2021. júl 02.

Izrael fogja korszerűsíteni Srí Lanka vadászbombázóit

írta: Netarzenál
Izrael fogja korszerűsíteni Srí Lanka vadászbombázóit

Az Israel Aerospace Industries (IAI) 50 millió dollár értékű szerződést írt alá Srí Lankával a légierő Kfir repülőgépeinek korszerűsítéséről.

A megállapodás nem okozott nagy meglepetést, hiszen már 2021 januárjában elkezdődtek a tárgyalások. Az akkori információk helyesnek bizonyultak, ugyanis csak öt Kfir vadászbombázó modernizációját fogják végrehajtani ebből az összegből. Ennek során a KNG (Kfir New Generation) névvel emlegetett gépeket olyan korszerű 4+ generációs fedélzeti elektronikával látják el, amelyik lehetővé fogja tenni a későbbiek során a fedélzeti rádiólokátorok, kommunikációs rendszerek beépítését, valamint a sisakkijelzők integrációját is.

 Srí lankai IAI Kfir és fegyverzete (Wikipedia)

A korszerűsítéseket a srí lankai légierővel együttműködve végzik majd el az izraeliek a helyi létesítményekben. A Srí Lankai Légierő 1995 és 1996 között hat együléses Kfir C.2-t és egyetlen kétüléses TC.2-t szerzett be. 2005-ig további kilenc repülőgépet vásároltak meg, négy-négy C.2 és C.7, valamint egy további kétüléses TC.2-es képében. Ebből a mennyiségből tetemes számú Kfir került veszteséglistára. Két C.7 a lázadók által végrehajtott 2001. július 24-i támadás során pusztult el a földön. A polgárháború idején másik hármat veszítettek el nem harci események során, illetve két Kfir összeütközött a levegőben egy légi bemutatóra való felkészülést során. Jelenleg a 10. század állományában két TC.2-őt, két C.7-et és hat C.2-őt üzemeltetnek. 

Bár pontos részletek nem ismertek a Sri Lanka számára majdan elvégzendő Kfir KNG modernizáció miben létéről, azért fellelhető némi hasonlóság az Argentína részére jó pár évvel ezelőtt felajánlott Kfir Block 60-al. A dél-amerikai állam számára állítólag politikai nyomásra esett kútba az üzlet, mivel Washington nem járult hozzá a korszerűsített repülőgépek eladásához, nehogy azok bevetésre kerülhessenek egy újabb Falkland-szigetek elleni hadművelet során Nagy-Britannia ellen. A 12-14 példányt, szimulátort és képzést is tartalmazó 420-560 millió dollárosra becsült beszerzés a 2015 végén bejelentett argentin visszalépés miatt eddig nem tette lehetővé eme korszerű repülőgépek megvalósulását. Az akkori elképzelések szerint az izraeliek által már használt, de eltárolt C.7-es Kfir-ek sárkányszerkezetét megerősítették, illetve több elemét kicserélték volna, így élettartamuk 8000 repült órában, vagy 40 évben lett meghatározva. Továbbá a Block 60-ok pilótafülke szélvédőjét egy darabból készültre cserélik le és lehetőséget teremtenek egy fix utántöltő csonk felszerelésére is.

Kolumbiában rendszeresítették a korszerűsített Kfir-t (Printerest)

Az orrkúp alá az AESA antennával ellátott Elta EL/M-2052-es fedélzeti rádiólokátor került volna beszerelésre. Ez több üzemmóddal, valamint SAR és ISAR képességgel is rendelkezik, egyidejűleg 64 célpontot tud nyomon követni égen, földön, vízfelszínen. A pilótafülkébe három, nagyméretű színes kijelzőn lettek volna megjeleníthetők az adatok, de a pilóta számára integrálásra kerülhet a sisakkijelző is. Továbbá a Block 60-as fel lett volna szerelve elektronikai önvédelmi rendszerekkel és Link 16-os adatátviteli rendszerrel is. Légi célok elleni fegyverzetét Derby és Python 5 légiharc-rakéták alkothatják, a földi célok elleni precíziós fegyverzet irányítását a Litening célzókonténer segítheti.

 

 

 

Szólj hozzá

Srí Lanka Israel Aerospace Industries IAI Kfir KNG Kfir New Generation Kfir C.2 Kfir C.7 Kfir TC.2