2016. feb 06.

2016.02.06

írta: Netarzenál
2016.02.06

Albániában jelentős mennyiségű, szovjet/kínai gyártmányú repülőeszközt kínálnak eladásra. Tíz MiG-19-es, hat MiG-21-es elfogóvadász, hat Jak-18 dugattyúmotoros kiképzőgép és négy Mi-4 helikopterre már jelentkeztek vevők Görögországból, Németországból, Franciaországból és az Egyesült Államokból is. Az árverést február 22-én tartják meg Tiranában.

Norvégia átvette a hatodik NHIndustries NH90NFH haditengerészeti helikopterét. A skandináv ország 14 forgószárnyast rendelt meg, ezek közül kettő a parti őrség kötelékében fog szolgálatot teljesíteni.

Mire Oroszországban megszületett a döntés, hogy megvalósíthatóvá válik a T-90-es harckocsik iráni gyártása, addigra a perzsa állam vezetése meggondolta magát és nem tart igényt az orosz harckocsira. Teheránból tavaly decemberben érkeztek hírek a T-90-es esetleges helyi előállításának szándékáról, pedig a helyi média éveken keresztül cikkezett a hazai gyártású Zulfiqar harckocsi család (Zulfiqar 1, Zulfiqar 2, Zulfiqar 3) korszerű mivoltáról. Most is azzal indokolták a T-90-ek be nem szerzését, hogy a hazai ipar, valamint a kutató-fejlesztő kapacitás rendelkezik azon képességekkel, amik egy T-90-es szintű páncélos előállításához szükségesek.

Egyenlítői-Guinea január 26-án jelentette be, hogy két Airbus C295 repülőgépet rendelt meg. Az első, teherszállító variáns ez év szeptemberében kerül majd átadásra, míg a második, egy tengeri járőrváltozat a következő évben érkezik meg a tulajdonoshoz.

Malajzia hat MD530G felfegyverzett könnyűhelikoptert rendelt meg az amerikai Boeing gyártól. A Rolls-Royce M250-C47E3 hajtóművel ellátott forgószárnyasból az első példányt ez év negyedik negyedévében leszállítják, míg az utolsó várhatólag 2017 márciusában fog megérkezni az ázsiai országba.

Pár évre fellélegezhetnek azok, akik az A-10C Thunderbolt II csatarepülőgépek jövője miatt aggódtak, ugyanis Obama elnök a 2017-es pénzügyi évre 582 milliárd dollárt kér a Warthog néven is ismert repülőgépek 2022-ig tartó üzemeltetésének biztosítására.

Szintén biztos a jövője a célgéppé átalakított QF-16-nak is, ugyanis az amerikai légierő 126 példány beszerzésére köt majd szerződést az átalakítást végző Boeing-el.

Levegő után kapkodnak viszont a Hornet pilóták, legalábbis az utóbbi évek kimutatása szerint. Egészen pontosan arról van szó, hogy az utóbbi öt évben megszaporodtak a hypoxia gyanús esetek a Lódarazsak pilótafülkéiben. A régebbi A/B/C/D gépek esetében 100000 repült órára vetítve 19,7, az E/F Super Hornet-ek esetében 20,4, míg a rádióelektronikai zavarást végző EA-18G Growler esetében 8,9 esetben történt meg a pilóták által is észlelt és jelentett levegőhiány.

Az esetek felderítését nehezíti, hogy nincs a fedélzeten szén-monoxidot vagy más szennyezőanyag jelenlétét figyelő berendezés. Vész esetére van viszont a fedélzeten tartalék oxigén, ez azonban csak nagyjából 10 perces repülést tesz lehetővé, ez pedig a legtöbb esetben messze kevesebb, mint ami egy tartalék leszállóhely, vagy repülőgép-hordozó eléréséhez kell. A felderítést tovább nehezíti az a tény, hogy a Hornet és Super Hornet esetében eltérő módon van biztosítva a személyzet oxigénellátása.

A régebbi variánsok esetében a jól megszokott sűrített levegős palackok vannak beépítve, míg az újabb változatoknál a Cobham által gyártott fedélzeti oxigén előállót berendezést (OBOGS) használják. Ez nagyban hasonlít az amerikai légierő legfejlettebb vadászgépében az F-22 Raptor-ban használthoz. Pár éve azzal a géptípussal is voltak hasonló problémák, akkor a pilóták felső testén viselt G-ruha mellényét tették felelőssé a hypoxia kialakulásáért. A haditengerészet pilótái esetében ez nem fordulhat elő, hiszen náluk ez a „ruhadarab” nem került rendszeresítésre.

Hivatalos típusjelzéssel látták el a haditengerészet részére szállítási feladatokra beszerzendő V-22 Osprey gépeket. A CMV-22B leginkább a megnövelt hatótávolságában, magas frekvenciájú rádióiban és utastájékoztató rendszerében fog eltérést mutatni a tengerészgyalogság által jelenleg is használt MV-22B változattól. A 44 darabos példányba 2018-tól gyártani kezdett CMV-22B modifikáció 2020-tól hajthatja majd végre a repülőgép-hordozók és egyéb hajók számára a szállítási feladatokat.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Antonov An-32B.

Dassault Rafale B.

Bell-Boeing CV-22B Osprey.

Eurofighter EF-2000 Typhoon FGR.4.

McDonnell Douglas F-15D Eagle.

Airbus A400M Atlas.

Sikorsky CH-53G.

Saab JAS-39D EBS HU Gripen.

Dassault Mirage 2000B.

Lockheed Martin F-16CJ Fighting Falcon.

Iljusin Il-28.

Boeing CH-147F Chinook.

Hawker Siddeley Buccaneer S.2B.

Lockheed Martin C-130J Hercules.

Xian H-6E.

Lockheed Martin F-22A Raptor.

Dassault Super Etendard.

EHI EH-101 Merlin HC.3.

Szólj hozzá

MiG-19 NH90NFH Airbus C295 T-90 MiG-21 Jak-18 Mi-4 Zulfiqar 1 Zulfiqar 2 Zulfiqar 3 A-10C Thunderbolt II MD530G Rolls-Royce M250-C47E3 EA-18G Growler F/A-18C Hornet F/A-18F Super Hornet Cobham F-22 Raptor CMV-22 Osprey