2013. aug 09.

2013.08.09

írta: Netarzenál
2013.08.09

Alaposan túlszárnyalták az egy hónap alatt hajófedélzetről történő repült órák számát az MQ-8B Fire Scout robothelikopterek. A gépek négy példánya jelenleg a USS SAMUEL B. ROBERTS (FFG 58) fregatt fedélzetén található meg és a forgószárnyasok júniusban több mint 333 órát töltöttek a levegőben, messze többet mint az eddigi 110 óra.

Franciaországban Jean Yves Le-Drian védelmi miniszter augusztus 2-án egy lassabb ütemű beszerzés tervezetét mutatta be a döntéshozóknak. Az elképzelés szerint 2014 és 2019 között a légierő és haditengerészet számára mindössze 26 Rafale kerülne átadásra, annak ellenére a Dassault évente 11 gép elkészítésére képes. A gyártósoron nem lenne változás a negyedévenkénti egy hazai megrendelésre épített Rafale miatt, hiszen a kieső mennyiséget az exportmegrendelések teljesítése tölthetné ki.

Ezek a még folyó tárgyalásoktól függően vagy/és Brazília, Malajzia, Egyesült Arab Emírség számára készülő vadászbombázók lennének. Az Airbus A400M Atlas teherszállítók is lassabb ütemben kerülnének átadásra, feladataikat a 14 Lockheed Martin C-130H képes ellátni az átmeneti időszakban. A 12 A330 MRTT közül is az első kettő a következő évben kerülne leszállításra, de a lassabb ütemű beszerzés elfogadása után, az első két példány csak 2019-re állna szolgálatba. Erről a tervezetről december 31-ig születik majd döntés.

Ausztria három Lockheed Martin C-130K szállítógépe közül a brit Marshall Aerospace elkészült az első modernizációjával. A Brit Királyi Légierőtől 2002-ben kivonásra került Hercules új repülésirányító rendszert, robotpilótát és magasságmérő radart kapott, de a pilóták műszerfalába is beépítésre kerültek a többfunkciós színes LCD kijelzők az ez év januárjában elkezdett munkák során.  A következő osztrák C-130K szeptember elején érkezik meg Angliába, a 2011 októberében megkötött szerződés értelmében és a harmadik géppel is elkészülnek a Marshall Aerospace szakemberei 2015 elejére.

Eltérő adatok láttak napvilágot Indiában a hazai építésű repülőgép-hordozó az INS VIKRANT (IAC-1) szolgálatba állásának időpontjáról. Az állami tulajdonú Cochin Hajógyárban épülő 40000 tonnás, 262 méter hosszú egység az eredeti tervekhez képest már 4 éves késében van, jelenleg már a belső szerelési munkálatokat végzik rajta. A védelmi minisztérium szerint a tengeri próbajáratokat 2016-ban kezdhetik majd el a VIKRANT-al, míg a haditengerészet szerint ez csak 2018, 2019 körül fog megvalósulni.

Becslések szerint a teljesen felszerelt VIKRANT majd 5 milliárd dollárba fog kerülni, míg fegyverzet és a tervezett 30 darab légi jármű (20 MiG-29K és Tejas Mark 2 mellett 10 Kamov Ka-31 helikopter) nélküli ára csak 2 milliárd dollár. Érdekes adat, hogy 2003-ban még csak 500 millió dollárral számoltak fegyverek és repülőgépek, helikopterek nélkül. A második hazai építésű repülőgép-hordozó, az IAC-2 tervezése még folyik, a jelenlegi elképzelés szerint ez már 60000 tonnás lesz és legalább egy katapulttal fog rendelkezni.

Átadta az első négy előszériába tartozó TAPV (Tactical Armoured Patrol Vehicle) PSZH-t a Textron Systems Canada Inc a kanadai hadsereg számára. (Előzmény) A 4x4-es járművekből ezeket még a próbák és kiképzés során fogják leginkább használni. Az elkövetkező hetekben újabb két TAPV fog elkészülni, ezek szintén részt fognak venni a próbákon, amiket a augusztus végén fognak elkezdeni és 8-9 hónapig fognak tartani.

Minden eddiginél hosszabb távú áttelepülést hajtott végre két tengerészgyalogos MV-22B Osprey billenőrotoros gép. A géppár augusztus 2-án indult el Japánból a Futenma támaszpontról és két KC-130J Super Hercules repülőgépből történő többszöri légi utántöltést követően szálltak le fülöp-szigeteki Clark támaszponton. Innen másnap repültek tovább az ausztráliai Darwin felé, ahová szintén légi üzemanyag felvétel segítségével jutottak el. Majd innen augusztus 4-én mentek tovább Townsville-be, szintén a KC-130J-k segítségével. Itt csatlakoztak a USS BONHOMME RICHARD partraszállást támogató helikopterhordozóhoz, míg a KC-130J-k hazafelé vették az irányt.

NETARZENÁL GALÉRIA

Hűsítő fürdő.

Dassault Rafale M.

Szuhoj Szu-25UBK.

Hawker Siddeley Nimrod MR.2.

Görög Seahawk.

Szólj hozzá

TAPV A400M Marshall Dassault Rafale MQ-8B Fire Scout MV-22B Textron Osprey VIKRANT Atlas Aerospace A330 MRTT C-130K IAC-1