegő rakétát szerez be washingtoni jóváhagyással, ez az üzlet 650 millió dollárral növeli majd a bevételi oldal könyvelését.

Nagy-Britannia 45-ös osztályú rombolói az elmúlt évek jelentős részét honi kikötőjükben töltötték. Egészen pontosan a DARING 2016-ban 155, 2017-ben 232, míg 2018. március 31-ig 90 napot húzott le a móló mellett. A DAUNTLESS 2016-ban 359, 2017-ben 365(!), míg 2018. március 31-ig 90 napot töltött lehorgonyozva. A DEFENDER 2016-ban 79, 2017-ben 365(!), míg 2018. március 31-ig 90 napot töltött a kikötő biztonságában. A DIAMOND 2016-ban 184, 2017-ben 365, míg 2018. március 31-ig 85 napot töltött egyhelyben állva. A DRAGON 2016-ban 285, 2017-ben 309, míg 2018. március 31-ig 67 napot töltött láncra verve. A DUNCAN 2016-ban 235, 2017-ben 197, míg 2018. március 31-ig mindössze 7 napot töltött le a móló mellett. Ezen időszakokat összesítve megvizsgálva megállapítható, hogy 76%-ban a hajóosztály egységei nem hagyták el a kikötőt, aminek az oka a meghajtórendszerben keresendő. És keresik is, ugyanis a BAE Systems, mely ezeket a rombolókat tervezte és építette, 160 millió fontot kapott a hadrafoghatósági mutatók javítását emelő beavatkozások elvégzésre.

Luxemburgban a parlament jóváhagyta egy darab Airbus A400M Atlas teherszállító repülőgép üzemeltetési költségeinek egy részének a finanszírozását. Ezt a gépet a 2005-ben kötött megállapodás alapján Belgiummal közösen fogja használni a kiadások negyedét felvállaló európai törpeállam 2020 tavaszától, évi 11-12 millió eurós összegért, várhatólag 35 éven keresztül.

Finnországban a haditengerészet az Izrael Aerospace Industries (IAI) által kifejlesztett Gabriel V-ös hajók elleni rakétát választotta a HAMINA-osztályú rakétás-gyorsnaszádok és a majdan szolgálatba álló új Squadron 2020-as osztályú korvettek számára elsődleges felszíni célpontok ellen alkalmazható fegyverként. A HAMINA-osztályú rakétás-gyorsnaszádok jelenleg a svéd eredetű MTO 85M (Saab RBS-15 Mk. III / RBS-15SF-3) hajók elleni robotrepülőgépek használják ebből a fegyverkategóriából.

Ezek azonban pár éven belül, a 2020-as években kivonásra fognak kerülni és pótlásukról még időben gondoskodott a haditengerészet vezetése. A tenderen az izraeliek ellenfelei a Naval Strike Missile (NSM-Kongsberg, Norvégia); EXOCET (MBDA, Franciaország); Harpoon (Boeing, USA); RBS15 (SAAB, Svédország) voltak. A fő kiválasztási kritériumok között szerepelt a beszerzési költségek és ezek ütemezhetősége, az életciklus költségek és az ellátás biztonsága, valamint a meglévő infrastruktúrával és védelmi rendszerrel való összeegyeztethetőség. A 190 millió dollár ellenében megvásárolni kívánt rakéták mennyiségére vonatkozó részletek nem kerültek nyilvánosságra. A szállítások 2019 és 2025 évek között zajlanak majd le és a Gabriel V-ös hajók elleni rakéták várhatólag 30 évig lesznek majd szolgálatban.

Spanyolország partjainak közelében június 20-án több alkalommal is az A3R (Automatic Air-to-Air) automata rendszer segítségével kapcsolódott össze egy ausztrál KC-30A MRTT (MultiRole Tanker Transport) tartálygép az Airbus légi tesztekhez használt A310-ével. Egészen pontosan két óra alatt hét csatlakozás történt az A310-es törzse alatt lévő merevcsöves feltöltő rendszeréhez, melynek fogadónyílásba irányítását emberi beavatkozás nélkül végezték el minden alkalommal. A feltöltendő repülőgép esetében a megközelítés és a feltöltés közbeni pozíciótartás ugyan úgy zajlik, mint amikor ember irányítja a teleszkópikus boom-ot. Éppen ezért a fogadó gép esetében módosítás nem szükséges az automatikus üzemanyag felvétel végrehajtásához.  Ellenben a töltőgép esetében a munka dandárját képalkotó szoftver végzi el, mely az A3R rendszer egyik fontos alkotóeleme. A 6000 méteres magasságban és 425 kilométer per órás sebesség mellett végzett tesztek bebizonyították az A3R rendszer alkalmazhatóságát, így az Airbus folytathatja az A330-as tankergépeken történő bevezetés felé megkezdett útját.

Oroszországban már folyik egy korszerű elektronikai zavarógép fejlesztése. A jelenleg erre a feladatra alkalmazott Iljusin Il-18-as utasszállítón alapuló Il-22PP-ket pár éve modernizálták, pár darabos mennyiségben. A pilótafülke, illetve a szárny kilépő éle mögött a törzs mindkét oldalán hatalmas dudorokba rejtett eszközök képessége a jövőben már nem lesz megfelelő, akárcsak maga a repülőgép sem. Az új fedélzeti berendezésekkel szembeni elvárás a nagyobb teljesítmény, így a földi, légi, tengeri eszközök rádióelektronikai zavarása mellett már elvárás az űrben lévő, a földkörüli pályán keringő navigációs és kommunikációs műholdak zavarása is. A hordozóplatform az Iljusin Il-76-os, vagy a Tupoljev Tu-214-es lehet minden valószínűség szerint. Az új gépre az orosz források, mint Porudscsik-2-re hivatkoznak, mindenféle egyéb típusmegjelölés nélkül.

Kicsit több mint fél évtized elmúltával Oroszországban újra előhozták az 1980-as és 1990-es években fejlesztett, de félbeszakadt programnak tekinthető R-37M (NATO-kód: AA-13 Arrow) nagy hatótávolságú légiharc-rakétát. A modernizált MiG-31M Foxhound nehézvadászok fegyverzetébe szánt rakéta 300 kilométeres hatótávolságát anno éleslövészettel is tesztelték, ám a rendszeresítésig nem jutott el. Hasonló képességekkel és kialakítással bíró fegyvert azóta már számtalan kiállításon bemutattak RVV-BD jelzéssel. A MAKS-2011-en hatótávolságként 200 kilométert adtak meg, míg az indulótömeget 510 kilogrammban határozták meg. Hordozóeszközként az akkor még PAK-FA néven ismert Szuhoj Szu-57-es is megemlítésre került. Manapság a MiG-31BM mellett ott található még a Szu-57-es is, de a lista tovább bővült a Szu-30-al és a Szu-35-el is. Most az oroszországi hírek szerint közel vannak a lövészeti próbák végéhez a hányatott sorsú rakétával, melynek sorozatgyártása, valamint rendszeresítése hamarosan elindulhat.

Októberben kezdheti meg az állami átvételi próbákat az ejtőernyősök számára modernizált Sprut-SDM1 páncélvadász. A 2015-ben bemutatott páncélos a BMD-4M futóművével és 500 lóerős UTD-29-es mindenevő dízelmotorjával, továbbá korszerű infravörös célfelderítő és célzórendszerrel lett ellátva. Fegyverzetét egy 2A75-ös 125 milliméteres simacsövű löveg és egy párhuzamosított 7,62 milliméteres PKTM géppuska alkotja, illetve a torony tetején egy távirányított állványon egy másik PKTM 7,62 milliméteres géppuska nyert elhelyezést. A löveg töltését automata végzi. A Volgográdi Traktorgyárban kifejlesztett Sprut-SDM1 páncélvadász legénysége 3 fő, tömege 18 tonna, szárazföldön 70, vízben 7 kilométer per órás sebesség elérésére képes.

Egyiptom hamarosan további francia hadiipari termékeket fog megrendelni francia források szerint. A két ország közötti közelmúltban fellendül fegyvervásárlási kedvet azon amerikai döntés döntötte majdnem romba, mely megtiltotta a SCALP csapásmérő robotrepülőgépek eladását Kairó számára. Washingtonban megléphették ezt, hiszen a fegyverben amerikai összetevők is megtalálhatók, így vétójoggal élhettek a külföldi eladások során. Éltek is, de a francia miniszterelnök áprilisi látogatása után nemrégiben megváltoztatták álláspontjukat, így elérhetővé vált a SCALP csapásmérő robotrepülőgép Egyiptom számára. Párizs tanulva az esetből már dolgozik egy olyan variáns létrehozásán, melyben nem lesznek megtalálhatók tengerentúli összetevők.

Az igazi skalp még várat magára, de egyesek már tudni vélik, hogy a csapásmérő robotrepülőgépek mellé további Dassault Rafale vadászbombázók is beszerzésre kerülhetnek –mint ideális hordozó és indítóeszközök- 12, de akár újabb 24 darabos mennyiségben. Az Egyesült Államok, amennyiben ez megvalósul, még messzebbre fog kerülni a kairói piactól, ami évtizedeken keresztül biztos bevételt jelentett az amerikai védelmi ipar számára. A gall gólöröm csak akkor lesz igazán teljes, ha a most még csak rebesgetett Cougar helikoptereket érintő beszerzése mellé néhány GOWIND-osztályú korvettről is megrendelés fog érkezni az észak-afrikai országból.

Július 11-én megérkezett Maliba négy Embraer A-29 Super Tucano felfegyverezhető kiképző repülőgép. Az afrikai ország három évvel ezelőtt rendelt meg a brazil gépek hat példányát, valamint tíz pilóta és tizenhét földi személyzeti tag képzését. A fennmaradó két Super Tucano-ról eltérő információk láttak napvilágot, egyesek tudni vélik, hogy anyagi okok miatt lemondtak róluk, míg mások szerint hamarosan azok is leszállításra fognak kerülni.

Március végén jelentek meg az első hírek arról, hogy Pakisztán az AgustaWestland (manapság már Leonardo) licence alapján készített Turkish Aerospace Industries (TAI) T-129 ATAK harci helikopterek vásárolna. Ankarában sem szerettek volna semmi akadályt gördíteni a pakisztáni TAI T-129 ATAK harci helikopterek beszerzése elé, így szerződés megkötésére ebben a hónapban sort is kerítettek. Ennek értelmében 30 darab harci helikopter került eladásra 1,5 milliárd dollár értékben Iszlámábád számára. A darabszám és az összeg is egybevág a pár hónappal ezelőtti információkkal, ahol az is megemlítésre került, hogy a törökök egy 1,5 milliárd dolláros hitelkeretet biztosítanának partnerük számára, amiből futná néhány alkatrész helyi előállításának megvalósítására is. Nem nehéz kitalálni, hogy a Turkish Aerospace Industries a Pakistan Aeronautical Complex (PAC) üzemében képzeli el a gyártás lebonyolítását. A tavaly augusztusban hatalomra került új pakisztáni miniszterelnök, Shahid Khaqan Abbasi - aki maga is pilóta - már a tavaly év vége felé ki is próbálta körülbelül fél órás repülés során a T-129 ATAK-ot törökországi látogatása alkalmával.

Dél-Koreában jól haladnak a hazai fejlesztésű, légi indítású csapásmérő robotrepülőgép munkálataival. A megvásárolt és hadrendbe állított svéd-német Taurus KEPD 350-ek technológiájának átadásával megvalósuló fegyver a szintén fejlesztés alatt álló KF-X vadászbombázók fegyverzetében is meg fog jelenni. A legalább 120 darabban elkészülő típus gyártása 2026 után fog megvalósulni, így az új fegyver fejlesztése kényelmesen befejezhető. Létrehozásáért a Hanwha Corporation és a LIG Nex1 verseng. Mind a két vállalat bemutatta már elképzelését a 3 tonnás, 400 kilométeres hatótávolságú fegyverről, melyek közül a szakértői véleményezés után választják ki a megvalósítására alkalmasabbat.

Erre a hétre is jut egy igencsak említésre méltó hajóépítési hír Kínából. Elkészül ugyanis a 30.(!) Type 054A típusú (NATO-kód: JIANGKAI II) fregatt is június 30-án. Ezt az egységet a Huangpu Hajógyár épített meg, mely már 14 ugyanebbe a hajóosztályba tartozó fregattot készített el. A Type 054A típusú fregattok vízkiszorítása 4500 tonna, hosszuk 134 méter, meghajtásukról négy, egyenként 6330-7600 lóerős SEMT Pielstick által tervezett PA6 STC dízelmotor gondoskodik, melyek licencét még 2002-ben vásárolták meg és gyártásukat a Shaanxi Diesel Engine Factory szorgalmasan végzi. Fegyverzetüket egy 76 milliméteres PJ26 –os hajóágyú, két 11 csövű Type 1130-as közelkörzeti légvédelmi rendszer, a hajóágyú és a hajóhíd közötti részben elhelyezett 32 cellás függőleges indítókonténerbe elhelyezett HQ-16-os légvédelmi és Yu-8-as tengeralattjárók elleni rakéták, illetve 8 darab 120-130 kilométeres hatótávolsággal rendelkező C-803-as hajók/szárazföldi célpontok ellen alkalmazható robotrepülőgépek képezik. Az információk szerint a hajóosztály építése lassan befejeződik, hiszen 32 darabosra tervezték.

A május 13. és 18. között végrehajtott első tengeri próbajáratot követően hamarosan újra nyílt vízen lehet Kína első teljesen hazai építésű repülőgép-hordozója a CV-17 SHANDONG (TYPE 001A). Bár több forrás sem tartja kizártnak, hogy a hajó mégsem a SHANDONG nevet viseli majd, mivel az utóbbi időben felröppentek a Wei Wen, Shi Lang, sőt a Tajvan nevek is. A 2013 novemberében építeni kezdett és 2017. április 26-án vízre tett Type 001A jelölésű egység esetében több változtatást is eszközöltek az Ukrajnától beszerzett hajóhoz képest, nem csak szolgai másolásról van szó. Mielőtt a változtatásokról szó esne meg kell említeni, hogy Kína nagyjából 3,5 év alatt majdnem végzett az első saját hajója építésével, míg az Egyesült Államokban több mint 8 évig tartott a USS GERALD R. FORD megépítése, bár ez több forradalmi újdonságot is hordoz magában.

Visszakanyarodva a kínai hordozón lévő módosításokra, ilyen például a nagyjából 10 %-al kisebb alapterületű, szigetnek nevezett felépítmény, mely a többek között a parancsnoki hídnak, a kéménynek, a rádiólokátoroknak is helyet ad. A hajó orrán lévő ugrósánc emelkedési szöge 14 fokról 12-re csökkent, míg a hangártér 15 méterrel lett hosszabb, így az új hordozó akár 32-36 Shenyang J-15 Repülő Sárkány vadászbombázót hordozhat majd a LIAONING 24 gépes állományával szemben. A két-három év múlva esedékes hadrendbe állítás idejére ezekből már a továbbfejlesztett J-15B AESA radarral és modernizált elektronikával ellátott együléses, J-15D kétüléses elektronikus hadviselésre képessé tett változat és J-15S szintén kétüléses többfeladatú variánsok is megtalálhatók lehetnek a fedélzeten. A repülőgépek megállítására szolgáló fékezőrendszerből is immáron csak három áll rendelkezésre a LIAONING négyéhez képest. További fontos változtatás a nagyobb mennyiségű üzemanyag és fegyverzet tárolásának kapacitása is.

Átvételi próbajáratok során szenvedett sérülést az Egyesült Államok legfejlettebb hadihajója.  A USS MICHAEL MONSOOR (DDG 1001) ZUMWALT-osztályú romboló mozgatásáról gondoskodó egyik MT30-as gázturbina turbinalapátjai sérültek meg, eddig még ismeretlen okból. A hajó félbeszakította a tesztet és visszatért a Bath Iron Works hajógyárba. A flotta által 2018. április 24-én átvett egység így várhatólag 2018 októberében fog megérkezni a honi kikötőjének kijelölt San Diego-ba.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Grumman F-14A Tomcat

Saab JAS-39C Gripen

Martin B-57C Canberra

Xian H-6

Bell AH-1J Sea Cobra

Dassault Rafale C

Grumman F-14A Tomcat

NHIndustries NH90NFH

Northrop F-5N Tiger II

Szuhoj Szu-30SzM

General Dynamics F-16AM Fighting Falcon

PZL-Okecie PZL-130TC-2 Turbo Orlik

Sikorsky CH-53G

Dassault Rafale M

Boeing KC-135R Stratotanker

Szuhoj Su-22M4 Fitter K

Eurofighter EF-2000 Typhoon

Fairchild A-10C Thunderbolt II

British Aerospace Hawk Mk.51A

Boeing AH-64DN Apache Longbow

Airbus A319-112

Lockheed Martin F-35A Lightning II

Aérospatiale SA 330B Puma

Grumman EA-6B Prowler

Mil Mi-17 Hip

McDonnell Douglas RF-4C Phantom II

Embraer T-27 Tucano

Vought F-8J Crusader

Eurocopter EC665 Tiger HAP

McDonnell Douglas TA-4J Skyhawk

Antonov An-32

Szólj hozzá

DARING AIM-120 Iljusin KC-30A korvett Szuhoj PAK-FA HAMINA-osztály AMRAAM Airbus A400M Atlas Tupoljev Szu-57 Foxhound Raython DAUNTLESS DEFENDER DIAMOND DRAGON DUNCAN Izrael Aerospace Industries Gabriel V rakétás-gyorsnaszád Squadron 2020-as osztály MTO 85M Saab RBS-15 Mk. III RBS-15SF-3 A3R MRTT MultiRole Tanker Transport A310 Il-18 Il-22PP Iljusin Il-76-os Tu-214 Porudscsik-2 R-37M AA-13 Arrow MiG-31M