2019. dec 28.

2019.12.28

írta: Netarzenál
2019.12.28

Ausztriában repülési tilalom alatt állnak a svéd gyártmányú Saab 105-ös sugárhajtású kiképzőgépek. A valaha még 40 darabos mennyiségben beszerzett gépekből 19 példány volt még hivatalosan hadrendben, ezekből azonban az utóbbi időben csak 10-12 volt alkalmas a repülésre. Azonban a 2020-ban nyugdíjazni kívánt típuson több repedést is felfedeztek, így a flottát a földre kényszerítették biztonsági okokból. A történet úgy lesz teljes, ha az is megemlítésre kerül, hogy a Saab 105-ök ellenőrzésének javaslata a Svéd Légierőtől származott, ahol a hasonló Sk 60-at használják kevésbé erős hajtóművekkel, de modernebb pilótafülkével. Mivel az osztrák műszaki szakemberek további repedéseket találtak olyan helyeken is, amelyeken a svédek nem, így az összes osztrák Saab 105-öt a földre parancsolták.

December 20-én jelentették be, hogy Spanyolországban elvetették az S-70-es GALERNA-osztályba tartozó MISTRAL (S-73) nevű tengeralattjáró nagyjavítását. Az egység élettartama során az utolsó nagyobb hajógyári munkára azért nincs szükség, mivel az S-80-as osztályba tartozó ISAAC PERAL (S-81) hadrendbe állítása ezt szükségtelenné teszi. Az 1985-ben szolgálatba állt MISTRAL esetében ez volna az ötödik ilyen nagyjavítás, amit 2015-ben hagytak jóvá. A négy megépült S-70-ből, melyek egyébként a francia AGOSTA-osztály helyben készült, minimális eltérést felmutatni tudó példányai jelenleg már csak a GALERNA (S-71), MISTRAL és, TRAMONTANA (S-74) egységek vannak szolgálatban. Az 1980-as évek első felében építeni kezdett testvérhajók közül a másodiknak elkészült SIROCO (S-72) 2012 közepén került kivonásra.

Olaszországban elkezdték a Ghedi légibázis átépítését. A 6. repülőezred Panavia Tornado IDS és ECR gépeinek otthont adó támaszpont korszerűsítésére 91 millió eurót költ Róma. Ebből az összegből új karbantartó hangár, mintegy harminc fedett gépállóhely, további új épületek, egy új oktató központ, amelyben a szimulátorok is megtalálhatók lesznek, és az új raktár is elkészül. A munkálatok 2022 júliusáig be fognak fejeződni, hiszen mindezeket egy új típus érkezése teszi szükségessé. Ez pedig nem más, mint a Lockheed Martin F-35A, mely a Tornadókkal 2025-ig fognak egy repülőtérről üzemelni. A jelenlegi elképzelések szerint Olaszországban így mindössze két repülőtéren lesznek megtalálhatók a Lightning II-ek, a Ghedi és az Amendola légitámaszpontokon.

December elején jelentették be, hogy Görögország további összeget áldoz a francia Dassault Mirage 2000-5-ös vadászbombázóira. A Dassault Aviation, a Safran és a Thales 260 millió euró értékben fogja korszerűsíteni Athén 24 darab Mirage 2000-5 Mk.2-es gépét. Valamint ebben az összegben benne van egy hét évre szóló logisztikai támogatás is.

Légi indítású K-47M2 Kindzsal (Tőr) típusú hiperszonikus rakétákkal fogják ellátni az orosz flotta repülőerőit. Az orosz Izvesztyija napilap értesülése alapján azonban nem a nagyobb távot berepülni képes, a korszerűsítés során új hajtóműveket (NK-32-02) és korszerű fedélzeti elektronikát kapó Tupoljev Tu-22M3M Backfire szuperszonikus közepes bombázók lesznek a hordozók. A tavalyi évben az orosz védelmi iparból származó információ szerint a modernizált Backfire szuperszonikus közepes bombázók fegyverzetében megjelenhet majd a légvédelmi rendszerek számára eddig is komoly kihívást jelentő Kindzsal típusú hiperszonikus rakéta légi indítású változata is. Ebből akár négyet is elhelyezhetnének majd a Tu-22M3M-en, a szükséges módosításokat követően. A minél gyorsabb hadrendbe állítás okán a már meglévő MiG-31BM Foxhound típust repülő vadászalakulatokat teszik alkalmassá a Mach 10-es sebességre képes, 2000 kilométeres hatótávolságú K-47M2-esbevetésére.

A lap értesülései szerint ezek a Kindzsalok már hajók ellen is kellő hatékonysággal lesznek bevethetők. Az új feladatkör ellátása jelentős módosítást igényel a Foxhound-okon, így a vadászfeladatok ellátása ezek után nem végrehajtható a MiG-31K alváltozatokkal. Ugyanis a fedélzeti rádiólokátor eltávolításra kerül, de a belső üzemanyag-kapacitás plusz tartályok beépítésével megnövekedik. Jelenleg a haditengerészet két MiG-31-et repülő ezreddel rendelkezik. Az Északi Flotta parancsnoksága alatt a moncsegorszki, és a Csendes-óceánon Flotta alárendeltségében a Kamcsatka félszigeten található jelozovói repülőtéren repülik a típust. Az előbbi bázist 2013-ban, míg az utóbbit 2016-ban újították fel és korszerűsítették. Moncsegorszkból felszállva Izland partjaitól a Kara-tengerig nyílik majd mód a Kindzsal bevetésére, míg a kamcsatkai MiG-31K-k a Kelet-Szibéria partvidékétől kezdve, a Bering-tengeren és az Ohotszki-tengeren lévő hajókra jelenthetnek a jövőben veszélyt.

Törökországban december 22-én bocsátották vízre az első helyben elkészült TYPE 214-es tengeralattjárót. A 2015-ben építeni kezdett TCG PIRI REIS a német U-214TN terv módosításával jött létre. Ezt megelőzően azonban műszaki és pénzügyi kérdések azonban körülbelül hat évvel késleltették a tengeralattjáró elkészültét. Az eredeti tervek módosítása során a tengeralattjárók hossza 2,05 méterrel növekedett, míg vízkiszorításuk 1850 tonnáról kicsivel 2000 tonna fölé (2040-2050) emelkedett. A hat egységből álló hajóosztályt a Gölcük Hajógyárban készítik el. A hat tervezett egységből innentől kezdve évente egy fog vízre kerülni, így az utolsó tengeralattjáró 2024-ban kerülhet tervezett közegébe, míg az összes hadrendbe állását 2027-re várják a törökök. Az eredeti terveket a törökök további öt helyen módosították a gyártó jóváhagyásával, a ThyssenKrupp Marine Systems-el 2009-ben aláírt szerződés alapján. Ennek köszönhetően a REIS-osztályú tengeralattjárók ISUS-90/72 harcvezetési rendszert, MK48 Mod 6AT és DM2A4 torpedókat, valamint a HARPOON Block I/II robotrepülőgépekkel fognak szolgálatba állni. A későbbiek folyamán tervezik a helyi fejlesztésű és gyártású AKYA torpedók, valamint a több mint 200 kilométeres hatótávolságú ATMACA robotrepülőgépek integrációját is.

Izrael légiereje új könnyűhelikoptereket szerez be pilótaképzés céljára. Mindez 2019. február 17-e óta nyílt titok, mivel nyilvánosságra hozták. Akárcsak a kiválasztott típust és a mennyiséget is. December 23. óta már azt is tudni, hogy a hét AgustaWestland AW119Kx Koala helikopterért, illetve a pilóta- és a földi személyzet képzésért, a pótalkatrészekért, és a szerszámokért egy 38,4 millió dolláros szerződés került aláírásra. A négy főrotorlapátos, kettős független hidraulikus rendszerrel, valamint Garmin G1000H kijelzős pilótafülkével rendelkező AW119Kx Koala helikopterek az 1970 óta használt Bell OH-58-ok helyét foglalják majd el. A típust Portugália is megrendelte 2018 végén. Ott öt gép plusz kettő további opciós szerepelt a 23 millió dolláros szerződésben a kiképző feladatkörben is 1963 óta alkalmazott nyolc Aérospatiale SA316 Alouette III leváltására. A francia típus generációs lemaradásban volt az AW101 és a Super Lynx Mk.95 típusokhoz képest. Az új portugál helikopterek feladatai lesznek még az oktatáson felül a futár-és szállítórepülések végrehajtása, rövidtávú tengeri kutató-mentő, valamint tűzoltási feladtok ellátása.

Indiai hadseregből származó információk alapján, már a következő év elején aláírásra kerülhet a következő szerződés, mely további Boeing AH-64E Apache harci helikopterek beszerzéséről szól. Egészen pontosan 6 harci forgószárnyast vennének, a becslések szerint körülbelül 930 millió dollárért. India 2015-ben 3,1 milliárd dollár értékben rendelt meg 22 darab AH-64E Apache harci helikoptert a légierő részére. Ezt 2017-ben követte a következő rendelés, ami hat forgószárnyasra szólt, de ezek már a hadsereg állományába fognak kerülni.

A bangladesi haditengerészet két Type 053H3 típusú fregattot vett át december 18-án. Az ex-JIAXING (521) és az ex-LIANYUNGANG (522) a kínai haditengerészetben szolgált eddig, nyolc további testvérhajóval együtt. Ezek alkották azon kínai fregattok második generációja, amelyek légvédelmi rakétarendszerekkel vannak felszerelve. A bangladesi haditengerészet 2018 júniusában megállapodást írt alá Kínával két Type 053H3 típusú fregatt beszerzéséről. Ezek a kínai haditengerészettől kivonásra kerültek 2019-ben, de átadásuk előtt egy alapos nagyjavításon és felújításon estek át. A tervek szerint a két fregatt új hazájukban az OMAR FAROOQ  és az ABU  UBAIDAH nevet fogja viselni.

2107 óta már a második alkalommal kerültek nyilvánosságra olyan fotók, melyek az AGM-114R9X bevetésének tényét erősítik meg. A NETARZENÁL-on ez év első felében került megemlítésre, hogy 2017 februárjában egy szíriai területen eltalált Kia személygépkocsi meglepően épen maradt az ismeretlen rakéta becsapódását követően. A tető szinte teljesen beszakadt, egy jókora lyuk éktelenkedett rajta, de robbanásra utaló nyomok nem voltak a roncson. A terroristának tartott egyiptomi állampolgár életét veszítette a támadás során. Már akkor szó volt róla, hogy a CIA és az amerikai hadsereg az elmúlt években új típusú rakétákat használt a terroristák elleni harcban. A távolról irányított repülőeszközök fedélzetéről az AGM-114 Hellfire R9X jelzésű változatát vetették be, már több alkalommal. A Szíriában és Jemenben is alkalmazott fegyver nem tartalmaz robbanóanyagot. A kiszemelt személy elpusztítását a rakéta testéből csak néhány másodperccel az ütközés előtt kinyíló hat darab penge végzi.

Az AGM-114 R9X jelzésű változatról első alkalommal cikkező Wall Street Journal szerint az R9X-et Barack Obama elnök regnálása alatt fejlesztették ki a nem szándékos halálesetek csökkentése érdekében. A Wall Street Journal több mint fél évvel ezelőtti jelentése alapján az R9X alkalmazásra került már többek között Líbiában, Szíriában, Irakban, Jemenben és Szomáliában is. Most az év vége felé hivatalos megerősítést nyert, az R9X-et 2016-ban titokban fejlesztették ki éppen az olyan célszemélyek likvidálására, akik védelmük érdekében más személyek közelében tartózkodnak (különösen nők és gyermekek), így hagyományos fegyverek alkalmazásával túl nagy médiavisszhangot váltana ki a likvidálásuk. Eme változat titokban tartása lehetővé tett a kevesebb, mint 10 alkalommal történő sikeres használatát. Valószínűleg ugyanezzel a fegyverrel került sor a támadásra Jemenben egy 2019. januári akció során, majd 2019 októberében Szíriában is. Azonban a rakétáról hivatalos fotót nem hoztak nyilvánosságra, valamint azt sem közölték, mi a tényleges megnevezése.

Sikeresen semmisített meg egy BQM-167 célgépet egy Lockheed Martin F-16C az Egyesült Államokban. A december 19-én végrehajtott éleslövészet során a Fighting Falcon az eredetileg a földi célok ellen fejlesztett AGR-20A APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) félakítv lézeres irányítású rakétát használta. A Mexikói-öböl vizei feletti lövészetre az F-16-os két-két AIM-9 Sidewinder és AIM-120 AMMRAAM légi célok elleni rakétával, és két hétcsövű indítóblokkal szállt fel. Ez utóbbiakban voltak az átalakított Hydra rakéták. A teszt bebizonyította, hogy egyetlen egy darab, a 2016-ban rendszeresített, nagyjából 30000 dollárba kerülő (míg az AIM-120 darabára ennek többszöröse) precíziós irányítórendszerrel ellátott AGR-20A APKWS-ből is elegendő egy kisméretű légi cél megsemmisítésére. Természetesen a félaktív lézeres irányítási mód miatt elengedhetetlenül fontosak a megfelelő légköri viszonyok.

Bejelentették két újabb VIRGINIA-osztályú tengeralattjáró nevét is december végén. Mind az SSN-802-es és az SSN-803-as elnevezése történelminek tekinthető, így várható volt, hogy újra felbukkannak majd. A General Dynamics Electric Boat által megépítendő mindkét egység a Block V-ös változat lesz. Az az SSN-802-es az OKLAHOMA, míg az SSN-803-as az ARIZONA nevet viseli majd.

Argentína már egy ideje törekszik arra, hogy korszerűsítse helikopterflottáját, most orosz ajánlatot vizsgálnak. A 20-24 darab közepes szállító helikopter esetében a Mil Mi-171A2-es verzió beszerzése vált elérhetővé. A 12 darab harci helikopter esetében a Mil Mi-35M-re érkezett ajánlat Moszkvából. Ezen felül az orosz elképzelésben szerepel egy Córdobában létesítendő logisztikai és karbantartó központ létesítése is.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Fairchild A-10C Thunderbolt II

MiG-29A Fulcrum

McDonnell Douglas F/A-18C Hornet

Alenia/Aermacchi/Embraer AMX

Lockheed Martin F-16F Desert Falcon

NHI NH90TTH

Boeing C-17A Globemaster III

Eurofighter EF-2000 Typhoon

 

B. U. É. K.

Szólj hozzá

Lockheed Martin AgustaWestland fregatt Boeing F-35A Lightning II AH-64E Apache Dassault Aviation Panavia Tornado ECR Kindzsal MiG-31K F-16C U-214TN K-47M2 TYPE 214 Safran AGM-114 R9X Hellfire Saab 105 Sk 60 S-70 GALERNA-osztály MISTRAL (S-73) GALERNA (S-71) TRAMONTANA (S-74) SIROCO (S-72) Tornado IDS a Ghedi Amendola Dassault Mirage 2000-5 Thales Mirage 2000-5 Mk.2 TCG PIRI REIS AW119Kx Koala Type 053H3 JIAXING (521) LIANYUNGANG (522) OMAR FAROOQ ABU UBAIDAH AGR-20A