2019. nov 02.

2019.11.02

írta: Netarzenál
2019.11.02

Az Egyesült Államok Külügyminisztériuma szerdán jóváhagyta Horvátország kérését két további Sikorsky UH-60M Black Hawk helikopter és kapcsolódó felszerelések megvásárlására. A 115 millió dollárosra becsült eladásba a helikopterek mellett benne van még kilenc T700-GE-70 gázturbina, H-764GU műholdas navigációs rendszerek, AN/APX-123A saját-ellenség azonosító berendezések, AN/ARC-201D RT-1478D és AN/ARC-231 RT-1808A rádiók, pótalkatrészek, fegyverek, lőszerek, éjjellátó készülékek, oktatást és kiképzést segítő eszközök, valamint a logisztikai támogatás is. Horvátország 2025-re tervezi egy századnyi új helikopterrel felváltani a Mil Mi-8-as típuscsalád tagjait. Az UH-60M-ből így hamarosan már 4 darabbal fognak rendelkezni.

Megkapta a német haditengerészet az első NHIndustries NH90 Sea Lion (Oroszlánfóka) haditengerészeti helikopterét az Airus Helicopters-től. A Sea Lion a német haditengerészet részére készül, de a változtatások leginkább csak a kommunikációs és a navigációs rendszereket érintik. A Sea Lion-t a Sea King utódjakét 2013 márciusában választották ki, és a vonatkozó szerződést 2015 júniusában írták alá. A német hadsereg a szárazföldi szállító TTH verzióból 72 darabot üzemeltet és további 7 példányra van megrendelésük. Szerte a világban már 399 NH90-es repült, ezek már több mint 230000 órát töltöttek a levegőben. A német haditengerészet részére átadott példány lett a 400. NH90-es. Az 1,4 milliárd eurós értékben beszerzésre kerülő forgószárnyasok 2019 és 2022 között kerülnek majd a Nordholz haditengerészeti légibázisra. A gépek nem csak a Westland Mk.41 Sea King gépek utódjai lesznek, hanem kiterjedt tengeralattjárók és hajók elleni felszereltségüknek köszönhetően a Lynx helikoptereké is.

Ez utóbbi két feladatkör lesz az, ami miatt az eddig tervezeteken felül további módosításokat is szükségessé fog tenni. Németország terveiben továbbra is 18 új NHIndustries NH90 NFH helikopter beszerzése szerepel a haditengerészet számára. Berlin 3 évvel ezelőtt jelentette be, hogy jelentősen csökkenteni kényszerült a megvásárlásra kerülő forgószárnyasok mennyiségét, de ez a lépés csak a szárazföldi erőket érintette. A Eurocopter dél-németországi Donauwörth-ben található üzemében készülő és az előrejelzés szerint időben átadott NHIndustries NH90 Sea Lion-t ebben az évben még további kettő fogja majd követni. Az NH90 NFH (NATO Fregatt Helikopter) különféle felszereltségű példányait eddig öt ország állította hadrendbe, összesen 90 darabos mennyiségben és ezek a helikopterek már több mint 50000 órát töltöttek a levegőben. A német haditengerészet az 1981 óta üzemben lévő 22 Sea Lynx Mk 88A helikopterek utójaként is az NH90-et választotta.

Németországban egy másik megvalósulás útjára lépett flottafejlesztési hír is napvilágot látott a héten. Ugyanis az első acéllemez ünnepélyes vágásával elkezdték építeni a hetedik K130-as BRAUNSCHWEIG-osztályú korvettet. Berlin a balti térségben kialakult helyzet miatt az addigi öt mellé újabb öt K130-as BRAUNSCHWEIG-osztályú korvett megvásárlása mellett döntött még 2016 októberében. A Bundesmarine a számos technikai újítást felvonultató, a MEKO-A100 fregatt terveinek módosításával létrehozott 5 új hajójáért anno 1,2 milliárd eurót fizetett ki.  Eme összeg első részlete már a 2017-es védelmi költségvetésben megtalálható volt. A 2008 és 2013 között szolgálatba állt 1800 tonnás egységek (BRAUNSCHWEIG [F 260], MAGDEBURG [F 261], ERFURT [F 262], OLDENBURG [F 263], LUDWIGSHAFEN AM RHEIN [F 264]) mellé egy további érkezik majd meg 2022-ben, míg a másik négy 2025-ig áll majd hadrendbe. Az újabb korvettek építését három cég végzi majd, így a 2 milliárd euró (2,4 milliárd dollár) értékű szerződésen a Lürssen Werft GmbH & Co. a ThyssenKrupp Marine Systems GmbH és a German Naval Yards Kiel GmbH osztozhat meg. A brémai Lürssen Werft GmbH & Co.-nál most építeni kezdett majdani korvett az EMDEN nevet fogja viselni.

A Holland Királyi Légierő (RNLAF) NHIndustries NH90TTH szállítóhelikopterei számára a dán Terma rakétaindításra figyelmeztető rendszerét választották ki. Az AH-64D, EH101, Mi-17, Mi-24 és az AS 550 Fennec helikoptereken már integrált rendszer felhasználhatóságáról 2012 óta folytak vizsgálatok. A 360 fokos lefedettséget biztosító moduláris MASE rendszernek az ALQ-213 vezérlőegység és a Hensoldt MILDS-F figyelmeztető rendszer a két fő alkotóeleme. A Terma az NH90-ek számára egy továbbfejlesztett csaliszórót szállít majd, valamint képessé teszi rendszerét a kézifegyverek lövésének észlelésére is. Mindezeken felül a jövőben könnyedén fokozható lesz a rendszer által nyújtott infravörös vezérlésű rakéták elleni védettsége egy aktív lézeres semlegesítő beépítésével is.

Dániában még 2017-ben döntötték el, hogy az amerikai M109A3 önjáró tarackok pótlására a Nexter CAESAR önjáró tarackját szerzik be. A március 14-i bejelentéskor azt is megemlítették, hogy a tüzérségi eszközöket a cseh Tatra 8x8-as kerékképletű alvázán fogják elhelyezni. Ez nagyobb tömeget engedélyez, mint az eddig használatos 6x6-os teherautó alvázak. A Tatra T-815-ös alvázban egy nyolchengeres közvetlen léghűtéses motor párosul majd a Tatra-Norgren félautomata sebességváltóval, így biztosítva kellő mozgékonyságot az automata töltőrendszerrel ellátott, 36 lövedéket is szállítani képes járműnek. A dánok 43,6 millió dollárt fizetnek a 15 CAESAR önjáró tarackért, de a szerződésben további öt is benne foglaltatott opcióként. Az átadásokat 2020 közepén kezdi majd meg a gyártó. 2019 október 11-én pedig azt közölték, hogy a Dán Védelmi Minisztérium Beszerzési és Logisztikai Szervezete (DALO) az eddigi megrendelés 5 opciójából 4 darab CAESAR 8x8-as önjáró tarack megrendelését véglegesítette.

Már a nyáron szolgálatba kellett volna lépnie Nagy-Britannia legújabb tengeralattjárójának, az ASTUTE-osztályú HMS AUDACIOUS-nak (S122). A BAE Systems által épített ASTUTE-osztály tagjai 7400 tonnásak és 97 méter hosszúak. Szolgálatba eddig három tengeralattjáró (ASTUTE, ARTFUL, AMBUSH) állt, további három (ANSON AGAMEMNON és AJAX) építés alatt áll. A nukleáris meghajtású AUDACIOUS 2018 januárjában az építési helyének közelében merült víz alá, a fedélzeti rendszerek próbáihoz, na meg a víztömörség ellenőrzéséhez. A próba teljes sikerrel zárult, így az AUDACIOUS még abban az évben megkezdhette tengeri próbáit. Eddig nem részletezett technikai problémák miatt azonban a hadrendbe állítás csúszik, várhatólag 17 hónapot. Ez a késés várhatólag kihat majd a még építés alatt álló másik három testvérhajóra is.

Átvette első Poseidon MRA Mk.1-es (Maritime, Reconnaissance, Attack) tengeri járőrgépét október 29-én a Brit Királyi Légierő. A ZP801-es lajstromjelű példányt a gyártó Seattle-ben lévő üzemében adták át a megrendelőnek, nagyjából három és fél hónappal első repülése után. Első alkalommal 2019. július 12-én repült, amikor felszállt a Boeing Renton-i gyárból, és átrepült a Seattle-i Boeing Fieldre. Ez a gép majd 2020 második negyedévében fog megérkezni a RAF Lossiemouth-i repülőterére, addig az USA-ban segíti a brit személyzetek típusátképzését a floridai Jacksonville-i haditengerészeti légibázison. A RAF a 2020-as év végére már három Poseidon MRA Mk.1-el fog rendelkezni. A Boeing P-8A Poseidon repülőgépeket elsőként a 120. század fogja üzemeltetni a szigetországban. London 9 darabos Poseidon beszerzését 2016-ban sikerült tető alá hozni, az utolsó gép 2021 novemberéig került majd átadásra. A megrendelésből brit cégek is alaposan részesültek. A brit gyártók speciális alrendszereket, összetevőket biztosítanak a P-8A számára, például Marshall Aerospace & Defense Group készíti a kiegészítő üzemanyagtartályokat, a Martin Baker a személyzet üléseit állítja elő, a GE készíti a fegyverfelfüggesztőket és a GKN Aerospace szállítja a pilótafülke szélvédőit.

Egyre jobban a mindennapok részévé válik az Airbus A400M Atlas teherszállító repülőgép Spanyolországban. Az európai közös fejlesztésű típusból ezen a héten átadták a spanyolok számára a hatodik példányt is. Ezek jelenleg mind a 31. Ezred állományában találhatók meg, ahol 2020 márciusára már hét lesz a darabszámuk. Ez lehetővé teszi majd az amerikai Lockheed C-130 Hercules teherszállító repülőgépek kivonásának elkezdését. 2023-ra már a gazdasági világválság közepén 27-ről lecsökkentett mind a 14 példányt szolgálatba tervezik állítani.

Franciaország is a tengeri járőrgépek okán kerül megemlítésre az e heti hírösszefoglalóban. Ugyanis az első két (standard 6-os szintre) korszerűsített Dassault Atlantique 2 (vagy ATL2) tengeri járőrrepülőgépet adták át. Az 1980-as években legyártott gépek így 2030 után is szolgálatban maradhatnak korszerűsített fedélzeti rendszereiknek köszönhetően. A 18 Atlantique 2 tengeri járőrrepülőgépet érintő modernizáció során a legújabb Thales Search Master AESA antennával ellátott fedélzeti rádiólokátort, új akusztikus adatfeldolgozó rendszert, ami szintén Thales gyártmányú és egy Dassault által tervezett navigációs konzolt építenek be. További konzolok is megjelennek majd a beltérben, amelyeket a SIAé fejlesztett ki. A Dassault további öt példányon hajtja majd végre ezeket a fejlesztéseket 2023-ig, míg a többi 11-et a haditengerészet SIAé karbantartó egysége fogja átalakítani. Az utolsó gép 2024-ben kerül majd átadásra. Franciaország az Albatros programja keretében hét módosított Dassault Falcon 2000LXS üzleti repülőgépet is megvásárol, Falcon 2000 MRA tengeri megfigyelő repülőgépként. Ezek szállítása 2023-ban kezdődik.

Már 18 repülésen van túl az elsőnek elkészült a Tupoljev Tu-22M3M Backfire szuperszonikus közepes bombázó. A gyártó által elvégzett próbákba még az év vége előtt be fog csatlakozni a modernizáláson másodiknak átesett prototípus is. Amennyiben a tesztek a megfelelő sebességgel zajlanak majd, akkor az állami átvételi próbák már 2020 vége előtt elkezdődhetnek. Az első repülését 2018. december 28-án végrehajtó Tu-22M3M korszerű fedélzeti elektronikát, új hajtóműveket és fegyverzetet is kap. Az NK-32-02 hajtóművek mellett a sárkányszerkezetbe beépítésre kerülő elektronikai összetevők is a szintén korszerűsítésen átesett Tupoljev Tu-160M szuperszonikus stratégiai bombázóból kerülnek majd átemelésre, így jelentős idő spórolható meg a fejlesztéssel. Az új fegyverek közül elsőként név szerint a K-32-es csapásmérő robotrepülőgép lett megemlítve, ami 600-1000 kilométeres hatótávolságú, legnagyobb sebessége 4000-5000 kilométer per óra.

A tavalyi évben az orosz védelmi iparból származó információ szerint a modernizált Backfire szuperszonikus közepes bombázók fegyverzetében megjelenhet a csapásmérő feladatkör ellátására alkalmassá tett MiG-31K repülőgépek fegyvere is. A légvédelmi rendszerek számára eddig is komoly kihívást jelentő Kindzsal (Tőr) típusú hiperszonikus rakéta légi indítású változatából akár négyet is elhelyezhetnének majd a Tu-22M3M-en, a szükséges módosításokat követően. A korszerűsítésre szánt Tu-22M3-as bombázók mennyisége még továbbra sem végleges, eddig 30 darabos mennyiség került megemlítésre az orosz sajtóban. A nagyobb modernizálandó darabszámra várók számára reményt adhat az az információ, mely szerint Védelmi Minisztérium fogja meghatározni az átalakításra kerülő mennyiséget, amit akár jelentősen meg is növelhet a Kindzsal típusú hiperszonikus rakéta légi indítású változatának sikeres integrációja a típuson, mivel így még nagyobb harci potenciálhoz juthatnak az oroszok.

Dél-Afrikában úgy tűnik mégsem sikerült a Denel CSH2A Rooivalk Mk 1F harci helikopter F2-es 20 milliméteres gépágyúját kellően megbízhatóra fejleszteni pár évvel ezelőtt. A 12 megépült CSH2A-ból eddig egy példány került veszteséglistára egy baleset következtében, a többi 11 forgószárnyas pedig az Mk 1F szintre történő modernizálás útjára lépett. Ez több mint két éven át tartott, de a program már 2013-ban lezárult, akkor úgy tűnt sikerrel. Ugyanis a korszerűsítés befejezése óta egészen eddig nagyobb meghibásodásról nem érkezett jelentés a gyártóhoz, a típust a Bloemspruit bázison repülő 16. Századtól, úgy tűnt a megbízhatóságot sikerült jelentősen növelni.

Az első Mk 1F szintre modernizált CSH2A egyébként 2010 szeptemberében készült el. A módosítások eredményeképpen megújult a kommunikációs rendszer, a rádió navigációs berendezések és a gépágyú, valamint a rakéták találati pontosságának növelésére is sor került. Egy év alatt számos hibára derült fény a módosításokat követően, de most már kijelenthető, hogy a reduktorban észlelt problémák már a múlté és az orr alatti F2-es gépágyúnál sem lépnek fel túlhevülési problémák. Megmaradtak viszont a csöves tűzfegyver megbízhatósági problémái. Az oldalirányban 220, függőlegesen 70 fokos szögben kitéríthető gépágyú továbbra is szenved a rendszeres elakadásoktól, törött rugóktól és a nem mindig megvalósuló lőszerváltástól. Ugyanis a kettős hevederezésű rendszer mozgatását a le-és felszállások során a szerkezetbe bejutó por akadályozza és ez a többi probléma forrása is. A 2000 méteres célzott lőtávolságú fegyver kényes részeinek további por elleni védelmének erősítésére egy visszahúzó mechanizmus kidolgozását végezte el az Armscor.

Ausztráliban kivonták a szolgálatból az ADELAIDE-osztályú fregattok utolsó egységét is. Az ausztrál igények szerint módosított, OLIVER HAZARD PERRY-osztály tervei szerint megépített hajók közül négy az USA-ban, (ADELAIDE-FFG 01, CANBERRA-FFG 02, SYDNEY-FFG 03, DARWIN-FFG 04) a másik kettő (MELBOURNE-FFG 05, NEWCASTEL-FFG 06) Ausztráliában készült el. A fregattok 2000 elején egy nagyobb mérvű korszerűsítésen estek át. A 2010-es évek második felében a testvérhajók beszerzésének tervével több állam is kacérkodott, így hírbe hozták Brazíliát, Chilét, valamint Görögországot és Lengyelországot is. Október 26-án a 27 éves szolgálata után, a sydneyi Garden Island kikötőjében tartott ünnepségen búcsúztatták el a MELBOURNE fregattot.

Eddig sikerrel zárultak a Raytheon Company következő generációs NGJ-MB (Next Generation Jammer Mid-Band) rádióelektronikai zavarókonténerének azon repülési tesztjei, melyek során a légáramlat által forgatott generátor által előállított elektromos energia mennyiségét vizsgálták. A konténert egy üzleti gép törzse alá függesztve reptették meg már többször és ezek során háromszor indították be a generátorát. Az NGJ-MB várhatólag 2020 tavaszán fog majd a Boeing EA-18G Growler rádióelektronikai zavarógépek szárnya alá felfüggesztve is repülni.

Még az év vége előtt megkaphatják rendszeresítésre az első ACV kétéltű harcjárműveiket az amerikai tengerészgyalogosok. Az aknák robbanása ellen fokozottan védett kétéltű létrehozására, mellyel a tengerészgyalogság ACV tenderén indultak, a BAE Systems összeállt az olasz Iveco Defence-el, mely a kiindulási alapot biztosította. Az 13 lövész szállítására képes 3 fős legénységű ACV kétéltű lövészpáncélos 700 lóerős FPT Industrial Cursor 16 motorjával kiválóan elboldogul a homokos tengerpartokon is. A bőrnyakúak kegyeinek elnyerésért a SAIC is társult a Singapore Technologies Kinetics (STK) vállalattal így a Terrex 2-es továbbfejlesztett variánsa volt az olasz eredetű jármű kihívója. A már 4 évtizede szolgáló AAV-7-ek üzemben tartása egyre nagyobb feladatot jelent, hiszen számos alkatrészük gyártása befejeződött, így ezek pótlása az idő előre haladtával egyre nehezebb. A kiválasztás során a BAE Systems/Iveco Defence párosa vitte el a pálmát, de a tengerészgyalogosok által elvégzendő próbák még hátra voltak.  A páncélossal ez év elején a partaszállító hajók elárasztható dokkfedélzetének elhagyását, valamint a hullámzó tengeren mutatkozó úszási és irányítási képességeket is vizsgálták.

A majd 3 méteres hullámzásban is jól teljesített az ACV, így egyre közelebb kerül a rendszeresítéshez. Ennek újabb jelzője lehet, hogy a tengerészgyalogság bejelentette, 3 változatban tervezik rendszeresíteni a páncélost. A kisebb mennyiségben beszerzendő ACV-R műszaki és az ACV-C parancsnoki változat mellett az ACV-30 jelzésű gyalogsági harcjárműből lesz a legtöbb legyártva. Ennek fegyverzeteként (akárcsak a hadsereg a Stryker járművein) egy 30 milliméteres gépágyút szeretnének látni a bőrnyakúak. A legalább 20 évig szolgálatban tartani kívánt páncélos teljes sebességű gyártása 2022-ben kezdődik majd el és ennek köszönhetően a megrendelt 704 jármű elkészítése hat év alatt megtörténik. 2019 október végén újabb megrendelés érkezett az ACV-re, ami már a harmadik rendelési csoportot jelenti. Az elsőket még 2018 közepén rendelték meg 30 példányban, míg a mostani megállapodás értelmében 120 millió dollár ellenében további 30 darab páncélos fog elkészülni 2022-ig. A jelenlegi alacsony ütemű termelés az ACV-P páncélozott szállító harcjármű változatra koncentrál.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Dassault Mirage IIIRS

Denel AH-2A Rooivalk

Lockheed Martin F-16CJ Fighting Falcon

Szuhoj Szu-57

Aérospatiale SA 342L Gazelle

Douglas A-4N Skyhawk

Eurocopter AS 350 Ecureuil

Hongdu L-15 Falcon

Northrop F-5E Tiger II

Fiat G-91R3

Soko J-22 Orao

Douglas RB-66B Destroyer

IAR-99 Soim

Boeing EA-18G Growler

Dassault Mirage F1C

Boeing KC-46A Pegasus

Szuhoj Szu-30MK2

Fairchild A-10C Thunderbolt II

British Aerospace Harrier GR.9

Eurofighter EF-2000 Typhoon

Boeing MV-22B Osprey

Xian H-6K

Dassault Mirage 2000D

Boeing CH-47F Chinook

MiG-21bis

Xian Y-20

Szólj hozzá

Sikorsky Nexter A400M Atlas Boeing korvett NHIndustries UH-60M Black Hawk BRAUNSCHWEIG-osztály NH90 Sea Lion M109A3 CAESAR Dassault Denel Airbus Thales Tupoljev Tu-22M3M Kindzsal MiG-31K Backfire Poseidon MRA Mk.1 P-8A EMDEN T700-GE-70 H-764GU AN/APX-123A AN/ARC-201D RT-1478D AN/ARC-231 RT-1808A MASE ALQ-213 Hensoldt MILDS-F ASTUTE-osztály. HMS AUDACIOUS (S122) Atlantique 2 ATL2 Search Master CSH2A Rooivalk Mk 1F ADELAIDE-osztály