2014. okt 19.

2014.10.19

írta: Netarzenál
2014.10.19

Október 14-én végrehajtotta első repülését a Németország számára gyártott első Airbus Military A400M Atlas. A novemberben átadása kerülő MSN18-as helyi idő szerint 14:30-kor hagyta el a Sevillai betont és 4 óra 58 perces problémáktól mentes szárnyalás után ért újra talajt.

Újabb típussal bővült a RAF színeiben repülő Voyager KC.3-as tanker/szállítógépek által a levegőben utántöltött gépek listája. Október 15-én ugyanis az amerikai tengerészgyalogság két McDonnell Douglas AV-8B Harrier II harci repülőgépe vételezett kerozint az Airbus A330-as átépített változatából, mikor Irak terültén hajtottak végre bevetést az iszlám szélsőségesek ellen.

Még a hónap elején hajtottak végre tesztrepüléseket az algériai haditengerészet számára átadott első AgustaWestland Super Lynx 300-al Angliában. A nem túl nagy hírverést kapó eseményen a helikopter oldalán a Denel Dynamics Mokopa levegő-föld lézeres félaktív irányítású rakéták indítótubusai voltak megfigyelhetők. Az egyenként 50 kg-os tömegű, 10 km-es hatótávolságú rakétákból a Super Lynx 300 a törzs oldalán négyet-négyet hordozhat. Algéria a meglévő négy AgustaWestland Super Lynx 130-as mellé hat 300-ast rendelt meg.

Robinson R44 Raven II-es helikoptereket vásárolt a Jordán Királyi Légierő. A forgószárnyasokat a pilótaképzésben fogják használni a Hughes 500D-ok kivonása után. Az alacsony fenntartási és üzemeltetési költségekkel rendelkező típusból az első négy még ebben az évben megérkezik Jordániába, míg további négy 2015 elején kerül majd leszállításra.

Tajvan is folytat építkezéseket a Spratly-szigetek egyik tagján. Taiping szigetén, ahol egy több mint 1 km-es hosszúságú és 30 méter szélességű futópályával rendelkező repülőtér is található, most a dél-nyugati részen épül kikötő. A hullámtörő gáttal védett móló és rakpart egy 2013-ban elkészült tanulmányban már szerepelt. Ekkor, mint a 2000 tonnás vízkiszorítású korvettek fogadására képes létesítmény tervezet látott napvilágot, amire a kormány 110,24 millió dollárt el is különített. Az építkezés várhatólag 2015-ben fejeződik be. Kapcsolódó hír, hogy a sziget védelmének erősítésére fontolgatják a hat francia LA FAYETTE-osztályba tartóz (helyi jelölés KANG DING-osztály) fregattjainak fegyverzetét alkotó RIM-72C Sea Chaparral légvédelmi rendszerek odatelepítését. Ezek a KANG DING-osztályú fregattok légvédelmi képességének javulásával válnak elérhetővé, mivel a 100 km-es hatótávolságú Sky Sword II-es légvédelmi rakéták jelennek meg rajtuk.

Megkereszteltek egy újabb VIRGINIA-osztályú tengeralattjárót az Egyesült Államokban. Az SSN 793-as az mostantól az OREGON nevet viseli.

Ebben a hónapban búcsút vett a CH-46E Sea Knight helikopterek utolsó még szolgálatban lévő példányaitól az amerikai tengerészgyalogság. A HMM-364-es század MV-22B Osprey billenőrotoros gépekkel folytatja majd tovább a bőrnyakúak támogatását, immáron VMM-364-es jelzést viselve. A század az elődtípust 47 éven keresztül repülte.

Jövőre lesz 60 év annak, hogy végrehajtotta első felszállását az U-2-es felderítőgép és ezt a szolgálatban tartással fogja ünnepelni a Dragon Lady. Ugyanis, a 2015-ös katonai költségvetésben szerepel a típusra elkülönített összeg, így kivonása leghamarabb 2016-ban várható, bár a pilóta nélküli Global Hawk képességei még mindig nem érik el a hadvezetés által elvártakat. Bizonyos előrelépés persze tapasztalható, például az egy repült órára vetített költség tekintetében már olcsóbb a Global Hawk, mivel 24000 dollárba került egy levegőben töltött óra, az U-2-es 32000-ével szemben.

Utoljára futott ki az anyakikötőjének számító Pearl Harbor-ból a LOS ANGELES-osztály 14. egységeként elkészült LA JOLLA (SSN 701) tengeralattjáró október 14-én. A Tomahawk programban is résztvevő, valamint a különleges egységek szállítására is alkalmassá tett 33 éves szolgálati múlttal rendelkező egységre nem a lebontás vár, mivel az átalakítást követően az atomerőműveket kezelő technikusok képzésére fog szolgálni.

Hadrendben állónak tekinthető az E-2D Advanced Hawkeye radargép október 10-től. Ekkortól már bevethető a típust elsőként szolgálatba állító harci század, a VAW-125 öt gépe és személyzetük. Az egység az 1. Hordozófedélzeti repülőezred tagjaként a következő évben fut majd ki a világóceánokra, a USS THEODORE ROOSVELT (CVN 71) fedélzetén. Az 52 megrendelt E-2Dből eddig 15-öt készített el a Northrop Grumman. A még szolgálatban álló 62 amerikai E-2C kivonása 2017-ben veszi kezdetét és 2025-re már csak a D modell lesz megtalálható a US Navy kötelékében.

Hat hónapon belül kiderül, hogy Izrael után melyik állam fogja másodikként rendszeresíteni a V-22-es Osprey billenőrotoros repülőgépet. Jó eséllyel ez Japán lesz, hiszen a katonai költségvetés tervezésekor még augusztusban igényeltek pénzt a gépekre. Tokió várhatólag 20 és 40 közötti mennyiségben vásárol majd a konvertiplánokból. További érdeklődők: Egyesült Arab Emirátusok, Kanada, Szaúd-Arábia, Katar, Olaszország, Brazília, Kolumbia, Szingapúr, és Ausztrália.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

Eurofighter EF-2000 Typhoon.

Canadair NF-5A.

Saab AJS37 Viggen.

Szuhoj T-50.

Eurocopter-Kawasaki BK-117A-3.

LTV TA-7C Corsair II.

Eurocopter EC-665 Tiger HAP.

Alenia MC-27J Spartan.

Fordulóban.

Dassault Mirage 2000B.

Tupoljev Tu-160 Blackjack.

Atlas Cheetah D.

Dassault Rafale C.

Szólj hozzá

A400M Atlas Voyager KC.3 Lynx Mokopa R44 Raven RIM-72C Sea Chaparral OREGON CH-46E Sea Knight U-2 LA JOLLA E-2D V-22