2019. aug 10.

2019.08.10

írta: Netarzenál
2019.08.10

Ukrajnában a nyikolajivi NARP repülőgép szerelő üzem az ország légierejében használ Iljusin Il-76MD katonai szállítógépek korszerűsítésén dolgozik. A fejlett avionikai és navigációs felszereléseket kapó gépek megfelelnek majd a nemzetközi légi forgalomban használatos ICAO követelményeknek, így az egész világon biztonságosan repülhetek a korszerűsítést követően.

Németországban felszállási tilalom alatt állnak az EC665 Tiger harci helikopterek. Ennek kiváltó oka a gyártó, az Airbus figyelmeztető felhívása volt. A rotorrendszer vezérlésében lévő titánból készült egyik alkatrész hajlamos a törésre, így egy alapos átvizsgálásra szorulnak a Tigrisek. A Bundeswehr az átvizsgálást kiterjesztette az NH90-es és az EC135-ös típusokra is.

Oroszországban 2021-től kezdik majd átadni az első repülőezred számára az első olyan Szuhoj Szu-30SzM vadászbombázót, mely már a legújabb AL-41F-1C hajtóművekkel lesz ellátva. A 12,5 tonnás tolóerő helyett már 14 tonna előállítására képes erőforrás moduláris kialakítású és rendelkezik tolóerő-vektorálással és digitális hajtóművezérléssel is. A teljesítmény növelésében egy új kisnyomású kompresszor és egy hatékonyabb hűtésű turbina játssza a főszerepet.

Izraelben a védelmi ipar három nagyágyúja bemutatta a jövőbeli páncélosokon alkalmazható technikai fejlesztéseit. Tették mindezt hivatalos felkérésére, ugyanis az izraeli haderőben majdan szolgálatba állítandó Carmel járművel szembeni elvárás a mindössze kétfős személyzet, amit nagyfokú technikai fejlesztéssel lehet csak megvalósítani. Ez volt az az ösztönözés, hogy a cégek integráljanak a lehető legtöbb automatikus és autonóm rendszerüket annak érdekében, hogy ezek mintegy harmadik katonaként működésükkel segítsék a személyzet munkáját. Mindhárom cégnek sikerült kettőre csökkenteni a katonák számát páncélosaikban ilyen technológiák alkalmazásával. A követelményrendszerben szerepelt a személyzet védett páncéltérben történő elhelyezése mellett is a legnagyobb helyzeti tudatosságának megvalósítása. A projekthez mindhárom cég kapott egy-egy M113-as páncélozott szállító harcjárművet a hadseregtől. A három vállalkozó által, a három éves fejlesztési időszak alatt megalkotott prototípusokat az elmúlt hónapban tesztelték, amely tesztidőszak a múlt vasárnapi (augusztus 4.) demonstrációval zárult le.

A megjelenésében leginkább szolgálatba állíthatónak az Elbit Systems páncélosa tűnt. A fegyverzetét az UT30 távirányítású toronyban hordozó járműre az Iron Vision sisakkijelző rendszer érzékelői is felszerelésre kerültek, ezzel a személyzet képes, mintegy „átlátni” a páncélzaton. Az Iron Vision sisakra szerelt kijelzőrendszer nagyfelbontású valós idejű videóképet továbbít a személyzet tagjai számára, 360 fokos látóteret biztosítva a vonatkozó adatokkal és szimbolikával együtt. Az Iron Vision emellett célok megjelölésére és befogására is használható, de természetesen a jármű vezetése is megoldható alkalmazásával. A vezetéshez segítséget nyújt a képfelismerő rendszer is, ami programjai segítségével megvizsgálja a terepet és képes felismerni az út mellé helyezett robbanóeszközök nyomait is. Persze a sisakkijelző mellett nagyméretű kijelzőkkel segítik a személyzet munkáját.

A Rafael kifejlesztett egy „átlátszó pilótafülkét”, amely számos nagyméretű monitort tartalmaz, lehetővé téve a járművet körülvevő térség megfigyelését kamerák képe alapján. A különféle rendszerek kezelése kisebb méretű érintőképernyőkön keresztül lehetséges. Ezen túlmenően a vállalkozó kifejlesztett egy úgynevezett autonóm küldetést támogatási rendszert, amely lehetővé teszi a személyzet számára, hogy önállóan megtervezze mozgásait a harci feladat végrehajtása során, és a mesterséges intelligencia segítségével irányítsa a jármű összes fegyverrendszerét. Megjelenésében hasonló lett az Israel Aerospace Industries páncélosának belseje is, de itt az egyik fő irányítóelem egy az Xbox joystick-hoz hasonló eszköz. Ennél a páncélosnál is szerepet kapott az automatizált haladás képessége, valamint a mesterséges intelligencia felhasználása a célok azonosítására.

Az Egyesült Államok kormánya jóváhagyta 800 millió dollárért Dél-Korea számára 12 darab Sikorsky MH-60R Seahawk helikopter eladását. Így tehát a hasonló mennyiségű Leonardo AW159 Wildcat számára komoly ellenfél tűnt fel a kiválasztás időszakában a láthatáron. 2012-ben 8 darab MH-60R beszerzése került jóváhagyásra Washingtonban, de akkor az európai gyártó forgószárnyasát ítélték jobbnak és azt vásárolták meg a koreaiak 8 példányban. Többek között igényeiknek jobb megfelelősége és alacsonyabb ára okán. Most a nyertes kihirdetése az év végégi megtörténhet.

Kínában az exportra kerülő NORINCO VT5, más néven Type 15, vagy ZTQ-15 harckocsikat el fogják látni aktív páncélzattal. A páncélos felé tartó lövedékek és rakéták megsemmisítésén kívül a rendszer képes lesz a lézerbesugárzás észlelésére és az ellentevékenység elkezdésére füstgránátok kilövésével. A 2016 novemberében bemutatott VT5 súlya 33-36 tonna, mivel páncélzatának egy része a kisebb talajnyomás érdekében eltávolítható. Így a 27-30 tonna/lóerős teljesítménymutatóval rendelkező harckocsi hegyvidéki vagy mocsaras terület is alkalmazható nehezebb társaival szemben, azonos tűzerőt és mozgékonyságot biztosítva.

Kínai források szerint az idei Aviadarts-ra küldött kötelékben a JH-7A vadászbombázók továbbfejlesztett változatai is megtalálhatók. Ez az első alkalom, hogy ezt a JH-7A II jelölést nyilvánosságra hozták, megemlítették. Eddig semmilyen információ sem volt arra nézve, hogy a JH-7 a továbbfejlesztésén bármilyen formában munkálkodnának, sőt egyes elemzők szerint a Szu-27-es helyi változatai elkezdték kiszorítani a JH-7-eket a repülőerők állományából. Most viszont úgy tűnik mégiscsak folyt valamilyen képességnövelés a típuson. A videóanyagokon nem volt látható eltérés a gépek külső megjelenésén, így jó eséllyel az átalakítás a belső rendszereket érinthette. Így fejlettebb radar- és avionikai rendszerek kerülhettek beépítésre és nem zárható ki az sem, hogy újfegyverek is megjelenhetnek a vadászbombázó eszköztárában.

A folyamatos továbbfejlesztések mindig kicsit emelik a Lockheed Martin F-35 Lightning II-es programjának költségeit. Ezt az összeget szintén növelik a szükségessé váló szerkezeti módosítások is, bár meg kell jegyezni, ez minden korszerű harci repülőgép velejárója az élettartama során. A gyártási sebesség és darabszám emelkedése viszont éppen ellenkezőleg hat, vagyis csökkenti az árat. A repült óránkénti költség legutóbb 2,3% -kal esett vissza az F-35A esetében, 1,8% -kal az F-35B-nél és 5,3% -kal az F-35C esetében. A média által másik kritizált pont a hatótávolság. Ennek növelésére a légi utántöltésen kívül mód van póttartályok felszerelésére a szárnyak alá, ez viszont jelentősen rontja a lopakodó képességet.

Ez leginkább egy Kína, vagy Oroszország elleni bevetésnél jelentkezhet a nagyobb távolságok miatt. Hiszen az A és a C változat esetében 2200 kilométer repülhető le teljesen feltöltött belső tartályokkal, míg az F-35B esetében ez 1600 kilométer. Leginkább az USAF vizsgálja a hatótávolság növelését új hajtómű alkalmazásával. Elvárásként 25%-os fogyasztás-csökkenés szerepel 10%-al megnövekedett tolóerő mellett. A GE Aviation, valamint a Pratt & Whitney 1-1 milliárd dollárt kapott még 2016-ban az új hajtóművek 2021 szeptemberére történő kifejlesztésére. Előbbi az XA100-at, utóbbi az XA101-et fogja megalkotni a jelenleg is használt P&W F135-ök 2020-as évtized közepétől esedékes pótlására. A GE Aviation a 2019 februárjában bejelentette az XA100 részletes tervezési folyamatának sikeres befejezését. A vállalat úgy véli, hogy a motor 35% -kal növeli majd meg a hatótávolságot.

A jövő mellett most egy jelenből érkező hír következik az F-35-nél maradva. Az Orange Flag-on a típus demonstrálta, hogy képes a ballisztikus rakéták elleni védelmi rendszerrel együttműködni. Méghozzá nem is akárhogy, hanem a hadsereg integrált légi és rakétavédelmi AIAMD rendszerének harcvezető része számára juttattak el céladatokat az F-35-ös adatátviteli rendszerének felhasználásával. Méghozzá olyan pontossággal, hogy ez alapján lehetővé vált az ellenrakéták célravezetése. Ezt a Northrop Grumman által kifejlesztett harcvezető rendszert eddig csak Stinger, Patriot és THAAD légvédelmi komplexumok együttműködéséhez használták. Persze akik figyelemmel kísérik a rakétavédelmi rendszerekről szóló híreket, azok számára ez nem akkor újdonság, hiszen az amerikai haditengerészet hajóira telepített AEGIS rendszerrel hasonló együttműködési képességről még 2016-ban számot adott az F-35-ös.

A Raytheon átadta az Egyesült Államok Haditengerészetének az első teljesen új AN/ALQ-249(v)1 rádióelektronikai zavarókonténert. A flotta tesztsorozatában 15 konténert a zavarórendszer képességeinek ellenőrzéséhez fognak felhasználni, míg másik 14-et kifejezettek a repülőgép fedélzetén és a repülés közbeni teszteken fognak használni. Ez utóbbiakban egy repülő tesztpad feladatkörre átépített Gulfstream üzleti repülőgép is szerepet kap majd. A Boeing EA-18G Growler típuson bemutatkozó új fejlesztésű rádióelektronikai zavarókonténer a radarok mellett a kommunikációs rendszerek zavarására is képes lesz minden eddiginél szélesebb frekvenciatartományban.

Brazíliában még ez év augusztusában elkezdődnek az elsőnek elkészült  S-BR (módosított SCORPENE-osztály) tengeralattjáró tengeri próbái. A RIACHUELO (S40) 2018. december 14-én került vízre. A tengeri kísérletek 2020 első félévéig tartanak, míg a tengeralattjáró szolgálatba állítása 2020 októberére várható. A tengeri próbák során F21-es torpedó mellett Exocet SM39 Block 2 Mod 2 hajóelleni rakéta is elindításra kerül. A négy egységesre tervezett hajóosztály többi tagja a HUMAITA (S41), a TONELERO (S42) és az ANGOSTURA (S43) 2020-ban, 2021-ben és 2022-ben kerül majd le a hajógyári sólyáról tervezett közegébe.

Argentínában az argentin légierő megalapításának 107. évfordulója alkalmából megemlítették, hogy igen közel vannak a dél-koreai Korea Aerospace Industries (KAI) folytatott tárgyalások, egy végre eredményes szerződéskötéshez. Még nem dőlt el véglegesen a beszerzendő FA-50 Fighting Eagle-ek darabszáma, hiszen jelenleg a fizetési lehetőségek felmérése folyik. Az ázsiai partner hajlik arra, hogy igen rugalmas finanszírozású kölcsönt nyújtson a beszerzés anyagi fedezésére. Sőt az elől sem zárkóznak el, hogy a törlesztés nem csak pénzben, hanem termékek, áruk képében is végezhető lesz.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Westland Apache AH.1

Szuhoj Szu-35Sz

McDonnell Douglas EAV-8B Harrier II

Agusta-Westland AW-159 Wildcat

Lockheed C-5M Super Galaxy

Tupoljev Tu-22M3 Backfire

General Dynamics F-16AM Fighting Falcon

Panavia Tornado ECR

McDonnell Douglas RF-4C Phantom II

Kawasaki T-4

North American F-100F Super Sabre

Szuhoj Szu-25 Frogfoot

Northrop F-5A Freedom Fighter

Saab JAS39C Gripen

Dassault Mirage 2000D

North American TB-25J Mitchell

Iljusin IL-76TD

McDonnell Douglas F/A-18C Hornet

Dassault Mirage F1C

Lockheed Martin F-35A Lightning II

Mil Mi-24P Hind F

Boeing P-8A Poseidon

Hawker Hunter F.58

General Dynamics F-111C Aardvark

Xian H-6K

Mitsubishi UH-60J

Dassault Rafale M

Grumman F-14A Tomcat

De Havilland DH-115 Vampire T.55

McDonnell Douglas F-15DJ Eagle

Tupoljev Tu-95 Bear

Lockheed F-104G Starfighter

Dassault/Dornier Alpha Jet A

Convair F-106A Delta Dart

Breguet Br.1150 Atlantic

North American RA-5C Vigilante

Jakovlev/Let C.11

Szólj hozzá

Iljusin Lockheed Martin Elbit Systems Sikorsky SCORPENE-osztály Szuhoj Rafael Seahawk EC665 Tiger KAI NORINCO FA-50 F-35 Lightning II Korea Aerospace Industries Szu-30SzM Il-76MD MH-60R Fighting Eagle AL-41F-1C Carmel Iron Vision az Israel Aerospace Industries VT5 Type 15 ZTQ-15 a JH-7A II AN/ALQ-249(v)1 S-BR RIACHUELO (S40) HUMAITA (S41) TONELERO (S42) ANGOSTURA (S43)