2013.05.08
Szaúd-Arábiában úgy döntöttek, hogy vásárolnak a török Altay harckocsikból is. A beszerezni kívánt páncélosok darabszámát eddig még nem hozták nyilvánosságra, de annyit megemlítettek, hogy 320 francia AMX-30-ast szeretnének minél hamarabb nyugdíjazni. Ankara 5.5 millió dollárt fizet a hazai készítésű páncélosok darabjáért, amelyekből 1000-1500 darabot is megvásárolhatnak majd, hiszen jelentős számú elavult harckocsival rendelkezik a hadsereg. Elég csak megemlíteni a 930-as és az 1370-es darabszámban rendszeresített M-60-as és M-48-as amerikai páncélosokat, de a 382 darab német Leopard 1-es sem mai darab. Néhány modernizáláson átesett régebbi harckocsin kívül csak a 338 Leodard 2-es tekinthető korszerű páncélosnak Törökországban. Szaúd-Arábiában a franciák az 55 tonnás AMX-56 Leclerc-t próbálták meg eladni, de úgy tűnik az erősebb páncélzatú, így már 65 tonnásra hízott dél-koreai K-2-es továbbfejlesztés lesz a befutó. Tény az is, hogy Rijád már két évvel ezelőtt összehasonlította az Altay és az amerikaiaktól vásárolt, 400 darabos mennyiségben hadrendbe állított M1 Abrams képességeit.
Jelenleg még mindig nem tudni mikor fognak hazatérni Afganisztánból a K-MAX robothelikopterek. A személyzet nélküli forgószárnyasokkal a tengerészgyalogosok számára hajtanak végre teherszállítási feladatokat a távoli országban. Teszik mind ezt olyan megbízhatósággal és hatékonysággal, hogy a bőrnyakúak továbbra is igényt tartanak mind a két helikopterre, immáron 2011 novembere óta. A gépekkel maximum 3 tonnányi ellátmány szállítanak egy-egy alkalommal és volt olyan nap, amikor 6 felszállás során 15 tonna felszerelés, lőszer és egészségügyi ellátmány került a harcoló csapatokhoz a K-MAX-ok segítségével, akár egy tűzharc kellős közepén is. Ez utóbbi sem okozott túl nagy problémát, hiszen a kívánt landolási pont igény szerint módosítható a már levegőbe emelkedett helikopter számára a megközelítési iránnyal együtt.
Egyre több érv szól az mellett, hogy az európai MBDA által gyártott Brimstone kettős irányítású (félaktív lézer+radar) rakéta felbukkanjon az amerikai MQ-9 Reaper felfegyverzett távirányítású repülőgépek fegyverzetében is. Ugyanis a brit tulajdonban lévő társaikat érintően, éppen a múlt héten született meg a döntés, miszerint integrálásra fog kerülni a harci körülmények között is jól teljesítő Brimstone rakéta. A hasonló képességű, ám még fejlesztés alatt álló JAGM rakéta legutóbb 2017 elejére datált megjelenéséig nem tudnak várni az USAF-nál, ezért a Brimstone így megfelelő alternatívát jelenthet számukra az átmeneti időszakban. Az ebben az évben elkezdődő repülési tesztekhez a hírek szerint már az Amerikai Légierő is csatlakozni fog.
Megerősítette a szerb média április végi információit az ország politikai vezetése a hét elején. Hétfőn ugyanis Aleksandar Vucic szerb miniszterelnök-helyettes és védelmi miniszter Belgrádban jelentette be, hogy országa hat darab orosz MiG-29M/M2 Fulcrum vadászbombázó megvásárlására készül. A gépek beszerzése orosz hitelből valósulna meg, ennek pontos mértéke, akárcsak a MiG-ek ára, a beszerzendő fegyverzet és alkatrész mennyisége még tárgyalások alapját képezi. Ezek még várhatólag ebben a hónapban megkezdődnek, hiszen Tomislav Nikolic szerb elnök május 21-én, míg Aleksandar Vucic május 23-24-én tesz hivatalos látogatást Oroszországba.
Németországban viszont éppen ma bólintott rá az Angela Merkel vezette kormány, hogy eladásra kerülhetnek Indonézia számára a Leopard 2-es harckocsik. A 104 Leopard 2-es tank mellé Berlin 50 Marder 1A2-es gyalogsági harcjárművet is elad az ázsiai országnak, valamint hídvető harckocsik és műszaki-mentő járművek megvásárlása is lehetővé fog válni Jakarta számára.
Oroszországban hallgatnak az idők szavára és figyelemmel kísérik a külföldi fegyverfejlesztéseket, így újabbnál-újabb ötletekről érkeznek hírek az országból. A legújabb szerint egy kerekes futóművel rendelkező önjáró tarackot terveznek kifejleszteni. A jármű alapját a 8x8-as kerékképletű Kamaz-6560-as teherautó adja majd, ami a Pantsir-S mobil légvédelmi rendszernél is hadihasználatra került. Természetesen a nagyobb igénybevétel miatt az alvázat megerősítik, hogy elbírja a lövések okozta erőhatásokat. A megnövekedett súly miatt erősebb motort is beszerelnek, valamint lövésbiztos gumiabroncsok is felszerelésre fognak kerülni. A tarack automata töltőberendezéssel lesz ellátva, irányzását a jármű páncélozott vezetőfülkéjéből fogják végezni. Várhatólag 2015 vége előtt befejeződnek majd az új önjáró tarackkal végzett próbák és elsőként az ejtőernyős és hegyi csapatoknál fog megjelenni az új harceszköz.
Törökországi lapértesülések szerint a hadsereg megpróbálja érvényteleníteni az hazai BMC céggel kötött szerződését. A BMC még 2009-ben nyerte el 278 BMC-350 Kirpi aknavédelemmel ellátott páncélozott szállító harcjármű legyártására szóló megbízatását. A 3 fős legénység mellett további 10 katona szállítására képes, 16 tonnás, 7,07 méter hosszú, 2,51 méter széles és 2,86 méter magas járműveket 2011 decemberéig kellett volna átadni, azonban a szállítással jelentősen elmaradt a gyártó. Ha sikerült a szerződéstől elállni, akkor további 7 millió eurós pénzbírság is érheti a BMC-t.
NETARZENÁL GALÉRIA
A VFA-14 egyik F/A-18E vadászbombázója háttérben a USS JOHN C. STENNIS (CVN 74) hordozóval: 1., 2.